۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
فریب کالاهای کم کیفیت و گران را نخورید! |حساسیت در انتخاب بانک برای اخذ وام تهیه لوازم خانگی
گزارش «بازار» از چگونگی دریافت وام کالا با نرخ ۴ درصد؛

فریب کالاهای کم کیفیت و گران را نخورید! |حساسیت در انتخاب بانک برای اخذ وام تهیه لوازم خانگی

هرچند اقداماتی برای خرید لوازم خانگی از طرق وام ۳۰ میلیونی با نرخ سود ۴ درصد انجام شده است اما گویا فقط یکی ۲ بانک بدون ایجاد معادل حساب در قالب سپرده گذاری و یا تامین اعتبار، وام کالا پرداخت می کنند.

بازار گروه بانک و بیمه: پس از اعلام خبر پرداخت وام ۳۰ میلیونی با نرخ سود ۴ درصدی به متقاضیان خرید لوازم خانگی که اخیرا توسط انجمن تولیدکنندگان این نوع کالاها با توافقی که با بانک ها انجام داده اند رسانه ای شد، اما برخی ها تاکید کردند؛ به جز بانک های قرض الحسنه، سایر بانک ها، چون بنگاه های اقتصادی هستند، هیچ وقت حاضر نخواهند شد در شرایطی که نرخ سود بانکی ۱۸ درصد است با زیان ۱۴ درصدی مردم و تولید کنندگان لوازم خانگی را در این مسیر همراهی کنند.

اگر بانکی وام ۳۰ میلیونی خرید کالا با نرخ کارمزدی ۴ درصدی اریه کند، این احتمال وجود دارد که در این زمینه ساخت و پاختی صورت گرفته باشد یعنی تولید کنندگان لوازم خانگی برای پرداخت مابه التفاوت نرخ سود ۱۸ درصدی به بانک ها قیمت محصولاتشان را افزایش دهند

پرداخت مابه التفاوت نرخ سود قانونی به بانکها در ازای ارایه وام بدون سود!
آنها معتقدند؛ اگر بانکی وام ۳۰ میلیونی خرید کالا با نرخ کارمزدی ۴ درصدی اریه کنند، این احتمال وجود دارد که ساخت و پاختی صورت گرفته باشد یعنی تولید کنندگان لوازم خانگی برای پرداخت مابه التفاوت نرخ سود ۱۸ درصدی به بانک ها قیمت محصولاتشان را افزایش دهند. در این میان خریدار بینوا بدون اطلاع از پشت پرده، نمی داند چه کلاه گشادی بر سرش رفته و فکر می کند کالاهایی که خریداری کرده با نرخ سود ۴ درصد بوده است.
البته سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی اخیرا در گفتگویی با «خبرگزاری بازار» قبول کرد که به جز بانک قرض الحسنه مهر ایران که ذات آن «قرض الحسنه» است، سایر بانک ها در پرداخت وام و تسهیلات مقاصد اقتصادی در چارچوب ضوابط مقرراتی خود دارند که باید در چنین مسیری مورد توجه قرار گیرند. از طرفی چون این انجمن محصولات خود را بدون واسطه در بازار و به صورت انبوه عرضه می کند، بنابراین قیمت کالاهایش را افزایش نمی دهد و هزینه ای که قرار است برای فروش محصولات در بازار متحمل شود برای خریداران اقساطی این نوع کالاها به شکل خاصی مدیریت می کند تا نه مردم و نه سیستم بانکی دچار زیان شوند.

کالاکارت بانک قرض الحسنه مهر ایران تا سقف ۵۰ میلیون تومان ارائه می‌شود و اقساط آن نیز ۶ تا ۳۶ ماه است. از طرفی تضامین دریافتی برای ارائه کالاکارت به مشتریان مطابق با قوانین و مقررات ناظر بر فعالیت بانک‌هاست و در این رابطه سخت‌گیری خاصی وجود ندارد و طبق ضوابط عمل می‌شود

بانک قرض الحسنه مهر ایران نه از وام گیرنده سود می گیرد و نه به سپرده گذار پولی می دهد
در چنین شرایطی بانک قرض الحسنه مهر ایران در پی گزارش اخیر خبرگزاری بازار که درباره بازار لوازم خانگی و چگونگی استفاده از وام ۳۰ میلیونی با کارمزد ۴ درصدی منتشر و در بخشی از آن به طرح کالاکارت بانک مهر ایران اشاره کرده است، توضیحات تکمیلی را برای آگاهی بیشتر مخاطبان ارائه و اعلام کرده است؛ شهروندان برای اخذ وام قرض الحسنه خید کالا می تواند به راحتی و بدون ایجاد معدل حساب در بانک مهر ایران، کالاکارت دریافت کننداز طرفی برای این کار نیازی به سپرده‌گذاری نیست.
همچنین کالاکارت بانک قرض الحسنه مهر ایران تا سقف ۵۰ میلیون تومان ارائه می‌شود و اقساط آن نیز ۶ تا ۳۶ ماه است. از طرفی تضامین دریافتی برای ارائه کالاکارت به مشتریان مطابق با قوانین و مقررات ناظر بر فعالیت بانک‌هاست و در این رابطه سخت‌گیری خاصی وجود ندارد و طبق ضوابط عمل می‌شود.
علاوه بر این از آنجایی که بانک قرض الحسنه مهر ایران نخستین و بزرگ‌ترین بانک قرض‌الحسنه کشور است و صرفاً بر مبنای عقد قرض‌الحسنه فعالیت می‌کند، اساساً نه به سپرده‌های مشتریان خود سودی پرداخت می‌کند و نه بابت پرداخت تسهیلات به مشتریان سودی از آن‌ها دریافت می‌کند. تسهیلات این بانک صرفاً شامل دریافت کارمزدی حداکثر ۴ درصدی از مشتریان است که صرف هزینه‌های جاری بانک می‌شود.

نرخ کارمزد سالانه کالاکارت فقط ۴ درصد است، یعنی اگر کسی یک کالاکارت ۳۰ میلیون تومانی با اقساط ۱۲ماهه دریافت کند، تنها یک میلیون و۲۰۰هزار تومان کارمزد پرداخت می‌کند 

بانکی که سنگ بنای آن برای خدمت رسانی بدون سود نهاده شده است
در رابطه با طرح کالاکارت نیز این طرح یک همکاری سه‌ جانبه بین بانک، پذیرنده یا فروشنده و متقاضی دریافت کالاکارت است. فروشنده به جای اینکه کالای خود را به‌صورت اقساطی بفروشد و نگران وصول چک‌های مشتری باشد، وصول اقساط را به بانک واگذار می‌کند. به این صورت که مشتری پس از دریافت کالاکارت به فروشگاه مد نظر خود مراجعه کرده و کالای خود را خریداری و دریافت می‌کند. پس از گذشت یک ماه دوره تنفس اقساط کالاکارت را به بانک می‌پردازد و بانک نیز مبالغ را به‌ حساب فروشنده واریز می‌کند. کارت اعتباری از سوی بسیاری از بانک‌ها ارائه می‌شود، اما کالاکارت بانک قرض الحسنه مهر ایران مشخصاتی دارد که آن را از طرح‌های مشابه خود متمایز می‌کند.
کالاکارت یک کارت اعتباری خرید کالا و خدمات است که برای افزایش قدرت خرید مردم و تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال طراحی شده است. شاید در نگاه نخست این‌گونه به نظر برسد که تعداد دیگری از بانک‌ها نیز کارت اعتباری ارائه می‌کنند و این طرح چیز جدیدی برای ارائه ندارد؛ اما کالاکارت ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که آن را از طرح‌های مشابه خود متفاوت می‌کند.
نرخ کارمزد سالانه کالاکارت فقط ۴ درصد است. یعنی اگر کسی یک کالاکارت ۳۰ میلیون تومانی با اقساط ۱۲ماهه دریافت کند، تنها یک میلیون و۲۰۰هزار تومان کارمزد پرداخت می‌کند و اقساط ماهانه وی ۲میلیون و ۶۰۰هزار تومان می‌شود. در صورتی که همین فرد اگر قرار بود کارت اعتباری ۱۸ درصدی با همین مبلغ و تعداد اقساط دریافت کند، باید ۵میلیون و ۴۰۰هزار تومان کارمزد پرداخت می‌کرد و مبلغ هر قسط او نیز ۲میلیون و ۹۵۰هزار تومان می‌شد.

برخی بانک‌ها برای ارائه کارت‌های اعتباری به مشتریان، ایجاد معدل حساب را ملاک قرار می‌دهند، یعنی مشتری باید در یک بازه زمانی مشخص، مبلغ تعیین شده‌ای را در حساب خود داشته باشد تا در نهایت معدل حساب لازم برای وی ایجاد شده و بتواند نسبت به دریافت کارت اعتباری اقدام کند، در حالی است که برای دریافت کالاکارت بانک مهر ایران چنین شرطی وجود ندارد

پرداخت وام قرض الحسنه از طریق کارت خرید کالا بدون سپرده گذاری و ایجاد معدل حساب 
برای اینکه مشتری بتواند بر اساس توان بازپرداخت خود تصمیم‌گیری کند و دست وی در برنامه‌ریزی مالی باز باشد، کالاکارت قرض الحسنه بانک مهر ایران با دوره‌های بازپرداخت متنوع طراحی شده است. این طرح در بازه‌های زمانی ۶، ۹، ۱۲، ۱۸، ۲۴ و ۳۶ماهه قابل بازپرداخت است.
برخی از بانک‌ها برای ارائه کارت‌های اعتباری به مشتریان، ایجاد معدل حساب را ملاک قرار می‌دهند. یعنی مشتری باید در یک بازه زمانی مشخص، مبلغ تعیین شده‌ای را در حساب خود داشته باشد تا در نهایت معدل حساب لازم برای وی ایجاد شده و بتواند نسبت به دریافت کارت اعتباری اقدام کند. این در حالی است که برای دریافت کالاکارت بانک مهر ایران چنین شرطی وجود ندارد. هر شخصی قادر است بدون نیاز به ایجاد هر گونه گردش حساب، کالاکارت مورد نیاز خود را دریافت کند.
کارت‌های اعتباری موجود در شبکه بانکی دوره تنفس اندکی دارد؛ مثلاً در یک نمونه تنها ۷ روز دوره تنفس برای یک کارت اعتباری در نظر گرفته شده است. این در شرایطی است که کالاکارت بانک قرض الحسنه مهر ایران یک ماه دوره تنفس دارد. اما میزان اقساط  کاملا بستگی به توافق  شرکت تولیدی و نوع قراردادی دارد که با ما بسته اند.  
 افزون بر این، مهلت استفاده از کارت در طرح‌های مشابه محدودیت دارد؛ اما این موضوع در رابطه با کالاکارت صدق نمی‌کند و مشتری می‌تواند هر زمان که تمایل داشت نسبت به استفاده از کارت و خرید اعتباری کالا اقدام کند. البته پس از یک ماه دوره تنفس، دریافت اقساط از سوی بانک آغاز می‌شود.

در حقیقت بانک با قرار گرفتن بین خریدار و فروشنده کالا، هم خیال فروشنده را از وصول اقساط کالای فروخته شده راحت می‌کند و هم باعث می‌شود خریدار به‌راحتی بتواند یک کارت اعتباری با حداقل کارمزد دریافت کرده و کالا یا خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند

 بیش از ۲۲هزار پذیرنده در شهرهای مختلف کشور با بانک قرض الحسنه مهر ایران  قرارداد کالاکارت دارند
برخی از کارت‌های اعتباری که از سوی بانک‌های مختلف ارائه می‌شود، پذیرندگان مشخص و محدودی دارد. این موضوع مشتری را ناگزیر به خرید از یک یا چند پذیرنده خاص می‌کند و به این صورت قدرت انتخاب وی محدود می‌شود. این در حالی است که بیش از ۲۲هزار پذیرنده در شهرهای مختلف کشور طرف قرارداد کالاکارت بانک قرض الحسنه مهر ایران شده‌اند و این تعداد به‌طور مستمر در حال افزایش است.
 این پذیرندگان از نظر نوع کالایی که می‌فروشند و خدمتی که ارائه می‌کنند نیز تنوع بالایی دارند. مجموعه آنچه ذکر شد باعث می‌شود تا کالاکارت یک کارت اعتباری کاربردی با مزایای مختلف باشد که تفاوت‌های چشمگیری نسبت به کارت‌های اعتباری سایر بانک‌ها دارد. همین دلایل نیز باعث استقبال گسترده مردم از این طرح شده؛ به‌طوری که تا کنون بیش از یک میلیون و ۸۶۰هزار کالاکارت به متقاضیان ارائه شده است.
در حقیقت بانک با قرار گرفتن بین خریدار و فروشنده کالا، هم خیال فروشنده را از وصول اقساط کالای فروخته شده راحت می‌کند و هم باعث می‌شود خریدار به‌راحتی بتواند یک کارت اعتباری با حداقل کارمزد دریافت کرده و کالا یا خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند.

خریداران لوازم خانگی که از سایر بانک ها وام خرید کالا گرفته اند باید با آگاهی حواسشان را کاملا جمع کنند که در قبال وامی که گرفته اند کالای کم کیفیت با قیمت بالا را به آنها ندهند و با بررسی و چشمانی باز میزان قیمت و سطح کیفی کالا را به خوبی بسنجند و بعد اقدام به خرید کنند

در خرید لوازم خانگی حواستان را جمع کنید کالای گران قیمت نخرید
بنا به این گزارش، اکنون که بانک قرض الحسنه مهر ایران شرایط را برای پرداخت وام ۳۰ و تا ۵۰ میلیونی خرید کالا با نرخ سود ۴ درصدی فراهم کرده است، بنابراین خریداران لوازم خانگی باید به بانکی اعتماد کنند که در فعالیت های خود دنبال سود آوری نیست بلکه فقط به مردم خدمت می کند. از طرفی نیز خریداران لوازم خانگی و سایر کالاهای تولیدی داخل که از سایر بانک ها وام خرید کالا گرفته اند باید با آگاهی حواسشان را کاملا جمع کنند که در قبال وامی که گرفته اند کالای کم کیفیت با قیمت بالا را به آنها ندهند و با بررسی و چشمانی باز میزان قیمت و سطح کیفی کالا را به خوبی بسنجند و بعد اقدام به خرید کنند. زیرا بنا به آنچه که مسئولان بانکی به خبرگزاری بازار گفته اند، بانک ها در این نوع طرح ها تنها واسطه اند و سود و یا کارمزد خود را می گیرند و مردم و دستگاه های ناظر هستند که باید مراقب کنترل قیمت ها و  کیفیت کالای انتخاب شده را باشند.  

کد خبر: ۱۰۹٬۵۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha