تصمیمات اقتصادی را با حضور بخش خصوصی اتخاذ کنید
در نشست اتاق تهران با کمیسیون صنایع مجلس مطرح شد؛

تصمیمات اقتصادی را با حضور بخش خصوصی اتخاذ کنید

نمایندگان بخش خصوصی دو کمیسیون «صنعت و معدن» و «بهبود محیط کسب‌وکار و رفع موانع تولید» اتاق بازرگانی تهران در جلسه‌ای مشترک با رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به مشکلات فضای کسب‌وکار و صنعت پرداختند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، نشست مشترک دو کمیسیون «صنعت و معدن» و «بهبود محیط کسب وکار و رفع موانع تولید» اتاق بازرگانی تهران با حضور عزت‌اله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس برگزار شد. در این نشست، فعالان اقتصادی به مشکلات فضای کسب‌وکار اشاره کرده و خواستار توجه مجلس‌نشینان به‌ویژه کمیسیون صنایع و معادن مجلس به رفع این چالش‌ها شدند.

در ابتدای این جلسه، رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب وکار و رفع موانع تولید اتاق تهران توضیحاتی در باب ضرورت تعامل کمیسیون‌های اتاق و کمیسیون‌های اقتصادی مجلس ارائه و عنوان کرد که برای تقویت این تعامل، شایسته است زمینه حضور نمایندگان کمیسیون‌های مشورتی اتاق در کمیسیون‌های مجلس فراهم شود

محمدرضا نجفی‌منش در ادامه با اشاره به اینکه فرآیند صدور کارت بازرگانی برای دهه‌ها در اختیار اتاق بازرگانی بوده است، افزود: این فرایند را اکنون از اتاق، به عنوان یک نهاد مردمی، گرفته‌اند و فرآیند آن را بسیار سخت کرده‌اند. درخواست ما این است که مجلس صدور کارت بازرگانی را به بخش خصوصی بازگرداند.

او هم‌چنین عنوان کرد که خواسته مهم دیگر بخش خصوصی عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری است؛ سیاستی که تولیدکنندگان را دچار مشکلات عمیق و جدی کرده و فعالان اقتصادی را در تنگنا قرار داده است.

در ادامه رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران نیز طی سخنانی، نگاه رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس را به صنعت، حمایت‌گرایانه توصیف کرد و در ادامه، ضرورت مطالبه‌گری بخش خصوصی را مورد تاکید قرار داد. علی نقیب هم‌چنین به اهمیت تعامل اتاق و مجلس اشاره کرد و پیشنهاد ایجاد کارگروهی مشترک برای تقویت ارتباطات دو سویه را مطرح کرد.

در ادامه نشست نیز، سایر اعضا و میهمانان نیز به بیان دغدغه‌ها و انتظارات خود از کمیسیون صنایع و معادن مجلس پرداختند.

ضرورت حضور نمایندگان کمیسیون‌های اتاق در مجلس
محمدرضا بهرامن، عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران، از اهمیت حضور کمیسیون‌های اتاق به عنوان یک بخش تخصصی در تصمیم‌سازی بخش صنعت در مجلس سخن گفت و درخواست کرد که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس جایگاهی برای کمیسیون‌های مشورتی اتاق اختصاص پیدا کند.

علیرضا کلاهی صمدی، دیگر عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران نیز به ضرورت توجه به عدالت در زنجیره ارزش، تامین منابع مورد نیاز این زنجیره و لغو معافیت‌های مالیاتی صنایع بالادستی که ارزش افزوده‌ای ندارند، اشاره کرد.

علیرضا میربلوک، عضو هیات مدیره خانه صمت استان تهران، تمرکز بر اجرای کامل سامانه جامع تجارت را خواستار شد و در عین حال از عدم دسترسی به نمایندگان استان تهران در مجلس گلایه کرد. او گفت که دبیران خانه‌های صنعت و معدن در شهرستان‌ها به راحتی به نمایندگان در مجلس دسترسی دارند، اما این امکان در تهران فراهم نیست. او تاکید کرد که برای ایجاد کانال ارتباطی میان اتاق و مجلس، فردی پاسخگو از مجلس معرفی شود.

اصلاح قوانین برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی
علی دوستدار نیز که به نمایندگی از سندیکای شرکت‌های تاسیساتی و صنعتی ایران در این جلسه حضور یافته بود، با اشاره به اینکه فقدان سرمایه‌گذاری یکی از مسایل بزرگ کشور محسوب ‌می‌شود، عنوان کرد که در هیچ کشوری مانند آنچه که در ایران مشاهده ‌می‌شود، با سرمایه‌گذاران برخورد نمی‌شود. او با بیان اینکه قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری نیز از سامان مناسبی برخوردار نیست، خواستار توجه به موضوع سرمایه‌گذاری و اصلاح قوانین داخلی به منظور جذب سرمایه‌گذاران خارجی شد.

محمد اصابتی، کارشناس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید هم با اشاره به اینکه در حوزه کار، سه الی چهار مساله حائز اهمیت وجود دارد که نیازمند توجه ویژه است، گفت: یکی از این مسایل، مشکلات ناشی از مرور زمان در موضوع حقوق و مزایای ناشی از کار در مورد کسانی است که از گذشته مطالباتی دارند. مرور زمان موضوعی فقهی است و نمایندگان مجلس می‌توانند نسبت به حل مشکلات این حوزه کمک کنند.

او همچنین بر مسایل فعالان اقتصادی در خصوص مشاغل سخت و زیان‌آور دست گذاشت و عنوان کرد که برای حل مسایل واحدهای تولیدی و اصلاح آیین‌نامه قانون مشاغل سخت و زیان آور، گام‌هایی برداشته شده اما هنوز نتیجه مطلوبی حاصل نشده و همچنان از این ناحیه، هزینه‌های بسیاری به کارفرمایان تحمیل می‌شود. در این زمینه نیز نمایندگان مجلس می‌توانند ورود کنند. اصابتی در ادامه به مشکلات تعیین حداقل دستمزد و ضرورت اصلاح ساختار تامین اجتماعی نیز اشاره کرد.

کسی در مورد مشکلات فضای کسب‌وکار پاسخگو نیست

عباس آرگون، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، با انتقاد از اینکه کسی در مورد مشکلات فضای کسب‌وکار پاسخگو نیست، گفت که وقت مردم برای پیگیری مشکلاتی که در حوزه کسب‌وکار ایجاد شده، تلف می‌شود و از سوی دیگر به دلیل وجود موانعی که در این حوزه ایجاد شده، بخشی از سرمایه‌های انسانی در حال خروج از کشور است. او در ادامه از ضرورت بررسی و رفع مشکلات فضای کسب‌وکار و پرهیز از اتلاف وقت فعالان اقتصادی در فرآیند پیچیده بوروکراسی‌های اداری سخن گفت.

سیطره کالاهای قاچاق در بازار لوازم خانگی
علیرضا محمدی دانیالی، رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی نیز با اشاره به اهمیت تبیین بی‌کم‌وکاست مشکلات اقتصادی موجود گفت: مشکلات اصلی کشور درحال حاضر رکود و تورم است و باید این مشکلات که روی تمام بخش‌های اقتصادی سایه انداخته مرتفع شود.

دانیالی همچنین با اشاره به مشکلات ناشی از قیمتگذاری در صنعت لوازم خانگی، از افزایش قاچاق این محصولات ابراز نگرانی و اعلام کرد که ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار در سیطره کالاهای قاچاق است. او در بخش دیگری از سخنانش نسبت به ایجاد هماهنگی بین کمیسیون‌های اتاق تهران و ایران و مشارکت بیشتر تشکل‌ها در این کمیسیون‌ها تاکید کرد.

ضرورت برنامه‌ریزی برای ایجاد رشد اقتصادی
در ادامه این جلسه، مسعود حجاریان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران طی سخنانی به ضرورت برنامه‌ریزی کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای رشد اقتصادی اشاره کرد و رشد اقتصادی و رشد ابعاد شرکت‌ها را مستلزم تامین مالی صحیح و مناسب آنها دانست. او گفت: تامین مالی به معنای تامین بدهی است و برای این منظور شرکت‌ها باید به اندازه کافی، سرمایه در اختیار داشته باشند. بر این اساس، تامین مالی بنگاه‌های کوچک باید از طریق بانک‌ها صورت گیرد و راه اصلی تامین مالی بنگاه‌های بزرگ ورود به بازار سرمایه و تغییر ماهیت به سهامی عام است. باید برای رشد اقتصادی و افزایش ابعاد اقتصادی بنگاه‌ها و ضرورت ایجاد آمادگی در صنایع برای ورود به بازار سرمایه برنامه‌ای مشخص تنظیم و تعریف شود.

تولید و صادرات دارو رو به افول است
محمود نجفی عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران هم با اشاره به تمرکز تصمیم‌گیری‌ها برای حوزه سلامت در وزارت بهداشت گفت: متاسفانه همه امورات کمی، کیفی و اقتصادی حوزه دارو به غلط پس از انقلاب در وزارت بهداشت متمرکز و این صنعت مانند یک جزیره از سایر بخش‌های صنعت جدا شد. در حالی که سازمان غذا و دارو صرفا باید رگولاتوری را بر عهده بگیرد و نهایتا نظارت کند. او افزود: متاسفانه اکنون نوعی هم‌پوشانی در وظایف سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد شکل گرفته و مشکلاتی را در کسب‌وکارهای این حوزه ایجاد کرده و این صنعت در بحث توسعه صادرات و تولید رو به افول است. از نظر فعالان این حوزه بهتر است تصمیم‌گیری‌های بخش اقتصادی صنعت دارو به وزارت صمت منتقل شود.

هرویک یاریجانیان، نایب‌رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران هم از ضرورت توزیع عادلانه مواد اولیه در پتروشیمی‌ها و لزوم توجه به مشکلات جاده‌ای و تلفات جانی در شهرک‌های صنعتی اطراف استان تهران سخن گفت.

سجاد غرقی، دیگر نایب‌رئیس کمیسیون صنعت و معدن، با اشاره به اینکه معادن کوچک‌مقیاس بیش از سایر معادن تحت تاثیر قوانین بوده و در مقابل چرخه‌های رکود، دچار آسیب‌پذیری بیشتری هستند، درخواست کرد که در سیاستگذاری‌ها توجه بیشتری به این نوع معادن معطوف شود.

در ادامه این جلسه، سایر فعالان اقتصادی حاضر در این کمیسیون نیز به بیان انتظارات خود از کمیسیون صنایع و معادن مجلس پرداختند که «اشاره به تعدد سامانه‌ها و چالش‌های فعالان اقتصادی در استفاده از آنها»، «ضرورت شفاف‌سازی در سازمان بورس و بازار سرمایه»، «مشارکت اتاق تهران در تدوین سند استراتژی توسعه صنعتی کشور» و «توجه به شاخص‌های اقتصادی بین‌المللی و تلاش برای بهبود رتبه کشور در این شاخص‌ها» از جمله این موارد بود.

سپس، بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران، به ماموریت اتاق در ایجاد حلقه اساسی بین نهادهای حاکمیتی و فعالان اقتصادی، اشاره کرد و گفت: حضور نمایندگان مجلس در اتاق، فرصت مغتمنی را فراهم می‌کند که درخواست‌ها و انتظارات فعالان اقتصادی از مجرای اتاق، با آنها در میان گذاشته شود.

عشقی، ضمن اشاره به روحیه رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پیگیری مشکلات، بر بیان مشکلات مشخص ذیل دو کمیسیون و ارائه راهکار برای مشکلات بیان شده در حضور ایشان به منظور تدوین یک مدل همکاری بین اتاق و مجلس، تاکید کرد.

از فرصت حضور در سازمان شانگهای استفاده شود
در ادامه رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن ابراز تمایل برای همکاری با فعالان بخش خصوصی از طریق حضور نمایندگان اتاق تهران در کمیسیون‌های مرتبط در مجلس، پیشنهاد کرد که این موضوع طی انجام مکاتبه‌ای به رئیس مجلس اعلام شود.

عزت‌اله اکبری تالارپشتی هم‌چنین با اشاره به برخی مشکلات مطرح شده، از جمله سلب اختیار اتاق‌ها در صدور کارت بازرگانی گفت که این موضوع را طی برگزاری جلسات مشترک با سازمان توسعه تجارت بررسی خواهد کرد.

او به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای اشاره کرد و گفت: عضویت ایران در این سازمان، فرصت مناسبی برای بخش خصوصی ایجاد کرده و لازم‌ است به منظور بهره‌گیری کارآمد از ظرفیت ایجاد شده، فعالان اقتصادی، پیشنهادات خود را در این زمینه به نمایندگان در مجلس اعلام کنند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین به برخی طرح‌های در حال بررسی در مجلس نظیر طرح عدم پلمپ واحدهای تولیدی و عدم زندانی فعالان اقتصادی و دیپلماسی اقتصادی، اشاره کرد و خواستار آن شد که اعضای اتاق طرح‌های مذکور را بررسی و نظرات کارشناسی و اصلاحات پیشنهادی خود را به مجلس منعکس کنند.

در پایان این جلسه مقرر شد که درخواست حضور نمایندگان اتاق تهران در کمیسیون‌های تخصصی مجلس طی انجام مکاتبه‌ای به ریاست مجلس اعلام منعکس شود.

کد خبر: ۱۰۹٬۸۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha