۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
راهکارهای دستوری برای کشاورزی جنوب کرمان| سونامی کشت پیاز ادامه دارد
گزارش بازار؛

راهکارهای دستوری برای کشاورزی جنوب کرمان| سونامی کشت پیاز ادامه دارد

کرمان- کشت پیاز خارج از الگوی کشت در جنوب کرمان در حالی بار دیگر در حال انجام است که مسئولان راهکارهای دستوری و کشاورزی قراردادی را در دستور کار قرار داده اند.

بازار؛ گروه استان ها: جنوب کرمان قطب کشاورزی طرح استمرار و خارج از فصل در کشور است و در فصل پاییز و زمستان برای تامین برخی از نیازهای محصولات کشاورزی کشت محصولات مختلف در زمین های حاصلخیز این مناطق آغاز می شود و محصولات بعد از برداشت به تدریج وارد بازار مصرف و یا به کشورهای مختلف صادر می شود.

اما سال گذشته کشت بی رویه پیاز در جنوب کرمان موجب شد هزاران تن محصول در زمین های کشاورزی باقی بماند و خوراک دام ها شود همچنین محدود محصول برداشتی نیز کیلویی ۵۰۰ تومان توسط دولت خریداری شد در حالیکه هزینه تولید هر کیلو محصول ۳ هزار تومان بود.

بسیاری از کشاورزان که اغلب محروم هستند از این طرح محروم شده اند و خارج از طرح دولت اقدام به کشت پیاز کرده اند

نکته جالب اینکه همین میزان محصول نیز زیر خاک امحا شد و هیچ برنامه ای برای صادرات یا استفاده از این محصول وجود نداشت.

مسئولان طرح کشت قراردادی محصول را برای حل این مشکل در دستور کار قرار دادند و کشاورزان قبل از کشت برای تضمین خرید محصول باید قرار داد امضا کنند تا مورد حمایت قرار گیرند.

اما بسیاری از کشاورزان که اغلب محروم هستند از این طرح محروم شده اند و خارج از طرح دولت اقدام به کشت پیاز کرده اند. بذر این مزارع نیز از بازار آزاد خریداری شده و هزینه های هنگفتی برای کشت صورت گرفته است.

عدم معرفی کشت جایگزین
همین رویه پیش بینی می شود برای تولید سایر محصولات نیز تکرار می شود، دولت به جای بازاریابی، ایجاد زمینه صادرات و حذف تعرفه های صادرات برای تسهیل حضور در بازارهای جهانی به سمت محدودیت کشت روی آورده است.

اما مشخص نکرده اند کشاورزان محروم منطقه به جای کشت محصولات کشاورزی معمول در این مناطق باید چگونه نان سفره های خود را تامین کنند.

راهکارهای دستوری برای کشاورزی جنوب کرمان| سونامی کشت پیاز ادامه دارد

عدم ارائه طرح های جایگزین برای کشت محصولات استراتژیک کشاورزی و راهنمایی کشاورزان عملا مردم را به سمت کشت خارج از الگوی کشت و یا بیکاری سوق می دهد.

محمد خلیلی یکی از کشاورزان جنوب کرمان است که به خبرنگار بازار می گوید: اگر کشاورز پیاز نکارد در این فصل از سال باید چگونه زندگی خود را مدیریت کند؟

وی می افزاید: مسئولی که چنین طرحی را ارائه می دهد یک بار باید از خود بپرسد اگر کشاورز محصول را نکارد پس باید چگونه کسب درآمد کند؟

مسئولان به جای حل مشکل کشاورزان مشکل خودشان را حل کردند
این کشاورز افزود: مسئولان به جای حل مشکل صادرات و یا حذف دلالان و بازاریابی صحیح به سمت کاهش تولید رفته اند و این کار مشکلی از مردم حل نمی کند بلکه موجب فقر می شود و در این میان مسئولان صورت مساله را برای خود حل می کنند.

وی گفت: مردم مجبورند هر طور که می شود محصول را بکارند تا شاید بتوانند بخشی از نیاز معیشتی خود را تامین کنند.

اگر کشاورزان طبق قراردادهای موجود الگوی کشت را رعایت نکنند تعادل بازار در زمان برداشت محصولات به هم می خورد و افت قیمت تکرار می شود

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفتگو با بازار اظهار کرد: این برنامه از سوی وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شده است و هدف آن پایداری تولید محصولات استراتژیک و تامین نیاز بازار و ایجاد تعادل در بازار است.

فرامرز رستگاری افزود: اگر کشاورزان طبق قراردادهای موجود الگوی کشت را رعایت نکنند تعادل بازار در زمان برداشت محصولات به هم می خورد و افت قیمت تکرار می شود.

وی بیان کرد: هدف گذاری تولید در سال جاری بر مبنای نیاز بازار داخلی و کشش برای صادرات محصول است و در این صورت حقوق مصرف کننده و تولید کننده رعایت می شود.

وی بیان کرد: کشاورزان باید با توجه به این برنامه ابلاغی و ثبت میزان کشت در سامانه اقدام به کشت و تولید محصولات مختلف کنند.

کشاورزان همکاری کنند
رستگاری ادامه داد: همکاری کشاورزان برای اجرای این طرح بسیار مهم است و در صورت مدیریت کشت و تولید از هر گونه اخلال در زمین برداشت جلوگیری می کند.

راهکارهای دستوری برای کشاورزی جنوب کرمان| سونامی کشت پیاز ادامه دارد

وی تاکید کرد: می توان با مدیریت بازار و تولید نوسانات بازار را کنترل کرد و در غیر این صورت شاهد بروز مشکلات سال گذشته خواهیم بود، به همین دلیل کشاورزان باید نهایت همکاری را انجام دهند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان گفت: مشکلات در بازار زمانی روی می دهد که تعادل عرضه و تقاضا به هم می خورد و همه هدف این طرح نیز ایجاد تعادل در بازار است.

سال گذشته به دلیل کشت بی رویه و عدم تعادل عرضه و تقاضا بسیاری از کشاورزان متضرر شدند و امیدواریم با برنامه ریزی دقیق و همکاری کشاورزان بتوانیم ثبات را در بازار ایجاد کنیم

ذبیح الله اعظمی، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با بازار اظهار کرد: اجرای طرح کشاورزی قراردادی امسال در دستور کار قرار دارد و می تواند بسیاری از مشکلات را رفع کند.

وی ادامه داد: به صور مثال کشت پیاز در ۷۵۰ هکتار از اراضی عنبرآباد شروع شده و پیش بینی می شود مطابق با برنامه ۴۱ هزار تن پیاز در این مرحله تولید شود.

به جای محدودیت کشت میزان صادرات را افزایش دهید

وی بیان کرد: کشاورزان سطح زیر کشت این محصول را رعایت کنند حتما قبل از کاشت پیاز به مراکز خدمات به منظور انعقاد قرار داد کشت مراجعه کنند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: سال گذشته به دلیل کشت بی رویه و عدم تعادل عرضه و تقاضا بسیاری از کشاورزان متضرر شدند و امیدواریم با برنامه ریزی دقیق و همکاری کشاورزان بتوانیم ثبات را در بازار ایجاد کنیم.

هر چند مسئولان با اجرای این طرح سعی در کنترل میزان تولید دارند اما کارشناسان جهاد کشاورزی نگرانند در صورت عدم جهت دهی تولید محصول به سمت محصولات استراتژیک و کاهش سطح زیر کشت درآمد کشاورزان کاهش یابد.

از سوی دیگر کاهش میزان تولید محصولاتی مانند کلزا و گندم و حبوبات در سال جاری و افزایش قیمت این محصولات مردم را با مشکلاتی مواجه کرده است که در صورت کشت آن ها توسط کشاورزان جنوب کرمان در کنار حل مشکل بازار داخلی الگوی کشت نیز در استان رعایت می شود.

کد خبر: ۱۰۹٬۶۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha