۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۳
اثرات کسری بودجه بر بازار آهن

اثرات کسری بودجه بر بازار آهن

در پی نوسانات قیمت ارز، باز هم دلار سیر صعودی داشت از همین رو بازار آهن هم تحت تأثیر رشد نرخ دلار قرار گرفته و قیمت‌ها افزایش یافت اما قیمت مقاطع در برخی شرکت‌ها نیز بدون تغییر بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، در پی نوسانات قیمت ارز، باز هم  دلار سیر صعودی داشت و روز پنجشنبه با قیمت ۲۸ هزار و ۴۸۰ تومان معامله شد، از همین رو بازار آهن هم تحت تأثیر رشد نرخ دلار قرار گرفته و قیمت‌ها افزایش یافت اما قیمت مقاطع در برخی شرکت‌ها نیز بدون تغییر بود.

گویا یکی از علل افزایش قیمت دلار کسری بودجه دولت است که ممکن است این کسری در نیمه دوم سال نمود بیشتری داشته باشد. در کنار این امر موضوع بلاتکلیفی و نامشخص بودن نتایج مذاکرات وین هم به این نوسانات و سیر صعودی نرخ ارز دامن می‌زند.

همان‌طور که در اخبار هفته گذشته اعلام کردیم تقاضای محصولات فولادی در داخل کشور کاهش یافته درحالی که قیمت‌ها در بازار جهانی ثبات تقریبی دارد. از آنجایی که نرخ ارز بر نوسان قیمت‌ها در بازار آهن تأثیر مستقیمی دارد، وزیر صنعت دولت سیزدهم در صدد از بین بردن وابستگی محصولات فولادی به ارز است که چنین امری به نظر می‌رسد قابل اجرا نباشد.

بنا بر گزارش‌های موجود از قیمت روز آهن در پنجشنبه هفته گذشته، قیمت میلگرد در بخشی از بازار افزایشی و در بخشی دیگر بدون تغییر بوده است. قیمت نبشی و ناودانی هم به‌طور محدودی افزایش داشت اما در بیشتر شرکت‌ها قیمت‌ها ثابت بود. قیمت تیرآهن نیز در قسمت کیلوفروشی و شاخه‌ای با افزایش قیمت اعلام شد. اما به طور کلی براساس آمار موجود در یک ماه گذشته تیرآهن ۱۴ در بازار آزاد ۹ درصد معادل هزار و ۶۱۸ تومان کاهش داشته است. قیمت پروفیل‌ هم در بخشی از بازار کاهشی و در بخشی دیگر افزایشی بوده است، اما انواع پروفیل با ضخامت ۲ نیز در یک ماه گذشته کاهش ۲ هزار و ۵۷۷ تومانی را تجربه کرده که برابر با ۸/۹ درصد بوده است.

اصلاح زیرساخت‌های تأمین نیروی برق
با توجه به کاهش تأمین  برق در نیمه نخست امسال برخی صنایع و تولیدات آنها با مشکلاتی مواجه شدند که از جمله آنها می‌توان به کاهش حجم تولیدات اشاره کرد. در پی همین امر شرکت فولاد مبارکه برای توسعه ظرفیت‌های تولید برق کشور اعلام امادگی کرده است.

در رابطه با همین امر عباس اکبرمحمدی معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه اعلام کرد: با از میان برداشتن موانع موجود بر سر راه این طرح، با سرمایه‌گذاری شرکت‌های فولادی و معدنی در ۳ الی ۴ سال آینده مشکل تأمین نیروی برق از میان برداشته خواهد شد. در همین راستا طبق توافقاتی که بین وزارت نیرو و وزارت صمت صورت گرفته، شرکت فولاد مبارکه آمادگی خود را برای تأمین ۱۵۰۰ مگاوات نیروی برق با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا اعلام کرده است. وی یکی دیگر از اهداف این طرح را تولید فولاد بدون کربن ذکر کرده است. در ادامه معاون بهره‌بردای فولاد مبارکه اعلام کرد: با تأمین زیرساخت‌های موردنیاز در تأمین مواد اولیه و انواع ورق به ثبات نسبی در بازار خواهیم رسید که همه اینها منوط به رفع محدودیت‌های تأمین برق است.

همچنین در پی اظهارنظرهای مختلف در زمینه عرضه محصولات فولادی در بورس کالا که در اخبار روزهای گذشته بدان پرداخته شد، گزارش‌ها حاکی از این است که امروز ۸۱ هزار و ۸۷۵ تن انواع محصولات فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد.
از محصولاتی که در بورس کالا عرضه خواهد شد می‌توان به انواع ورق سرد و گالوانیزه، انواع مقاطع طویل و شمش‌های بلیوم آلیاژی اشاره کرد.

کد خبر: ۱۱۰٬۲۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha