۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۹
واکاوی کمبود برق در خراسان رضوی| نرخ برق واقعی نیست
در گفت‌وگو با بازار عنوان شد؛

واکاوی کمبود برق در خراسان رضوی| نرخ برق واقعی نیست

مشهد- قطعی برق در تابستان امسال و ضرر و زیان‌هایی که به صنایع سنگین و سبک وارد شد بر هیچ شخصی پوشیده نیست و لذا هنوز کابوس خاموشی‌های مکرر از خواب صنعتگران و شهروندان پاک نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: امسال به دلیل خشک‌سالی، گرمای زودرس و کاهش میزان تولید برق در کشور واحدهای صنعتی در اغلب روزهای گرم سال مجبور به توقف خط تولید یا کاهش مصرف برق خود تا ۵۰ درصد شدند که این امر ضرر بسیار متوجه سرمایه‌گذاران در این بخش کرد.

صنایع بزرگی مانند سیمان و فولاد که ناچار به کاهش ۹۰ درصدی مصرف روزانه برق خود بودند، مجبور شدند خط تولید خود را در بیش از دو هفته از تابستان به‌کلی متوقف کنند که این امر ضرر هنگفتی به آن‌ها وارد کرد.

قطع برق در طی ماه‌های گذشته نه‌تنها چرخ تولید در بسیاری از کارخانه‌ها مانند فولاد و سیمان را در استان خراسان رضوی از حرکت باز نگاه داشت بلکه موجب افزایش قیمت بسیاری از محصولات شد.

به گزارش خبرنگار بازار صنایع فولادی به دلیل داشتن کوره، مصرف برق بسیار دارند، به همین علت اغلب صاحبان این واحدها اقدام به راه‌اندازی نیروگاه می‌کنند اما برق تولیدی خود را باید به شبکه سراسری برق ارسال نمایند.

البته احداث نیروگاه توسط واحدهای فولادی شامل واحدهای فولادی خراسان رضوی نمی‌شود و لذا این موضوع در ماه‌های گذشته موجب شد تا قسمت‌های اصلی مصرف برق در واحدهای فولادی، ازجمله بخش ذوب است به دلیل مصرف زیاد برق تعطیل شده و کارگران دست از کار بکشند.

در همین راستا به‌منظور بررسی کمبودها و نیازهای صنعت برق برای توسعه و تأمین انرژی موردنیاز با حسن حشمتی سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی ساعتی به بحث و گفت و نشستیم.

* برای تأمین برق پایدار در کشور به چه میزان سرمایه‌گذاری نیاز داریم؟
با توجه  به این­که صنعت برق ازجمله صنایع با سرمایه‌گذاری اولیه سنگین است برآوردها نشان می‌دهد، تأمین برق پایدار در کشور نیازمند سرمایه‌گذاری حداقل به میزان ۱۲  میلیارد دلار خواهد بود.

واکاوی کمبود برق در خراسان رضوی | نرخ برق واقعی نیست

* نرخ برق چقدر واقعی است و چقدر بین هزینه و درآمد برق فاصله‌داریم؟
باملاحظه میانگین نرخ فروش برق به مشترکان که عددی حدفاصل ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ ریال بوده و توجه به نرخ واقعی برق در کشورهای دنیا که به میزان  ۱۲ الی ۱۴ هزار ریال برآورد می‌گردد لذا فاصله ۱۲ تا ۱۵ برابری بین نرخ واقعی و نرخ‌های موجود تأمل‌برانگیز است.

* با این حساب ما باید شاهد مصرف برق بیشتری باشیم؟
بله. عدم تناسب و توازن بین قیمت تمام‌شده برق و فروش آن و پرداخت یارانه انرژی به مصرف‌کنندگان، باعث افزایش مصرف برق شده به‌طوری‌که طی ۱۰ سال گذشته میانگین رشد مصرف برق در کشور حدود پنج درصد بوده است.

نرخ اندک فروش برق باعث کاهش بهره‌وری آن شده به‌طوری‌که درآمد حاصل از فروش برق کفاف هزینه‌های تعمیر و نگهداری تأسیسات و بهره‌برداری از تأسیسات جدید را نمی‌کند، علاوه بر آن هیچ منبع مالی برای ایجاد نیروگاه‌های جدید باقی نمی‌گذارد.

* انرژی‌های پاک چقدر می‌توانند در تأمین برق به ما کمک کند؟
تولید انرژی برق از نیروگاه‌های تجدید پذیر و پاک مانند باد و خورشید یکی از اهداف راهبردی برنامه‌های توسعه در وزارت نیرو در جهت ایجاد تنوع در سبد انرژی تولید برق و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی است.

* پس چرا شاهد راه اندازی این نیروگاه ها نیستیم؟

نیروگاه‌های با منشأ انرژی تجدید پذیر  نسبت به نیروگاه‌های حرارتی به میزان سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز دارند لذا راه اندازی و بهره گیری از این نیروگاه ها مستلزم سرمایه گذاری های کلان و بلند مدت است.

* خراسان رضوی چقدر ظرفیت برای تولید انرژی پاک دارد؟
در استان خراسان رضوی برابر مطالعه و بررسی‌های انجام‌شده پتانسیل و ظرفیت تولید انرژی برق از نیروگاه‌های تجدید پذیر به میزان ۱۰ هزار مگاوات شناسایی‌شده که با توجه به سرمایه‌بر بودن موضوع پیگیری اجرایی شدن بخش‌هایی از آن با توجه به محدودیت منابع موجود در برنامه‌های پیش رو قرار دارد.

* چرا تاکنون برای تأمین برق نیروگاه‌های کوچک ۱۰۰ مگاواتی مثلاً در شهرک‌های صنعتی اقدام نشده است؟
احداث واحدهای نیروگاهی با ظرفیت کوچک تا میزان ۲۵ مگاوات به‌صورت مولدین تولید پراکنده در مناطق مختلف ازجمله شهرک‌های صنعتی در دست اقدام بوده که نیازمند تمایل و ورود سرمایه‌گذار به این بخش است. در خصوص ظرفیت‌های بالاتر، به‌صورت معمول ظرفیت‌های نیروگاهی از ۱۵۰ مگاوات به بالا شروع‌شده و در احداث این نیروگاه توجیه اقتصادی و فنی برای احداث یک نیروگاه با ظرفیت کم مثلاً ۱۵۰ مگاوات وجود نداشته و لذا احداث نیروگاه با ظرفیت‌های بالاتر مانند ۵۰۰ و یا ۱۰۰۰ توجیه اقتصادی خواهد داشت.

* درزمانی که با کمبود برق مواجه هستیم صادرات برق به کشورهای همسایه توجیه دارد؟
موضوع صادرات و واردات برق مانند هر کالای دیگر بستگی به پارامترهای فنی ، اقتصادی و اجتماعی و محیطی داشته که در ارتباط با واردات و صادرات برق بسته به شرایط و محدودیت‌های صنعت برق کشور درزمانی که در داخل کشور با محدودیت مواجه هستیم اقدام به واردات برق و قطع صادرت برق می‌گردد که گواه این موضوع نیز قطع صادرات برق کشور در تابستان امسال و دریافت برق از برخی کشورهای همسایه در همین ایام بوده است. همچنین در ایامی از سال که محدودیت تولید نداشته باشیم صادرات توجیه‌پذیر بوده و باملاحظه سایر پارامترها انجام خواهد شد.

واکاوی کمبود برق در خراسان رضوی | نرخ برق واقعی نیست

* نیروگاه‌های حرارتی و آبی فکر می‌کنید تا چند سال دیگر در کشور یا دنیا اعتبار و کارایی دارند؟
علیرغم توسعه و رشد روزافزون نیروگاه‌های تجدید پذیر و پاک در سبد تولید انرژی، در طی سالیان آتی نیروگاه‌های حرارتی و آبی همچنان سهم قابل‌توجهی از سبد تولید انرژی برق را خواهند داشت.

* قبوض جدید با گلایه‌های برخی مشترکان روبرو شده علت چیست؟
دلیل اصلی گران شدن قبوض برخی از مشترکان در دوره اخیر، افزایش مصرف آنان و رعایت نکردن الگوی مصرف در تابستان است که تأثیر آن در افزایش مبالغ قبوض مشاهده می‌شود.

چند سالی است که وزارت نیرو تعرفه برق مصرفی را هرسال هفت درصد افزایش می‌دهد و امسال نیز این افزایش در قبوض مشترکان اعمال‌شده است.

افزون بر اعمال هفت‌درصدی افزایش تعرفه‌های برق در قبوض، در صورت عدم رعایت الگوی مصرف (۳۰۰ کیلووات ساعت در سه‌ماهه تابستان و ۲۰۰ کیلووات ساعت برای ۹ ماه دیگر سال) از سوی مشترکان، آنان باید مبلغی بیشتر به شرکت برق پرداخت کنند، از آن جا که الگوی مصرف مزبور ماهانه است و اگر مشترکی مصرفش بیشتر از این الگو باشد، مشمول افزایش قیمت قبض برق خواهد بود.

* تا چه میزان الگوی مصرف برق در استان رعایت می شود؟
 بین ۷۰ تا ۷۵ درصد از مشترکان برق در خراسان رضوی الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، اما در صورت عدم رعایت الگو و افزایش مصرف، هزینه آنان به‌صورت پلکانی افزایش‌یافته و در قبوض برق اعمال می‌شود.

* قطع برق زیان بسیاری به صنایع استان وارد کرد آیا راهکاری به‌جز قطع برق صنایع وجود نداشت؟
طبق مصوبه هیئت‌وزیران و با توجه به شرایط خاص در تأمین برق کشور، صنایع سنگین از قبیل فولاد و سیمان در این استان نیز موظف به کاهش ۹۰ درصدی مصرف برق روزانه به مدت دو هفته شدند.

این مصوبه از نیمه تیرماه اجرایی شد که در پی آن کاهش مصرف برق در بخش صنعتی، کمک بسیاری به تأمین برق بخش خانگی در شبکه سراسر کرد.

مصرف عمده برق در واحدهای سیمانی، مربوط به بخش کوره است  و بخشی هم در قسمت حمل و بارگیری مصرف می‌شود که در این بخش بسیاری از صنایع می‌توانستند از برق‌های اضطراری استفاده کنند.

در این رابطه صنایع سبک نیز موظف شدند بودند تا مصرف برق خود را در روز تا ۵۰ درصد کاهش دهند که البته ما شاهد همراهی خوبی از طرف صنایع در این استان بودیم.

کد خبر: ۱۰۹٬۵۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha