۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
کدام یک از میلگردهای زاگرس، میانه و بناب برای پروژه شما مناسب‌تر است؟

کدام یک از میلگردهای زاگرس، میانه و بناب برای پروژه شما مناسب‌تر است؟

از آنجایی‌که میلگرد از پرمصرف‌ترین انواع مقاطع فولادی در صنعت و ساختمان‌سازی است، بهتر است با تمام پارامترهای مهم در انتخاب یک میلگرد آشنا شوید.

به گزارش بازار، امروزه، کارخانه‌های تولیدی میلگرد در ایران بسیار زیاد شده و همین امر موجب شده تا  بتوانید در هر نقطه‌ای از کشور، به راحتی از کارخانه نزدیک محل پروژه خود، میلگرد یا دیگر مقاطع فولادی را خریداری کنید. امروز در این مقاله قصد داریم میلگرد ۳ کارخانه تولید میلگرد مثل صبا فولاد زاگرس، فولاد ظفر بناب و فولاد آذربایجان (میانه) را با یکدیگر مقایسه کنیم:

مقایسه تاریخچه کارخانه‌های زاگرس، میانه و بناب

در سال ۱۳۹۳ در شهرستان بروجن، کارخانه صبا فولاد زاگرس تأسیس شد که اکنون حدود ۴۲۰ هزار تن فولاد در سال تولید می‌کند. در سال ۱۳۸۶ نیز  در شهرک صنعتی بناب، مجتمع فولاد ظفر بناب تأسیس شد که در حال حاضر توانسته تولیدات سالیانه خود را به ۲۰۰ هزار تن در سال برساند. کارخانه فولاد آذربایجان یا همان فولاد میانه نیز در سال ۱۳۶۸ در جنوب شرقی شهرستان میانه به بهره‌برداری رسید که توانست حدود ۵۵۰ هزار تن در سال فولاد تولید کند.

کدام یک از میلگردهای زاگرس، میانه و بناب برای پروژه شما مناسب‌تر است؟

در نتیجه کارخانه فولاد میانه ازنظر قدمت، حضور پررنگ‌تری در بازار نسبت به ۲ کارخانه دیگر داشته و از لحاظ میزان تولید، فولاد بیشتری تولید و عرضه می‌کند. فاکتور بعدی برای درک بهتر مقایسه میلگرد میانه و زاگرس و همچنین بناب، بررسی محصولات تولیدی آن‌ها است.

کدام یک از میلگردهای زاگرس، میانه و بناب برای پروژه شما مناسب‌تر است؟

مقایسه محصولات تولید شده توسط کارخانه بناب، میانه و زاگرس

کارخانه صبا فولاد زاگرس مشغول فعالیت در زمینه تولید میلگرد آجدار و همچنین انکر بولت است. میلگردهای آجدار این کارخانه در دو نوع (آج دوکی و مارپیچ) و طبق استاندارد ملی ایران به شماره ۳۱۳۲ تولید می‌شود که قیمت میلگرد زاگرس با توجه به کربن کم یا متوسط، فولادهای کم آلیاژ و بهره‌گیری از سیستم‌های ترمکس و استحکام کششی، مناسب است.

کدام یک از میلگردهای زاگرس، میانه و بناب برای پروژه شما مناسب‌تر است؟

کارخانه ظفر بناب نیز مشغول تولید میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی در انواع مختلف است. محصولات این کارخانه را در ادامه می‌بینید:

· میلگرد آجدار A۲ و A۳ مطابق استاندارد DIN اروپا، ASTM آمریکا و استاندارد ملی ایران

· تیرآهن مدل IPE بال‌پهن موازی نیمه سبک در سایزهای ۱۲ تا ۲۷

· نبشی‌ بال مساوی در سایزهای ۴۰*۴۰*۴، ۵۰*۵۰*۵، ۶۰*۶۰*۶، ۷۰*۷۰*۷، ۹۰*۹۰*۹ و ۱۰۰*۱۰۰*۱۰

· ناودانی در ۲ نوع سبک و سنگین با سایزهای ۸۰، ۱۰۰، ۱۲۰، ۱۴۰ و ۱۶۰

کارخانه میانه نیز در حال تولید میلگرد در دو نوع ساده و آجدار A۳ طبق استاندارد INSO ۳۱۳۲، نبشی در سایز ۳*۲۵ الی ۱۰*۱۰۰ مطابق استاندارد DIN ۱۰۲۸، ناودانی در سایز ۱۵*۳۰ الی ۶۰*۱۴۰ طبق استاندارد DIN ۱۰۲۸ و تسمه در سایز ۵*۲۵ الی ۱۲*۱۲۰ مطابق استاندارد DIN ۱۰۱۷ است.

مقایسه میلگرد میانه، میلگرد زاگرس و میلگرد بناب

ازآنجایی‌که میلگرد از پرمصرف‌ترین انواع مقاطع فولادی در صنعت و ساختمان‌سازی است، بهتر است با تمام پارامترهای مهم در انتخاب یک میلگرد آشنا شوید:

کدام یک از میلگردهای زاگرس، میانه و بناب برای پروژه شما مناسب‌تر است؟

مقایسه وزن میلگرد زاگرس، میلگرد بناب و میلگرد میانه

برای مقایسه وزن میلگرد هر یک از کارخانه‌ها باید ابتدا جدول زیر را مشاهده کنید:

سایز میلگرد

۸

۱۰

۱۲

۱۴

۱۶

۱۸

۲۰

۲۲

۲۵

۲۸

۳۲

۳۶

۴۰

وزن میلگرد میانه

-

۷.۴

۱۰.۶۵

۱۵

۱۸.۵

۲۳

۲۹.۵

۳۵

۴۴.۵

۵۸.۵

۷۵

-

-

وزن میلگرد زاگرس

-

۷.۴

۱۰.۶۶

۱۴.۵۲

۱۸.۹۶

۲۴

۲۹.۶۴

۳۵.۷۶

۴۶.۲

۵۷.۹۶

۷۵.۷۲

۹۵.۸۸

۱۱۸.۴۴

وزن میلگرد بناب

۴.۲

۶.۲

۱۰.۲

۱۳.۶

۱۷.۳

۲۲.۱

۲۸

۳۵.۵

۴۵.۹

-

-

-

-

جدول اشتال

۵

۷.۵

۱۰.۷

۱۴.۶

۱۸.۹

۲۴

۲۹.۷

۳۵.۶

۴۶.۲

۵۸

۷۵.۸

۹۶

۱۱۸

با تحلیل جدول بالا و بررسی وزن میلگرد هر ۳ کارخانه، متوجه خواهید شد که وزن میلگرد سایز ۱۴ کارخانه زاگرس از وزن میلگرد بناب در همین سایز بیشتر بوده و بسیار نزدیک‌تر به جدول اشتال است. میلگرد ۱۴ میانه وزن بیشتری به نسبت ۲ کارخانه دیگر دارد، اما با این حال قیمت میلگرد زاگرس ۱۴ نسبت به میلگرد ۲ کارخانه دیگر، مناسب‌تر است.

مقایسه سایز میلگرد بناب، میانه و زاگرس

اگر با دقت به جدول بالا توجه کنید، متوجه می‌شوید که کارخانه میانه و کارخانه زاگرس، میلگرد سایز ۸ تولید نمی‌کنند. همچنین کارخانه ظفر بناب نیز تنها میلگرد سایز ۸ الی ۲۵ تولید و عرضه می‌کند. اما کارخانه زاگرس میلگردهای خود را از سایز ۱۰ الی ۴۰ تولید و برای مصرف‌کننده در بازار عرضه می‌کند. با توجه به اینکه میلگرد میانه وزنی نزدیک‌تر به جدول اشتال دارد، پیشنهاد ما انتخاب میلگرد میانه است؛ اما اگر شما از آن دسته از افراد هستید که قیمت تمام شده پروژه برایتان اولویت دارد، ابتدا از قیمت میلگرد ۱۶ میانه مطلع شوید و آن را با قیمت میلگرد بناب و زاگرس مقایسه کنید و سپس اقدام به خرید کنید.

چگونه میلگرد میانه را از میلگرد زاگرس و بناب تشخیص دهید؟

هر کارخانه تولید فولاد که میلگرد نیز تولید می‌کند، یک علامت اختصاری برای میلگردهای خود دارد که روی هر شاخه از میلگرد حک می‌کند. این علامت اختصاری نشان‌دهنده اصل بودن میلگرد است. با استفاده از جدول زیر به‌راحتی می‌توانید این ۳ میلگرد را از یکدیگر تشخیص دهید:

نام کارخانه تولیدکننده میلگرد

علامت اختصاری

میلگرد ظفر بناب

ZN.CT

میلگرد میانه

۲ حرف F روبروی یکدیگر

میلگرد صبا فولاد زاگرس

SFZCT

نحوه خرید میلگرد بناب، میانه و زاگرس چگونه است؟

روش‌های مختلفی برای خرید میلگرد وجود دارد؛ روش اول خرید از درب کارخانه سازنده میلگرد است. اما برخی کارخانه‌ها برای فروش میلگرد خود یک میزان وزنی در نظر گرفته‌اند، به عنوان مثال ممکن است کارخانه مدنظر شما تنها بار میلگرد بالای ۳ تن را ارسال کند و شما تنها یک تن میلگرد نیاز داشته باشید. روش‌های دیگر نیز خرید از طریق بازار آهن، بورس کالا و خرید اینترنتی میلگرد است؛ در میان این روش‌های ذکر شده، روش خرید اینترنتی میلگرد شما را از سردرگمی در بازار آهن یا بورس کاملاً معاف می‌کند و به‌راحتی می‌توانید قیمت میلگرد چندین فروشگاه مختلف را در نظر گرفته و به هر مقداری که نیاز دارید  را خرید کنید.

حال که با تمامی پارامترهای میلگرد این ۳ کارخانه آشنا شدید، به راحتی می‌توانید میلگرد خود را انتخاب و پروژه را شروع کنید.

کد خبر: ۱۱۰٬۱۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha