۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
نگرانی از انحصار لوازم خانگی ایرانی| عدم واردات مورد تائید است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

نگرانی از انحصار لوازم خانگی ایرانی| عدم واردات مورد تائید است

سمنان- طباطبایی، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نگرانی از بابت واردات لوازم خانگی امری بسیار درست و مورد تائید است، گفت: روی دیگر سکه این است که نباید اجازه دهیم تولید ملی درگیر انحصار شود.

سید رضا طباطبایی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه کره جنوبی هفت میلیارد دلار پول‌های بلوکه شده ایران اسلامی را می‌بایست پس دهد، بیان کرد: پیشنهاد این کشور آن است که به جای پول لوازم خانگی وارد کشورمان کند تا پول بدهی‌اش را به ایران بپردازد.

وی با بیان اینکه این موضوع با واکنش مسئولان کشورمان روبرو شده چرا که به درستی نگران واردات و ضربه زدن به محصولات تولید داخل هستند، ابراز کرد: عدم واردات مورد تأیید است اما باید در نظر داشت که ایراداتی هم در این زمینه پیدا می‌شود که یکی از آنها انحصار است.

جلوگیری از ورادات با لحاظ ملاحظات
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: جلوگیری از واردات می‌تواند بازار را برای رقابت محصولات ایرانی باز بگذارد اما باید گفت این یک تهدید هم محسوب می‌شود چرا که ممکن است به سمت انحصار کشیده شود به عبارت دیگر مثال همان سایپا و ایران خودرو است که بدون رقیب خارجی هر چیزی را با هر قیمت و کیفیت که بفروشند مردم باید (یعنی مجبور هستند) بخرند.

طباطبایی با بیان اینکه انحصار یعنی شما خودرویی که روی هم ۳۵ میلیون تومان نمی‌ارزد را ۱۱۰ میلیون تومان آن هم با قرعه کشی و نقدی و تحویل ۹۰ روزه بفروشید، بیان کرد: اگر یک خودروی خارجی با همین قیمت در کشور باشد کسی به این شرایط تن می‌دهد؟

وی با بیان اینکه تولید داخلی ضرورت دارد که حمایت شود اما به شرط اینکه دغدغه‌های فعالان اقتصادی و هشدارهای کارشناسان هم جدی گرفته شود، تاکید داشت: موضوع امروز این است که آیا مثلاً یخچال امرسان هم به سرنوشت پراید دچار می‌شود؟ آیا این یخچال که مثلاً امروز چهار و نیم میلیون تومان است را باید سال آینده ۲۰ میلیون تومان بخریم؟

ارتقای کیفیت و دوری از انحصار
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت باید مقابله با واردات کالاهایی که در ایران تولید می‌شود را مد نظر قرار دهد اما از سوی دیگر دو امر مهم را باید اجرایی کند نخست ارتقای کیفیت داخلی و دوم مقابله با انحصار طلبی کارخانه‌های ایرانی؛ زیرا در نهایت هم کارخانه‌ها و هم مردم ضرر می‌کنند، گفت: باید علی رغم اینکه نگاه به تولید کننده داخلی داریم نیم نگاهی هم به مصرف کننده داشته باشیم.

طباطبایی بیان کرد: دوباره به مثال پراید بر می‌گردیم کارخانه‌ای خودروهای ۳۵ میلیون تومانی با بدترین امنیت و کیفیت را ۱۱۰ میلیون تومان می‌فروشد باز ورشکسته است و حقوق کارکنان خود را نمی‌تواند بدهد! این به چه معنی است؟ در دنیا خیلی هنر می‌خواهند که یک مجموعه مدیریتی چنین کارخانه را تحویل بگیرد و ورشکست کند. خودرو سازان با هفت الی ۱۲ درصد سود خودروهایشان را اقساطی می‌فروشند و منت خریدار را هم می‌کشند و حتی یک سال بنزین رایگان هم می‌دهند و دست آخر در پایان سال نه تنها سود هنگفتی می‌کنند بلکه سهامشان هم در بورس افزایش می‌یابد.

دولت باید مقابله با واردات کالاهایی که در ایران تولید می‌شود را مد نظر قرار دهد اما از سوی دیگر دو امر مهم را باید اجرایی کند نخست ارتقای کیفیت داخلی و دوم مقابله با انحصار طلبی کارخانه‌های ایرانی؛ زیرا در نهایت هم کارخانه‌ها و هم مردم ضرر می‌کنند

وی با بیان اینکه اینها همه نمایانگر آفت‌های اقتصاد دولتی و منحصر است، بیان داشت: نگرانی امروز اقتصاددانان این است که اگر لوازم خانگی به سرنوشت پراید و سمند و … مبدل شود دیگر مردم قشر متوسط چطور باید روزمره هایشان را بگذرانند؟ چطور می‌توانند برای فرزندانشان جهیزیه بخرند زیرا زمانی که پراید ۳۰ میلیون تومان بود دو نیم میلیون تومان حقوق می‌گرفتند امروز که ۱۱۰ میلیون تومان است سه و نیم میلیون تومان! و فردا اصلاً بعید نیست که یک یخچال ایرانی را ۷۰ میلیون تومان بخرند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سخن رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره عدم واردات از کره درست است چرا که این ماجرا سیاسی است و چراغ سبز آمریکا به این کشور سبب شده تا پول‌های بلوکه شده بازگردد اما نباید از سخنان معظم‌له این چنین برداشت کرد که دیگر دست کارخانه‌های لوازم خانگی ایرانی را باز گذاشت تا در یک بازار بی رقیب پوست مردم را بکنند، ابراز کرد: خوشبختانه در زمینه لوازم خانگی یک شانس بزرگ این است که کارخانه‌های تولید لوازم خانگی متعدد هستند و در درون خودشان یک رقابت نصف و نیمه هم که شده، دارند در نتیجه امیدوار هستیم که ب سمت انحصار و قیمت‌های کذایی پیش نرویم.

کد خبر: ۱۱۰٬۳۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha