۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
حفظ ارزندگی سهم؛ کارکرد اصلی بازارگردانان
تحلیلگر بازار سرمایه مطرح کرد؛

حفظ ارزندگی سهم؛ کارکرد اصلی بازارگردانان

فلسفه وجودی بازارگردانان، جلب اعتماد عمومی سرمایه‌گذاران نسبت به ارزندگی سهم در یک بازه زمانی مشخص است.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه، محمدعلی احمدزاد ‌اصل تحلیلگر بازار سرمایه، از بازارگردانان به‌عنوان بیمه‌گران سهام یاد کرد و گفت: بازارگردانان، قیمت سهم را در یک محدوده‌ مشخص برای سرمایه‌گذاران بیمه‌ می‌کنند. افزون بر بیمه سهام، در صورت در اختیار قرار دادن ابزارهایی همچون اوراق تبعی که در بازارگردانی پیش‌بینی می‌شود، بازارگردانان می‌توانند سود متعارفی را برای سرمایه‌گذاران به‌دست آورند.

احمدزاد ‌اصل افزود: اوراق تبعی هم می‌توانند برای تامین مالی به‌کار برده شوند و هم ابزاری مناسب برای بیمه کردن سهام هستند. این اوراق مبتنی بر دارایی مالی هستند که در یک محدوده قیمتی و طی زمانی مشخص منتشر می‌شوند.

به گفته وی، روان کردن معاملات و نقدشوندگی سهم از جمله چالش‌های مهمی است که به عملکرد بازارگردانان باز می‌گردد.

این تحلیلگر بازار سرمایه توجه به ارزندگی سهام را مؤلفه اساسی در آغاز بازارگردانی خواند و تصریح کرد: در آغاز فعالیت بازارگردانی لازم است به ارزندگی سهام توجه شود. به بیانی دیگر، سطحی که نقطه آغاز بازارگردانی برای سهم‌هایی که از ابتدا بازارگردان نداشته‌اند، لازم است در نظر گرفته شود، «ارزندگی سهام» است.

وی ادامه داد: سطح ارزندگی، کمک می‌کند تا قیمت سهام متناسب با روند ارزندگی آن رشد کند و از نوسانات آنی و هیجانی جلوگیری می‌کند و در نتیجه، به اعتماد عمومی سهامداران نیز صدمه وارد نمی‌شود.

احمدزاد اصل با اشاره به ضرورت بازارگردانی به‌موقع سهم، تاکید کرد: برخی از مشکلاتی که در ارتباط با نقدشوندگی سهم‌ها مشاهده می‌شود، به فقدان بازارگردانی به‌موقع آن سهم بازمی‌گردد. گاه بازارگردانان زمانی وارد عمل می‌شوند که سهم، ارزش ذاتی خود را از دست داده و بی‌اعتمادی عمومی نسبت به آن وجود دارد.

وی تشخیص سقف و کف قیمت سهم از سوی بازارگردان را مهم تلقی کرد و گفت: بازارگردان باید بر اساس کف و سقف قیمتی سهم، معاملات در بازار را جهت بدهد و از نوسانات غیرمتعارف در آن اجتناب کند. همچنین به منظور پیشگیری از نوسانات غیرمتعارف سهم، بازارگردانان باید ورود و خروج افراد در سهمی که بازارگردان آن هستند را رصد کنند.

این تحلیلگر بازار سرمایه نقش بازارگردانان در نقطه حمایتی و مقاومتی سهم‌ها به‌طور خاص و شاخص به‌طور عام را حایز اهمیت خواند و اذعان کرد: برای اینکه بازارگردانان بتوانند در این هنگام نقش موثری ایفا کنند، لازم است سهم‌هایی که بازارگردانی بر آنها انجام می‌شود از ارزندگی کافی برخوردار باشند و همچنین، منابع مالی کافی در اختیار آنها قرار بگیرد.

به گفته وی، سهولت در دریافت مجوز، حمایت و پشتیبانی قانونی نهادهای مالی بازار سرمایه همچون سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس از بازارگردانان برای عبور از نقطه حمایتی یا مقاومتی بازار بسیار اهمیت دارد.

کد خبر: ۱۱۰٬۰۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha