۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
 ارزش گروه بانکی همچنان در سرازیری| آزادسازی منابع ارزی یعنی جهش درآمدی بانک ها
پرداخت سپرده بیشتر از سود تسهیلات

ارزش گروه بانکی همچنان در سرازیری| آزادسازی منابع ارزی یعنی جهش درآمدی بانک ها

گروه بانکی ها همچنان درگیر روند نزولی است به طوری که رشد شاخص کل از یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد تغییری در ارزش سهام بانکی ها نداشته است.

بازار؛ گروه بورس: در هفته های اخیر که بورس روند نزولی داشته برخی گروه ها همچون پالایشی ها به واسطه روند صعودی قیمت نفت رشد بالایی را تجربه کرده اند اما در مقابل گروهی مانند بانکی ها همچنان درگیر روند نزولی بوده اند به طوری که رشد شاخص کل از یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد تغییری در ارزش سهام بانکی ها نداشته است، برای آگاهی از دلایل این افت ارزش گروه بانکی و چشم انداز صعودی این گروه عملکرد بانک های شاخص در این گزارش ارزیابی شده است.

بانک ملت با نماد وبملت

بانک ملت با نماد وبملت به عنوان یکی از ۵۰ شاخص ساز بورس تهران در شهریور ماه رکورد جدیدی در دریافت سود تسهیلات ثبت کرده و  نزدیک به ۸۰۲۱ میلیارد درآمد تسهیلات اعطایی به دست آورده  که  ۶۰ درصد بیشتر از مرداد بوده و  سود پرداختی این بانک به سپرده ها در شهریور رشدی ۱۵ درصدی نسبت به مرداد داشته و در حوالی ۳۳۹۴ میلیارد تومان قرار گرفت هاست.

 در نتیجه تراز بانک ملت در این ماه حدودا برابر ۲۰۵۱ میلیارد تومان شده که نشان دهنده افزایش ۱۲۵ درصدی نسبت به ماه گذشته و تراز بانک در ۶ ماه ابتدایی امسال با رشد ۸۰ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به بیش از ۱۲۵۶۰ میلیارد تومان رسیده است و با وجود این رشد آخرین قیمت سهم ۳۶۸ تومان بوده و در یک ماه اخیر ۱۵ درصد کاهش ارزش داشته است.

بانک پارسیان با نماد وپارس

بانک پارسیان با نماد وپارس در شهریورماه عملکرد بهتری نسبت به مردادماه داشته اما در مجموع، نسبت به ۶ ماه سال گذشته، عملکرد نامناسبی داشته است؛ در واقع این بانک در شهریورماه از محل تسهیلات ۱۲۱۶ میلیارد تومان درآمد داشته و ۱۸۱۸ میلیارد تومان بابت سپرده ها سود پرداخت کرده است. بنابراین تراز بانک در شهریورماه ۶۰۲- میلیارد تومان بوده این در حالی است که تراز بانک در مردادماه ۶۸۸- بوده و بهبوده ۱۲.۵ درصدی در شهریورماه داشته است.

 این بانک در مجموع ۶ ماه ابتدای امسال، ۶۲۱۱ میلیارد تومان از محل تسهیلات درآمد داشته و ۹۵۹۷ میلیارد تومان بابت سپرده ها سود پرداخت کرده است. بنابراین در این ۶ ماهه، تراز بانک ۳۳۸۶- میلیارد تومان بوده این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته این تراز ۷۷۷- میلیارد تومان بوده است با این حال آخرین قیمت سهم ۲۶۷ تومان بوده و در ۱ ماه گذشته ۱۷ درصد افت قیمت داشته است.

بانک تجارت با نماد وتجارت

 بانک تجارت با نماد وتجارت در شهریور ماه با ۵ درصد کاهش نسبت به مرداد، ۳۳۸۰ میلیارد تومان درآمد تسهیلات اعطایی کسب کرده و سود پرداختی به سپرده های بانک در شهریور حدودا ۲ درصد نسبت به مرداد رشد کرد و به ۲۶۴۷ میلیارد تومان رسید.  همچنین تراز بانک در شهریور برابر ۷۳۵ + میلیارد تومان شد در حالی که تراز ماه گذشته بانک برابر ۹۵۶ +میلیارد تومان بود و  جمع تراز بانک در دوره ۶ ماهه منتهی به شهریور تقریبا به ۳۵۰۰ میلیارد تومان رسید در حالی که تراز بانک در دوره مشابه سال گذشته برابر ۲۲۶۷ میلیارد تومان بود. براساس این عملکرد آخرین قیمت سهم ۲۱۳ تومان بوده و در یک ماه اخیر ۲۵ درصد افت ارزش داشته است.

بانک صادرات با نماد وبصادر

 بانک صادرات با نماد وبصادر در ماه شهریور با رشد ۲۰ درصدی نسبت به مرداد، ۳۳۱۷ میلیارد تومان درامد تسهیلات اعطایی کسب کرد. سود پرداختی به سپرده های بانک در شهریور ماه نسبت به مرداد ۳ درصد کاهش یافت و به حدود ۲۶۹۰ میلیارد تومان رسید.  بدین ترتیب تراز بانک در شهریور برابر ۶۳۰ میلیارد تومان شد. تراز بانک در ماه گذشته تقریبا منفی ۱۴ میلیارد تومان بود. تراز بانک در دوره ۶ ماهه منتهی به شهریور به بیش از ۱۱۳۰ میلیارد تومان رسید. این در حالی است که تراز بانک در دوره مشابه سال گذشته برابر منفی ۳۸۸ میلیارد تومان بوده است. بر این اساس آخرین قیمت سهم ۲۰۵ تومان بوده و در یک ماه اخیر ۲۵ درصد افت ارزش داشته است.

بانک پاسارگاد با نماد وپاسار

 بانک پاسارگاد با نماد وپاسار در ماه شهریور بیش از ۵۶۷۰ میلیارد تومان درآمد تسهیلات اعطایی کسب کرد که رشد چشمگیر ۲۸۵ درصدی نسبت به ماه گذشته نشان می دهد. سود پرداختی به سپرده ها در این ماه با رشد ۹ درصدی نسبت به ماه گذشته به ۲۳۲۳ میلیارد تومان رسید. بدین ترتیب تراز بانک در شهریور به ۳۳۵۰ میلیارد تومان رسید این در حالی است که تراز بانک در مرداد برابر منفی ۶۶۰ میلیارد تومان بوده است. جمع تراز بانک در دوره ۶ ماهه منتهی به شهریور ماه به ۴۹۴۰ میلیارد تومان رسید که رشد ۱۲۰ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان می دهد. بر این اساس آخرین قیمت سهم تقریبا ۱۴۷۰ تومان بوده و در یک ماه اخیر ۲ درصد افت ارزش داشته است.

براساس این گزارش در گروه بانکی مجموع عملکردها رضایت بخش است و به نظر می رسد سودسازی بانک ها با وجود تحریم ها و محدودیت تراکنش های بین المللی ادامه دارد اما به طور قطع توافق برجام و افزایش همکاری های خارجی به دلیل اینکه منجر به آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کشورهای خارجی می شود و از طرف دیگر تراکنش های بین بانکی بین المللی افزایش پیدا می کند میزان سودسازی بانک ها بیشتر می شود، از این رو می توان گفت با توجه به سیگنال های مثبتی که از احتمالا از سرگیری مذاکرات شنیده می شود به نظر می رسد گروه بانکی در هفته های اخیر رشد قابل قبولی را در بورس تهران ثبت کنند. از طرف دیگر در هفته های گذشته زمزمه ثبت دارا دوم باعث شده تا اقبال سرمایه گذاران به گروه بانکی و به ویژه بانک های دولتی افزایش پیدا کند و اگر در ماه های آینده شاهد عرضه عمومی دارا دوم باشیم باید شاهد رالی مثبت نمادهای این گروه باشیم و البته نباید فراموش کرد که افت شدید دارا یکم و حفظ خط حمایتی این نماد عامل دیگری است که احتمال صعود ارزش نمادهای گروه بانکی در آینده نه چندان دور را تایید می کند، هرچند این مساله به دور از سیاست های کلان پولی و مالی کشور نخواهد بود که حول محور جذب نقدینگی و کنترل تورم در حال اجراست.

کد خبر: ۱۰۹٬۹۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha