۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۸
خودروهای تصادفی به سختی شناسایی می شوند| صافکاری از سنتی تا مدرن
بازار گزارش می دهد

خودروهای تصادفی به سختی شناسایی می شوند| صافکاری از سنتی تا مدرن

صافکاری مدرن به کمک تجهیزات الکترونیکی روز با حفظ کیفیت رنگ و بدنه خودرو امکان بازسازی اصولی را به تعمیرکاران می دهند و این عامل شناسایی خودروهای تصادفی را سخت می کند.

بازار؛ گروه خودرو: تصادف خودرو رخداد ترسناک هر راننده ای است که خودرو را به عنوان کالا سرمایه ای خریداری کرده است. دغدغه اصلی پس از تصادف تعمیرات و باسازی آن یا همان صافکاری است. این روزها در بازار با واژه صافکاری PDR بسیار مواجه می شویم، واژه و تخصصی که به ادعای تعمیرکاران اثری از تصادف در خودرو باقی نمی گذارد و تشخیص آن را برای اهل فن با سختی همراه می سازد. در این گزارش سعی داریم به بررسی شیوه صافکاری مدرن و آشنایی با PDR بپردازیم.

تفاوت های صافکاری مدرن یا سنتی
در زمان تصادف یا برخورد خودرو، بسیاری از اجزای بدنه به ویژه قطعات فلزی تغییر حالت یا دفرمگی به خود می گیرند. برای باسازی این قطعات یا اصطلاحا اورهال کردن بدنه، نیاز به صافکاری است. بدنه خودرو متشکل از فلزات با آلیاژهای متفاوت بوده که در زمان برخورد ساختار آن با تغییرات تورفتگی، دفرمگی و مچاله شدن همراه می شود. در صافکاری سنتی، تعمیرکار به دنبال فرم دهی ورق بدنه است و رنگ خودرو برای آن اهمیتی ندارد.

خودروهای تصادفی به سختی شناسایی می شوند| صافکاری از سنتی تا مدرن

در صافکاری سنتی ابزارهای مانند پرداخت‌های سه‌بعدی که به صورت منحنی شکل طراحی شده‌اند، تنها می‌توانند ورق را فرم دهند. رنگ بدنه با ضخامت ۱۰۰ میکرون در زمان فرم دهی از بین رفته و این موضوع عامل شناسایی خودرو تصادفی از سالم خواهد بود. باتوجه به اینکه در زمان وقوع تصادف بدنه خودرو دچار پدیده لهیدگی می شود، تعمیرکار به ناچار باید از کشش برای صاف کردن قطعات بدنه استفادع کند. این موضوع ابعاد خودرو را افزایش، ضخامت بدنه را توام با ایمنی کاهش می دهد. باتوجه به اینکه بدنه خودروهای امروزی دارای خط و خطوط فراوان برای جذب نیرو است، ضخامت ورق بدنه براساس خودرو متفاوت بوده از قطر ۰.۶ تا ۰.۸ میلی متر است. صافکاری سنتی علاوه بر کاهش ضخامت منجربه کاهش ایمنی و از بین رفتن زیبایی خودرو نیز می شود.

اما در صافکاری مدرن براساس تجهیزات الکترونیکی مهندسی و جدید مانند دستگاه تخلیه الکتریکی و جعبه داغ صافکاری انجام می شود. این تجهیزات برخلاف شیوه مهندسی منجربه عدم لهیدگی و کاهش ضخامت بدنه نمی شود، بلکه با حفظ ساختار اصلی بدنه، آن را ترمیم و تعمیر می کند.

صافکاری مدرن و علمی مبتنی بر متالوژی که به باسازی و ترمیم بدنه می پردازد را PDR می نامند

صافکاری بدون رنگ
پس از مرحله تعمیر بدنه خودرو، رنگ بدنه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا هیچ یک از تجهیزات موجود در بازار نمی تواند مانند خودروساز رنگ مناسب روی بدنه پوشش دهد. مرحله بعد از صافکاری در شیوه سنتی نقاشی نام دارد. در صافکاری مدرن، این مرحله به آرامی حذف خواهد شد، زیرا تجهیزات به روز این امکان را به تکنسین می دهند که تعمیرات را بدنه را با حفظ ویژگی رنگ انجام دهد. از سوی مالکان خودروها بیم افت قیمت خودرو را در پی صافکاری و نقاشی دارند، ترسی که در پی عدم مهارت کافی تعمیرکار و نداشتن سیستم های الکترونیکی در واحد صنفی محقق خواهد شد. صافکاری مدرن و علمی مبتنی بر متالوژی که به باسازی و ترمیم بدنه می پردازد را PDR می نامند. در پروسه PDR برای حفظ رنگ خودرو  یک پنل رنگ شده با پنل خام روی بدنه قرار می گیرد که منجربه آسیب بدنه نشود. ضخامت رنگ ۱۰۰ تا ۱۵۰ میکرونی بدنه خودرو با فرآیند PDR آسیبی نخواهد دید. در این نوع فرآیند اتاق نوری با طیف رنگ سفید و زرد قرار دارد که تعمیرکار می تواند سطوح منحنی و تیز بدنه را مانند روز اول بازسازی کند. در صافکاری PDR پیشرفته تکنسین قدرت آنالیز و تحلیل از چکش خوار یا انعطاف پذیر بودن ورق بدنه را در کنار وجود رنگ ۱۰۰میکرونی و تحلیل نوع دفرمگی و سطح مقطع تورفتگی و محاسبات را در اختیار دارد. ابزارهای که یک تعمیرکار برای صافکاری PDR در دست دارد شامل لنس و تخلیه بار الکتریکی است. این ابزارها قدرت انعطاف پذیری، تحلیل، فنریت و افزایش مقاومت را در فرم دهی بدنه به تکنسین می دهد. این شیوه با حفظ ساختار مولکولی بدنه از افت قیمت خودرو حتی در صورت برخوردهای جدی پیشگیری می کند.

خودروهای تصادفی به سختی شناسایی می شوند| صافکاری از سنتی تا مدرن

کاهش ایمنی
گاهی نیاز است در فرآیند صافکاری به شیوه مدرن و سنتی قطعات بدنه توسط تعمیرکار بریده شود. این موضوع زمانی رخ می دهد که تنش ناشی از برخورد خودرو با مانع موجب تخریب کامل قطعات فلزی شود. در نتیجه برای بهبود و تعمیر خودرو با حفظ ساختار زیبایی آن باید قطعه معیوب برش داده شود. معمولا اجزای شاسی، ستون ها و رکاب دستخوش برش قرار می گیرد که قطعه جدید با شیوه جوش و پرچ آن را به بدنه متصل می کنند. مجموع این تغییرات منجربه کاهش ایمنی خواهد شد، زیرا هرچقدر یک تکنسین براساس اصول و قواعد مهندسی اقدام به بازسازی و تعمیر کند، بازهم نقاط ضعفی وجود خواهد داشت که در زمان وقوع تصادف نتواند منجربه جذب نیرو شود.

خودروهای تصادفی به سختی شناسایی می شوند| صافکاری از سنتی تا مدرن

معمولا شیوه صافکاری PDR از هزینه بسیار بالای برخوردار است که مالکان خودروهای وارداتی برای پیشگیری از افت قیمت برای تعمیر به آن رجوع می کنند

نکاتی برای خرید خودرو
مشتریان خودروهای وارداتی در زمان انتخاب خودرو باید نهایت دقت را داشته باشند. معمولا شیوه صافکاری PDR از هزینه بسیار بالای برخوردار است که مالکان خودروهای وارداتی برای پیشگیری از افت قیمت برای تعمیر به آن رجوع می کنند. اگر خودرو خارجی خریداری کردید، برای بررسی بدنه نیاز است به واحد تشخیص رنگ مجهز به تجهیزات الکترونیکی شناسایی ضخامت، موج، خطوط و رنگ بدنه مراجعه کنید. معمولا کارشناسان این واحدها می‌توانند براساس زوایایی خط یا نقاط جوش تشخیص دهند خودرو به شکل صافکاری PDR تعمیر شده است یا خیر. هرچقدر این موضوع برای پیشگیری از افت خودرو مزایا فراوانی داشته باشد، برای مشتریان واقعی ضرر به دنبال خواهد داشت. زیرا به مرور زمان عیوب ناشی از تصادف نمایان خواهد شد.

کد خبر: ۱۰۹٬۹۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha