۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸
مدال تورم کشوری همچنان بر گردن استان ایلام
یادداشت؛

مدال تورم کشوری همچنان بر گردن استان ایلام

ایلام- فرشته سنجیده از فعالان رسانه ای استان ایلام در یادداشتی برای رسانه بازار به موضوع رتبه اول استان ایلام در کشور در بخش تورم پرداخته است.

فرشته سنجیده؛ بازار: با وجود اینکه ایلام سال هاست سرآمد کسب تورم در کشور بوده، اما همچنان مهار و کنترل تورم مسئله اولویت دار مسئولان این استان نیست. با افزایش نرخ تورم در استان ایلام نسبت به تورم کشوری، مردم مصرف بسیاری از مواد غذایی همچون گوشت، برنج و لبنیات را کاهش داده یا جایگزین کرده اند.

در چنین شرایطی امید و داشتن روحیه «ما می توانیم» چیز خوبی است، اما اگر همراه با ابتکار عمل مسئولان و مدیران نباشد، همان وعده توخالی خواهد بود.

بسیاری از مدیران اجرایی و نظارتی استان ایلام از ابتدای انقلاب تا حال حاضر، در هیچ دوره ای در تراز جمهوری اسلامی ظاهر نشده، و نمره قبولی کسب نکرده اند. البته عملکرد مسئولان استان در دوره پیشین دولت به مراتب ضعیف تر از همه دولت ها بود و گناهی نابخشودنی در رساندن وضعیت اقتصادی مردم به این حال و روز اسفبار است.

وضعیت تورم مضاعف، فلاکت، گرانی، بیکاری، مهاجرت منفی جمعیت مولد روستاهای استان و حاشیه نشینی شهر ایلام ایجاب می کند مدیران پاسخگوی حل مشکلات مردم باشند.

نگاهی به جدول گروههای کالایی نشان می دهد بالاترین تورم در استان ایلام مربوط‌به گروه کالاهای خوراکی و آشامیدنی هاست که مستقیما با سبد غذایی خانوارها ارتباط دارد. نرخ تورم‌ گروه کالاهای خوراکی در ایلام ۶۳.۱ درصد است که بسیار نگران کننده است

کسانی که به دفاع از عملکردهای ضعیف دولت های پیشین در استان می پردازند نمی تواند جواب قانع کننده ای برای آمار ۵۳ درصدی تورم و رشد روز افزون بیکاری جوانان تحصیلکرده ایلامی به مردم داشته باشند.

مدال تورم کشوری همچنان بر گردن استان ایلام

این روزها همزمان با کسب طلای تورم در استان ایلام، دهک های پایین کارگری که عمدتا مزدبگیر هستند بیشترین فشار تورم را حس کرده اند.مسئولان منتظر نمایان شدن مشکلات بیشتر مردم استان ایلام باشند، چراکه تورم، منجر به بروز بسیاری از آسیب های دیگر برای طبقه متوسط در استان شده است.

 تورم بالا در هر اقتصادی به عنوان بلایی خانمانسوز باعث تحلیل رفتن قدرت خرید مردم می شود به گونه ای قدرت خرید خانوارها کم و کمتر می شود. هر چند در کل کشور نرخ تورم بالای ۴۵ درصد بسیار اسفناک است ولی در استان ایلام با پایین ترین وضعیت معیشت، تجربه بالاترین نرخ تورم در بین استانهای کشور بسیار دردناک و اسفناک تر هست.

به طور طبیعی ریشه تورم در برخی گروه های کالایی نهفته است که ستاد تنظیم بازار و شورای برنامه ریزی استان باید با شناسایی این گروه های کالایی به گونه ای برنامه ریزی کنند تا رشد قیمت این گروه های کالایی مدیریت شده و ترمز تورم کشیده شود. 

نگاهی به جدول گروههای کالایی نشان می دهد بالاترین تورم در استان ایلام مربوط‌به گروه کالاهای خوراکی و آشامیدنی هاست که مستقیما با سبد غذایی خانوارها ارتباط دارد. نرخ تورم‌ گروه کالاهای خوراکی در ایلام ۶۳.۱ درصد است که بسیار نگران کننده است.

افزایش روزانه قیمت‌ کالاهای اساسی در ایران و نرخ تورم، روز به روز دست اقشار کم درآمد را از اقلام سبد معیشتی کوتاه‌تر می‌کند و این امر می تواند باعث ایجاد فقر غذایی و همچنین تهدیدی جدی برای سلامت اقشار کم درآمد جامعه باشد

با هدفگذاری مشخص و اجرای برخی اقدامات در کوتاه مدت از جمله ایجاد میادین میوه و تره بار، توسعه روز بازارها، ساماندهی زنجیره تامین و توزیع کالا و... امکان مدیریت بازار و رشد قیمتها وجود دارد.

مدال تورم کشوری همچنان بر گردن استان ایلام

پیش زمینه هر اقدامی در این خصوص فهم درست موضوع توسط مسولان استان است که متاسفانه در این خصوص درک صحیحی وجود ندارد. متاسفانه مسئولان اقتصادی و تصمیم گیران استان ایلام غایب صحنه کنترل تورم مضاعف در استان هستند.

متأسفانه امروز شاهد فقر، گرانی و تورم لجام‌گسیخته و مشکلاتی در ارتباط با اقشار ضعیف و محروم جامعه هستیم که استان ایلام نیز از این قاعده مستثنمی نیست.این روزها، معیشت دغدغه اصلی مردم شده و کسانی که حقوق‌بگیر هستند و تا دیروز می‌توانستند مایحتاج ضروری خود را در یک ماه تأمین کنند، این روزها درآمدشان کفاف حتی ده روز از ماه را هم نمی‌دهد.

افزایش روزانه قیمت‌ کالاهای اساسی در ایران و نرخ تورم، روز به روز دست اقشار کم درآمد را از اقلام سبد معیشتی کوتاه‌تر می‌کند و این امر می تواند باعث ایجاد فقر غذایی و همچنین تهدیدی جدی برای سلامت اقشار کم درآمد جامعه باشد.

سقوط اقتصادی طبقه متوسط به زیر خط فقر موضوعی است که طی سال‌های گذشته به‌ویژه پس از شیوع کرونا در استان، کشور و تعطیل شدن بسیاری از کسب و کارها، تشدید شده است.

کد خبر: ۱۱۰٬۱۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha