۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
بخش خصوصی کوچک و ناکارآمد نتیجه ای جز سنگین شدن دولت ندارد
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی:

بخش خصوصی کوچک و ناکارآمد نتیجه ای جز سنگین شدن دولت ندارد

وزیر اسبق صمت گفت: اقتصاد توسعه نایافته نتیجه دخالت دولت در بیشتر بخش های اقتصاد و حذف بخش خصوصی است، بخش خصوصی کوچک و ناکارآمد نتیجه ای جز سنگین شدن دولت و ایجاد هزینه های اضافه برای کشور ندارد.

به گزراش بازار، مهدی غضنفری از دو واژه حکمرانی مشارکتی و همیارانه در حوزه حکمرانی گفت و بیان کرد: منظور از این دو واژه آن است که بخش های اقتصادی بر اساس توان خود، در جایی قرار بگیرند که مخرب یکدیگر نباشند و هرکسی نقش خود را بازی کند.

وی با تأکید بر اینکه برای دولتی ها، شبه دولتی ها و بخش خصوصی باید جایگاه مشخصی تعریف و تعیین کرد، گفت: اصل این است که هر کاری که بخش خصوصی می تواند انجام دهد را دولتی ها و دیگر بخش ها نباید انجام دهند. فرع اول نیز این است، هر کاری که روی زمین ماند شبه دولتی ها آن را انجام دهند و فرع دوم این است، اگر باز هم کاری روی زمین ماند که نه بخش خصوصی و نه شبه دولتی آن را انجام نداد، خود دولت به سراغ آن برود.

رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با تصریح بر اینکه اگر روند کار برعکس و ابتدا دولت، سپس شبه دولتی و بعد از آن بخش خصوصی به سراغ کارها بروند، همه چیز نابود می شود، اظهار کرد: این روند باعث برهم ریختن نقش ها، ایجاد تضاد و رقابت و کوچک ماندن بخش خصوصی و التماس بخش خصوصی از دولت و بخش شبه دولتی خواهد شد.

وی اقتصاد توسعه نایافته را نتیجه دخالت دولت در بیشتر بخش های اقتصاد و حذف بخش خصوصی دانست و عنوان کرد: بخش خصوصی کوچک و ناکارآمد نتیجه ای جز سنگین شدن دولت و ایجاد هزینه های اضافه برای کشور ندارد.

غضنفری ضمن تأکید بر اینکه دولت و مجلس وظیفه قاعده گذاری و سیاست گذاری دارند، در عین حال بیان کرد: حوزه اجرا در اقتصاد از جمله تجارت باید توسط بخش خصوصی انجام شود اما متأسفانه شاهد هستیم برخی افراد دولتی در زیر مجموعه خود، یک شرکت تأسیس می کنند و کار بخش خصوصی را انجام می دهند که این موضوع رقابت را از بین می برند زیرا بخش خصوصی توان رقابت با دولت و شبه دولتی را ندارد.

کد خبر: ۱۰۹٬۷۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha