۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۴
ابلاغ بسته سیاستی حمایت از زعفران، گندم و کارخانه‌های آردسازی
توسط وزیر جهاد کشاورزی صورت گرفت؛

ابلاغ بسته سیاستی حمایت از زعفران، گندم و کارخانه‌های آردسازی

وزیر جهاد کشاورزی و رئیس شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، تصویب نامه این شورا در زمینه «بسته سیاستی حمایت از زعفران، گندم و کارخانه های آردسازی» را ابلاغ کرد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی و رئیس شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، در نامه‌ای به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، امور اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، امور خارجه، سازمان برنامه و بودجه کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک کشاورزی، تصویب نامه این شورا در بسته سیاستی حمایت از زعفران را ابلاغ کرد.

متن تصویب نامه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی به این شرح است:

شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۰۶/۲۹ به استناد مفاد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی بسته سیاستی حمایت از زعفران را به شرح ذیل تصویب کرد:

۱) قیمت خرید حمایتی زعفران تولیدی کشاورزان در سال جاری نوع نگین صادراتی به ازای هر کیلوگرم ۲۰۵ میلیون ریال تعیین می‌شود. این قیمت به عنوان قیمت پایه زعفران نگین صادراتی می‌باشد و مجری خرید حمایتی مجاز است متناسب با شرایط بازار نسبت به افزایش آن اقدام کند.

۲) شرکت مادر تخصصی حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی مکلف است از طریق صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی (به عنوان مجری خرید زعفران) نسبت به خرید حمایتی صرفاً با هدف صادرات و توسعه بازار خارجی زعفران اقدام نماید.

۳) بانک مرکزی مکلف است از طریق بانک‌های عامل نسبت به تامین مبلغ ده هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ ۸ درصد و دوره بازپرداخت ۱۸ ماهه برای مجریان خرید حمایتی زعفران اقدام نماید.

تبصره ۱: در صورت نیاز، تسهیلات پیش بینی شده تا سقف ۵۰ هزار میلیارد ریال با تصویب شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی قابل افزایش می‌باشد.

تبصره ۲: وزارت جهاد کشاورزی موظف است مابه التفاوت سود تسهیلات موضوع این بند را از محل منابع قانونی در اختیار پرداخت کند.

تبصره ۳: بانک‌های عامل موظفند کالای خریداری شده از کشاورزان و تحویلی به انبارهای مجری خرید زعفران را زیر کلید برده و به عنوان تضمین وثایق مورد نیاز برای تسهیلات دریافتی قبول نماید.

۴) بانک کشاورزی موظف است نسبت به تامین مبلغ پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ ۸ درصد و دوره بازپرداخت ۱۸ ماهه برای اتحادیه‌های تعاونی روستایی و تولیدی سراسر کشور جهت خرید حمایتی زعفران تولید سال جاری با هدف صادرات اقدام نماید.

تبصره: وزارت جهاد کشاورزی موظف است مابه التفاوت سود تسهیلات موضوع این بند را از محل منابع قانونی در اختیار پرداخت کند.

۵) صادرکنندگان زعفران از مشوق‌های زیر برخوردار می‌شوند:

الف) با صادرات زعفران از طریق رینگ صادراتی بورس کالای ایران، مازاد ارزش فروش هر کیلوگرم محصول زعفران از ۱۰۰۰ یورو از تعهد ارزی معاف می‌باشد.

ب) با صادرات زعفران در صورت خریداری و ترخیص کالا از طریق بازار گواهی سپرده کالایی در بورس، پنجاه درصد مازاد ارزش فروش هر کیلوگرم محصول زعفران از ۱۰۰۰ یورو از تعهد ارزی معاف می‌باشد.

ج) صادر کنندگان می‌توانند با ارز حاصل از صادرات زعفران نسبت به واردات نهاده‌ها و محصولات کشاورزی با تایید وزارت جهاد کشاورزی اقدام کنند.

۶) وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با همکاری وزارت امور خارجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به اخذ تخفیف تعرفه‌ای برای صادرات زعفران به کشورهای طرف عمده تجاری با جمهوری اسلامی ایران اقدام نماید.

۷) به منظور ارتقاء ضریب مکانیزاسیون و استفاده از فناوری‌های نوآورانه در زنجیره ارزش زعفران، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است از محل منابع موضوع بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و سایر منابع قانونی در اختیار، نسبت به تامین تسهیلات مورد نیاز تولید کنندگان و سرمایه گذاران زنجیره ارزش زعفران اقدام نماید.

۸) شرکت مادر تخصصی حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی مکلف است حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به تشکیل صندوق حمایت از توسعه صنعت زعفران با مشارکت کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در زنجیره ارزش زعفران اقدام نماید.

تبصره ۱: وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با استناد به ماده ۱۲ قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی و ماده ۱۷ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی از طریق فروش بخشی از املاک و دارایی سازمان جهاد کشاورزی استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی نسبت به تامین سهم دولت تا سقف ۴۹ درصد به مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال اقدام نماید.

تبصره ۲: وزارت جهاد کشاورزی در جهت مشارکت کلیه کشاورزان تولید کننده زعفران در استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی نسبت به تامین یارانه سهم هر کشاورز (به ازای هر نفر یک میلیون ریال) در تشکیل صندوق حمایت از توسعه صنعت زعفران، به میزان حداکثر ۲۰۰ میلیارد ریال از محل منابع پیش بینی شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ اقدام نماید.

تبصره ۳: سود سهم دولت حاصل از انجام عملیات موضوع این مصوبه به عنوان افزایش سرمایه دولت در همان صندوق منظور می‌شود.

تبصره ۴: صندوق حمایت از توسعه صنعت زعفران موظف است، پس از تشکیل نسبت به مدیریت بازار و کل زنجیره ارزش زعفران از سال ۱۴۰۱ اقدام نماید.

۹) وزارت جهاد کشاورزی مکلف است سند راهبردی توسعه زنجیره ارزش زعفران را حداکثر ظرف مدت یک ماه تدوین و جهت تصویب به دبیرخانه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی ارائه نماید.

۱۰) دبیرخانه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی با همکاری شرکت مادر تخصصی حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و اتحادیه‌های تعاونی روستایی و تولیدی سراسر کشور مکلف است حداکثر ظرف مدت یک هفته از ابلاغ این مصوبه، دستورالعمل خرید حمایتی انواع و درجات مختلف زعفران را تهیه کند تا توسط رئیس شورا و وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شود.

بسته سیاستی حمایت از کشاورزی قراردادی گندم ابلاغ شد
بسته سیاستی حمایت از کشاورزی قراردادی گندم توسط شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی تصویب و از سوی وزیرجهاد کشاورزی و رئیس این شورا برای اجرا ابلاغ شد.

سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی و رئیس شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، در نامه‌ای به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان برنامه و بودجه کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک کشاورزی، مصوبه این شورا در زمینه "بسته سیاستی حمایت از کشاورزی قراردادی گندم " را ابلاغ کرد.

متن تصویب نامه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی به این شرح است:

شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در جلسه ۱۴۰۰/۰۶/۲۹ به استناد مفاد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی بسته سیاستی حمایتی از کشاورزی قراردادی گندم را به شرح ذیل تصویب کرد:

۱) تولیدکنندگانی که اقدام به تولید گندم از طریق کشاورزی قراردادی می‌کنند در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه از حمایت‌های زیر برخوردار می‌شوند:

- پاداش بهره وری به تولید کنندگان طرف قرارداد

- یارانه انتقال دانش و فناوری در تولید گندم

- یارانه حق بیمه گندم

- یارانه آزمون آب، خاک، گیاه و نسخه نویسی

- تسهیلات بانکی جهت تامین مالی

تبصره (۱): دستورالعمل میزان و نحوه پرداخت حمایت‌های موضوع این بند، حداکثر ظرف یک هفته توسط دبیرخانه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی با مشارکت بنیاد ملی گندمکاران کشور، شرکت‌های مجری، نهادهای پشتیبان، سازمان‌ها و معاونت‌های تخصصی ذیربط تهیه و توسط رئیس جمهور ابلاغ می‌شود.

تبصره (۲): منابع مالی مورد نیاز این بند از محل اعتبارات مصوب در اختیار وزارت جهاد کشاورزی تامین می‌شود.
۲) شرکت‌های مجری کشاورزی قراردادی از حمایت‌های زیر برخوردار هستند:

الف) تسهیلات بانکی جهت تامین مالی خرید

ب) معافیت از شمول قیمت گذاری تکلیفی دولت در فروش کالاها و فرآورده‌های تولیدی حاصل از خرید محصول کشاورزی قراردادی

ج) برخورداری از مزایای بند (۸) مندرجات ذیل یادداشت‌های فصل (۱۰) کتاب مقررات صادرات و واردات، منحصر به مباشرین طرف قرارداد موضوع این بند است.

۳) در صورتی که قیمت گندم صنف و صنعت و محصول تولیدی حاصل از آن به قیمت تکلیفی عرضه شود، شرکت بازرگانی دولتی ایران موظف است نسبت به پرداخت مابه التفاوت آن به مجریان اقدام کند.

تبصره: قیمت تکلیفی محصول توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین و مابه التفاوت آن محاسبه و به شرکت بازرگانی دولتی ایران برای اجرا اعلام می‌شود.

۴) وزارت جهاد کشاورزی مکلف است نسبت به تامین تسهیلات مورد نیاز شرکت‌های غیر دولتی ارائه کننده خدمات فنی و مهندسی کشاورزی جهت خرید تجهیزات و فناوری‌های نوین برای آزمون آب، خاک و گیاه از محل اعتبارات بند (الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی و اقدام کند.

۵) تامین کود و سم توسط نهادهای پشتیبان برای کشاورزان با رعایت تبصره (۵) ماده (۶) قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی انجام می‌شود.

۶) صندوق بیمه کشاورزی مکلف است بر اساس اعلام مجری و در چارچوب قرارداد منعقده با تولید کننده نسبت به بیمه کشاورزان طرف قرارداد اقدام کند.

- مجری کشاورزی قراردادی مکلف به پرداخت حق بیمه سهم کشاورز به صندوق بیمه کشاورزی می‌باشد.
- نحوه پرداخت حق بیمه سهم کشاورز در چارچوب تفاهم فی مابین مجری کشاورزی قراردادی و صندوق بیمه کشاورزی تعیین خواهد شد.

۷) شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مکلف است بر اساس اعلام مجری و در چارچوب قرارداد منعقده با تولید کننده نسبت به تامین کود مورد نیاز کشاورزان طرف قرارداد اقدام کند.

- مجری طرف قرارداد مکلف به پرداخت بهای کود تحویلی به شرکت همان خدمات حمایتی کشاورزی می‌باشد.
- نحوه پرداخت بهای کود در چارچوب تفاهم فی مابین مجری و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تعیین خواهد شد.

۸) مجری کشاورزی قراردادی مکلف است بر اساس قرارداد منعقده با تولید کنندگان نسبت به بازپرداخت مطالبات نهادهای پشتیبان اقدام کند.

- مجری کشاورزی قراردادی هزینه خدمات دریافتی از نهادهای پشتیبان را هنگام پرداخت بهای محصول کسر می‌نماید.
- نحوه پرداخت بهای خدمات به نهادهای پشتیبان در قالب تفاهمنامه فی مابین تعیین خواهد شد.

۹) شرکت بازرگانی دولتی ایران مکلف است در خریدهای تضمینی سال زراعی ۱۴۰۱ _۱۴۰۰ نسبت به ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت خرید بخشی از گندم کشاورزان به صورت کشاورزی قراردادی حداقل به میزان ۲۰ درصد از سطح زیر کشت گندم کشور اقدام کند.

۱۰) بانک مرکزی مکلف است نسبت به تامین مبلغ بیست هزار میلیارد ریال تسهیلات جهت تأمین نهاده‌ها و خدمات اساسی مورد نیاز کشاورزان تحت پوشش کشاورزی قراردادی با نرخ ترجیحی ۱۲ درصد برای شرکت بازرگانی دولتی ایران اقدام نکند.

تبصره ۱: سازمان برنامه بودجه کشور مکلف است بازپرداخت اصل و سود تسهیلات موضوع این بند را تضمین نماید.
تبصره ۲: وزارت جهاد کشاورزی مکلف است یارانه مورد نیاز پرداخت تسهیلات موضوع این بند را از محل منابع قانونی در اختیار تامین نماید.

۱۱) بانک کشاورزی مکلف است در راستای اجرای این مصوبه نسبت به تامین حداقل بیست هزار میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش با نرخ ترجیحی ۱۲ درصد برای مجریان غیر دولتی کشاورزی قراردادی پرداخت کند.
تبصره: وزارت جهاد کشاورزی مکلف است یارانه مورد نیاز پرداخت تسهیلات موضوع این بند را از محل منابع قانونی در اختیار تامین کند.

۱۲) دستورالعمل سیاست حمایتی محصولات به مجریان کشاورزی قراردادی ظرف مدت یک هفته از ابلاغ این مصوبه توسط دبیرخانه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی با هماهنگی معاونت‌های تخصصی، بنیاد ملی گندمکاران کشور و بخش‌های ذی ربط تهیه و از سوی رئیس شورا و وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ می‌شود.

مصوبه شورای قیمت گذاری برای تسریع در پرداخت مطالبات کارخانه‌های آردسازی
رئیس شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، تصویب نامه این شورا در زمینه تسریع در پرداخت مطالبات و هزینه‌های ناشی از دستمزد کارخانه‌های آسیابانی آردسازی را ابلاغ کرد.

سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی و رئیس شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، در نامه‌ای به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان برنامه و بودجه کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مصوبه این شورا مبنی بر تسریع در پرداخت مطالبات و هزینه‌های ناشی از دستمزد کارخانه‌های آسیابانی آردسازی را ابلاغ کرد.

متن تصویب نامه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی به این شرح است:

شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۰۶/۲۹ به استناد مفاد قانون اسلامی قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی بند (ب) ماده (۱) قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی و مصوبه شماره ۳۸۲۲۸/ت ۵۸۶۶۸هـ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۰۸ هیات وزیران تصویب کرد:

الف: به منظور تسریع در پرداخت مطالبات و هزینه‌های ناشی از دستمزد کارخانه‌های آسیابانی آردسازی مقرر شد:

۱) شرکت بازرگانی دولتی ایران نسبت به پرداخت مطالبات کارخانه‌های آسیابانی آردسازی در سال ۱۳۹۹ از محل منابع و نقدینگی در اختیار، ظرف مدت دو هفته از ابلاغ این مصوبه به کارخانه‌های مذکور اقدام و بر اساس بند (۳) مصوبه فوق الذکر هیات وزیران محاسبه، اعمال حساب و اجرایی کند.

۲) به منظور جبران هزینه‌های دستمزد کارخانه‌های آسیابانی آردسازی در سال ۱۴۰۰ شرکت بازرگانی دولتی ایران مطابق محاسبات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان نسبت به پرداخت هزینه‌های مذکور از محل منابع نقدینگی در اختیار اقدام کند.

ب: دستگاه‌های تامین کننده منابع مالی خرید تضمینی گندم مکلفند نسبت به پرداخت باقیمانده تعهدات سال ۱۴۰۰ (سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به مبلغ ۱۱۶۶۵۰ میلیارد ریال و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به مبلغ ۲۷۵۰۰ میلیارد ریال) به شرکت بازرگانی دولتی ایران اقدام کنند.

کد خبر: ۱۰۹٬۸۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha