۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
تمام پروازهای کشور با ۱۰۰ هواپیما انجام می‌شود
عضو هیات رئیسه مجلس:

تمام پروازهای کشور با ۱۰۰ هواپیما انجام می‌شود

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: دولت گذشته به جای تامین قطعه، هواپیمای نو خریداری کرد و این امر موجب زمین گیر شدن حدود ۷۰ درصد هواپیماهای کشور شده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مجتبی یوسفی، در رابطه با لزوم نوسازی ناوگان هوایی کشور گفت:  یکی از زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنعت گردشگری، حمل و نقل هوایی بوده و هر کشوری که می‌خواهد در این حوزه موفق باشد، حتما باید الگوی حمل و نقلی خود خود را تغییر داده و به صنعت هوایی توجه ویژه‌ای داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه در دهه های اخیر شیوه‌های جابه جایی مسافر و بار تغییر کرده است، یکی از فرصت های بسیار خوب برای کشورها، توسعه حمل و نقل هوایی بوده تا به واسطه ناوگان هوایی و جا به جایی مسافر به هاب منطقه تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل سوء مدیریت و عدم برنامه‌ریزی مناسب در حوزه حمل و نقل هوایی فرصت‌های بیشماری را از دست دادیم، اضافه کرد: ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی ظرفیت اتصال کشورهای شرقی و غربی به یک دیگر را دارد، اما این جایگاه توسط کشورهای عربی و ترکیه از ما گرفته شده و آنها به هاب منطقه تبدیل شده اند.  

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس تاکید کرد: در این شرایط که بسیاری از فرصت ها را از دست داریم، برخی از مدیران به جای پذیرفتن کوتاهی‌هایشان و جبران عملکرد خود، بی برنامه‌گی‌ها و ناکارمدی‌ها را به سیاست خارجی و موضوعاتی نظیر برجام و FATF مرتبط  می‌کردند، این امر در بسیاری از حوزه ها نظیر تامین واکسن کرونا و توسعه و نوسازی صنعت هوایی کشور کاملا مشهود بوده است.

یوسفی ادامه داد: هنگامی که در دولت گذشته فرصت نوسازی ناوگان هوایی کشور فراهم شد، بسیاری از کارشناسان معتقد بودند علی رغم نیاز به خرید هواپیمای نو، اولویت کشور خرید قطعات مورد نیاز است اما متاسفانه به دلیل بی توجهی به این موضوع هم اکنون از حدود ۳۵۰ هواپیما تنها ۱۰۰ هواپیما فعال در اختیار داریم، این آمار نشان دهنده این است که پروازهایمان را تنها با ۳۰ درصد از ظرفیت صنعت هوایی کشور انجام می‌دهیم که خود موجب شده درآمد حاصل از فروش بلیط کفاف هزینه‌های ایرلاین‌ها را نداده و آسیب فراوانی به آنها تحمیل شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای  اسلامی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی در سازمان هواپیمایی کشوری و تغییر چارت مدیریتی این سازمان، تاکید کرد: در حال حاضر شاهد تصمیم‌های چندگانه در حوزه صنعت هوایی هستیم که این خود ضرورت تغییر ساختار مدیریت این حوزه را نشان می‌دهد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: هنگامی که از توسعه صنعت هوایی دفاع می‌کنیم، بسیاری مدعی می‌شوند که در شرایطی که بسیاری از جاده ها و معابر روستایی با مشکل آسفالت رو برو هستند، باید بهسازی جاده‌ها در اولویت قرار بگیرد این درحالی است که یکی از الزامات توسعه، توسعه متوازن است. اگر سرمایه گذار خصوصی در مناطق محروم سرمایه گذاری نکند با همین اعتبارات قطره چکانی دولت‌ها امکان توسعه فراهم نخواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از موارد مهم برای جذب سرمایه گذار، توسعه حمل و نقل و دسترسی است تا سرمایه گذاران به راحتی رفت و آمد کنند تصریح کرد: در حال حاضر صنعت هوایی تنها به اقشار مرفه جامعه محدود نمی‌شود و یکی از ضروری‌ترین زیرساخت‌های هر کشوری است.

یوسفی با بیان اینکه حمل و نقل هوایی راهی برای جا به جایی بار است  اظهار کرد: در برخی از کشورها با وجود ۵۰۰ هواپیما تنها دو الی سه ایرلاین فعالیت می‌کند در حالی که در کشور ما با وجود ۱۰۰ هواپیما ۱۲ شرکت هواپیمایی وجود داشته و هنوز هم برای تاسیس ایرلاین جدید درخواست داده می‌شود. این امر موجب کوچک شدن شرکت‌ها و آسیب پذیری بیشتر در برابر تکانه‌های اقتصادی می‌شود. لذا لازم است دولت در سیاست گذاری‌ها و برنامه‌ریزی برای بهبود وضعیت صنعت هوایی کشور این موارد نیز مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر: ۱۱۰٬۰۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha