۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
آغاز بازگشت زائران اربعین حسینی از صبح امروز

آغاز بازگشت زائران اربعین حسینی از صبح امروز

عملیات بازگشت بیش از ۶۴ هزار زائر ایرانی با استفاده از ناوگان ۱۶ شرکت هوایی و یک شرکت عراقی و نیز مرزهای زمینی مهران و شلمچه از صبح امروز به میهن اسلامی آغاز شد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: طبق برنامه ریزی ستاد مرکزی اربعین قرار است همه زائران ایرانی هنگام ورود از کشور عراق به میهن اسلامی تست PCR  دهند و اگر از بین هموطنان کسی به بیماری کرونا مبتلا باشد به مراکز درمانی منتقل خواهند شد.

سازمان هواپیمایی کشوری نیز اعلام کرده است هموطنانی که تقاضا دارند با شرکت های هوایی به میهن اسلامی بازگردند می توانند با مراجعه به فهرست مراکز فروش بلیت در سایت سازمان هواپیمایی کشوری بلیط مورد نیاز خود را بر اساس قیمت مصوب خریداری کنند.

سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرده است که در صورتی که خارج از نرخ مصوب بلیت به زائران ایرانی عرضه شود این مسئله قابل پیگیری است و همه شرکت های هوایی در بازگشت از عتبات عالیات باید به قیمت سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بلیت به زائران حسینی عرضه کنند.

 قیمت برگشت بلیت به فرودگاه های نیمه شرقی کشور و مشهد ۴ میلیون تومان تعیین شد
این سازمان قیمت بازگشت بلیت به فرودگاه های نیمه شرقی کشور و مشهد را ۴ میلیون تومان تعیین کرده است و اگر بیشتر از نرخ مصوب بلیت عرضه شود قابل پیگیری است.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی روز گذشته با انتشار توییتی نسبت به نحوه بازپرداخت وجه بلیط هواپیما و مابه‌التفاوت اخذ شده از زائران اربعین واکنش نشان داد و تاکید کرد: تعدادی از زائرین عزیز با وجود خرید بلیط به دلایل مختلف موفق به سفر نشدند. به همین جهت مقرر شد وجه کامل بلیط بدون کسر خسارت به ایشان عودت داده شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برخی موارد فروش بلیط عراق با قیمت بالاتر از نرخ مصوب گفت: شرکت‌های هواپیمایی موظف به پرداخت مابه‌ التفاوت بلیط (که بیشتر از قیمت مصوب اخذ شده) هستند و غیر از این با خاطیان برخورد جدی خواهد شد

قاسمی همچنین با اشاره به برخی موارد فروش بلیط عراق با قیمت بالاتر از نرخ مصوب گفت: شرکت‌های هواپیمایی موظف به پرداخت مابه‌ التفاوت بلیط (که بیشتر از قیمت مصوب اخذ شده) هستند و غیر از این با خاطیان برخورد جدی خواهد شد.  

بنا بر مصوبه ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی، نرخ بلیت یکطرفه عراق از تهران و سایر شهرها به جز مشهد و بندرعباس در بازه زمانی ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهر سال جاری ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و نرخ بلیت دوطرفه ۵ میلیون تومان تعیین شده است. این نرخ‌ها برای شهرهای مشهد و بندرعباس به ترتیب ۴ و ۶ میلیون تومان تعیین شدند.

روزانه ۴۵۰ تا ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در دو پایانه مرزی مستقر می شوند
مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد که روزانه ۴۵۰ تا ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در دو پایانه مرزی مستقر شده‌اند، اما ‌هر آنچه که ناوگان بیشتری هم نیاز باشد، اختصاص می دهیم تا زوار در مرز معطل نمانند.

داریوش باقرجوان درباره آخرین وضعیت بازگشت زوار اربعین از دو پایانه مرزی مهران و شلمچه، اظهارداشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، اتوبوس‌ها در پایانه‌های مرزی مهران و شلمچه مستقر هستند و به هر اندازه که مورد نیاز باشد، اتوبوس جایگزین می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر هم ورود عمده زوار به مرزها نداشتیم و زائران به تدریج در حال ورود به کشور هستند و جابجایی‌ها نیز به همین شکل در حال انجام است.

مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ‌در دو پایانه مهران و شلمچه تأمین ناوگان اتوبوسی انجام شده است،  ‌گفت: ترکیبی در ورودی‌ها و خروجی‌های دو پایانه مذکور داریم، به همان‌ میزان افرادی که با وسایل نقلیه عمومی به این دو پایانه مرزی آمده‌اند، با وسایل نقلیه عمومی هم برمی‌گردند، اما تعداد بالاتری از ناوگان در نظر گرفته‌ایم و آن هم به دلیل سفرهای یک طرفه هوایی است که ممکن است برخی زوار قصد داشته باشند، در مسیر برگشت، از مرز مهران یا شلمچه برگردند و به همین دلیل برنامه‌ریزی اختصاص ناوگانِ بیشتر انجام شد.

عملیات بازگشت زائران ایرانی که از صبح امروز آغاز شده تا دهم مهرماه ادامه دارد
عملیات بازگشت زائران ایرانی که از صبح امروز آغاز شده است تا دهم مهرماه توسط شرکت‌های هوایی ادامه خواهد داشت و در صورتی که به پروازهای بیشتری در این مسیر نیاز باشد به صورت فوق‌العاده برقرار خواهد شد.

احمد وحیدی وزیر کشور با اشاره به ضرورت تسهیل بازشگت زائران ایرانی از مرزهای زمینی و هوایی گفت: تمام امکانات ریلی و زمینی برای بازگشت زائران ایرانی از مرزهای شلمچه و مهران آماده شده است.

از طرفی سیاوش امیر مکری سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری نیز از آمادگی ۱۴ فرودگاه کشور برای بازگشت زائران ایرانی خبر داد و گفت: عملیات بازگشت رسماً از ششم مرداد ماه مهر ماه سال جاری آغاز و تا ۱۰ مهرماه ادامه خواهد داشت.

برای تسهیل تردد زائران ایرانی در عملیات بازگشت به کشور ستاد مرکزی اربعین برنامه ریزهای لازم را انجام داده است تا هموطنان در زمان بازگشت در مرزهای زمینی کمترین ایستایی را داشته باشند.

در مجموع زائران ایرانی با ۲۷۰ پرواز از کشور عراق به ۱۴ فرودگاه ایران باز گردند و در عملیات بازگشت زائران از فرودگاه نجف ۱۶ شرکت داخلی و یک شرکت عراقی مشارکت خواهند داشت

تمام برنامه ریزی انجام شده در این راستا است که عاشقان امام حسین (ع) به راحتی بتوانند از دو مرز زمینی مهران و شلمچه وارد کشور شوند.

قرار است در مجموع زائران ایرانی با ۲۷۰ پرواز از کشور عراق به ۱۴ فرودگاه ایران باز گردند و در عملیات بازگشت زائران از فرودگاه نجف ۱۶ شرکت داخلی و یک شرکت عراقی مشارکت خواهند داشت.

کد خبر: ۱۰۹٬۵۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha