۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
ترکیه هاب انرژی منطقه؛ ایران همچنان نظاره می کند| گرانی هیچ گاه مصرف را کاهش نداد
رییس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی در گفتگو با بازار:

ترکیه هاب انرژی منطقه؛ ایران همچنان نظاره می کند| گرانی هیچ گاه مصرف را کاهش نداد

نجفی، رییس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی گفت: ترکیه یک متر مکعب گاز ندارد اما به هاب انرژی منطقه تبدیل شده و ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گازی دنیا به نظاره نشسته و بازارهای خود را از دست می دهد.

بازار؛ گروه آب و انرژی : آرش نجفی رییس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی که معتقد است نمی توان بدون فراهم کردن زیرساخت های لازم برای بهینه سازی مصرف انرژی، قیمت ها را افزایش داد، افزود: متاسفانه ما هیچ گاه به صورت کامل ساختار اقتصادی کشور را مورد توجه قرار ندادیم و همین مساله موجب شده که رشد قیمت انرژی که بارها و بارها در کشور اتفاق افتاده منجر به کاهش و مدیریت مصرف نشود.

او ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت تولید گاز کشور حدود یک میلیارد مترمکعب؛ ظرفیت تولید برق کمتر از ۶۰ هزار مگاوات؛ ظرفیت تولید نفت ۴ میلیون بشکه در روز ، ظرفیت پالایشی کشور نیز ۳,۲ میلیون بشکه در روز و ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کمتر از ۹۰۰ مگاوات است. این ظرفیت های تولید در سال های آینده بیشتر هم خواهد شد. اما مساله اینجاست که سرعت رشد مصرف بیش از تولید است.

ظرفیت تولید گاز کشور حدود یک میلیارد مترمکعب؛ ظرفیت تولید برق کمتر از ۶۰ هزار مگاوات؛ ظرفیت تولید نفت ۴ میلیون بشکه در روز و ظرفیت پالایشی کشور نیز ۳,۲ میلیون بشکه در روز و ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کمتر از ۹۰۰ مگاوات است

شهرسازی منهای خدمات
نجفی با اشاره به وعده وزیر راه و شهرسازی، ادامه داد : به عنوان مثال امروز گفته می شود که قرار است یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود اما هیچ برنامه ریزی برای تامین انرژی، آب و برق آن نمی کنیم. ما معمولا اول شهرها را می سازیم و بعد دنبال خدمات مورد نیاز آن می رویم. به همین دلیل بسیاری از شهرهای جدید با مشکل آب و برق مواجه هستند.

رییس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: نداشتن نگاه جامع به اقتصاد موجب شده که به سراغ کشت محصولات آب بر با ارزش افزوده پایین اقتصادی برویم. این در حالی است که به دلیل اقلیمی که در آن قرار داریم اصلا یک سری از تولیدات مناسب شرایط ایران نیست.

این فعال اقتصادی ادامه داد: به عنوان مثال هر کیلو هندوانه را به قیمت سه درهم معادل ۲۲ هزار تومان به امارات صادر می کنیم این در حالی است که برای کشت همین یک کیلو حدود ۵۰۰ لیتر آب مصرف شده است. آبی که قیمت واقعی آن همین حالا در کشور ما لیتری حدود ۳ هزار تومان است.

هر کیلو هندوانه را به قیمت ۳ درهم معادل ۲۲ هزار تومان به امارات صادر می کنیم این در حالی است برای کشت همین یک کیلو  حدود ۵۰۰ لیتر آب مصرف شده است

چاره ای جز واردات گاز نداریم
او همچنین در بخش دیگری سخنان خود به کمبود گاز در کشور اشاره کرده و گفت : در حال حاضر ترکیه به‌ هاب انرژی منطقه و بازیگردان اصلی گاز تبدیل شده در حالیکه یک مترمکعب گاز هم ندارد. این در حالی است که ایران به عنوان دارنده دومین ذخایر گازی منطقه باید این نقش را داشته باشد. اما به دلیل نبود دیپلماسی انرژی به نظاره نشسته و بازارهای هدف خود را یکی پس از دیگری از دست می دهیم.

نجفی ادامه داد: از یک مقطعی به بعد بازی سوآپ از اقتصاد ایران حذف شد و همین مساله باعث شد که از بازارهای جهانی خارج شویم. این در حالی است که سواپ قدرت چانه‌زنی در معادلات بین‌المللی را افزایش می داد و موجب افزایش درآمدهای ارزی کشور می شد.

ترکیه یک مترمکعب گاز ندارد اما حالا به هاب انرژی منطقه تبدیل شده؛ ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گازی دنیا به نظاره نشسته و بازارهای خود را از دست می دهد

او با بیان اینکه صادرات گاز ایران نیز کمتر از ۶۰ میلیون متر مکعب در روز است، افزود: ترکیه، عراق، ارمنستان و نخجوان تنها دریافت کنندگان گاز ایران به شمار می‌آیند. پروژه صادرات گاز به پاکستان، هند، عمان و امارات (شارجه) نیز همانند پروژه انتقال گاز به اروپا همچنان روی کاغذ باقی مانده است.  

این فعال اقتصادی می گوید: اتصال به بازار گاز اروپا، پروژه‌ای است که در ایران نیز  در دولت‌های مختلف پیگیری شده، اما هیچ کدام از آنها نتوانستند به این هدف دست یابند.

به گفته رییس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی برای حل مشکل کمبود گاز در کوتاه مدت باید به سراغ واردات گاز از ترکمنستان برویم. ضمن اینکه دولت سیزدهم هم از حالا فکری برای بهینه سازی مصرف انرژی در کشور بکند. چراکه هر چقدر هم قیمت انرژی افزایش پیدا کند اما شرایط برای کاهش مصرف وجود نداشته باشد، بازهم تغییری در مصرف اتفاق نمی افتد.

کد خبر: ۱۱۰٬۱۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha