۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
شفای اقتصاد بیمار مازندران با طلای سبز
بازار گزارش می‌دهد؛

شفای اقتصاد بیمار مازندران با طلای سبز

بهشهر- اقتصاد بیمار مازندران را با رونق گیاهان دارویی می توان شفا داد اما این بخش از داشتن صنایع تبدیلی و فرآوری محروم است.

بازار؛ گروه استان‌ها: گیاهان دارویی به عنوان طلای سبز ظرفیتی بی نظیر و ناشناخته در مازندران است، هرچند می‌تواند الگویی برای توسعه و اشتغال در استان باشد، از سوی دیگر رویش گیاهان دارویی متنوع، مازندران را به بهشت طلای سبز مبدل کرده اما این ظرفیت در سایه بی مهری و کم توجهی به صنایع تبدیلی به جای ارزآوری، زیرپای طبیعت گردان و احشام له و دورریز می‌شود.

نبود صنایع فرآوری و تبدیلی سبب می‌شود تا بخش قابل توجهی از محصولات گیاه‌ای و دارویی استان به صورت خام به آن سوزی مرزها منتقل و تبدیل به ارز و طلا برای دیگر کشورها شود و سفره مازندران از این اقتصاد خالی مانده است.

با آنکه آن سوی آب‌ها ارقام متنوع طلای سبز مازندران را به خوبی می‌شناسند اما این سرمایه در داخل چندان مورد توجه نیست و ناشناخته مانده است.

گیاهان دارویی در مازندران پربازده است
محمد بابانتاج فعال در بخش فرآوری گل وگیاه دارویی در مازندران با اظهار اینکه کشت گیاهان دارویی در استان بهترین بازده و صرفه اقتصادی را دارد، افزود: باید برای بازاریابی داخلی و خارجی این گونه‌ها برنامه ریزی و تلاش کرد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: مازندران دارای موقعیت مکانی و طبیعی بسیار ممتاز و ویژه است و دسترسی آن به کشورهای همسایه و خزری می‌تواند بازار خوبی را برای فرآورده‌های گل و گیاهان دارویی فراهم کند.

شفای اقتصاد بیمار مازندران با طلای سبز

وی گفت: سرمایه گذاری روی گل و گیاهان دارویی و صنایع غذایی و دارویی می‌تواند ارزآوری خوبی را در زمینه تولید و پرورش گل و گیاه برای کشور کسب کند.

بابانتاج با اشاره به تولید بیش از ۸۰ نوع محصول تولیدی از گل و گیاهان دارویی یادآور شد: در حال حاضر صنایع فرآوری این محصولات در استان توسعه نیافته است و فقط یک واحد وجود دارد.

وی خواهان بهره گیری ظرفیت‌های بلااستفاده فرآوری گل و گیاهان دارویی شد و گفت: سرمایه گذاری در این زمینه می‌توان فرصت‌های اشتغال خوبی را ایجاد کرد.

علی تیموری دیگر فعال در حوزه صنعت گیاهان دارویی نیز با اظهار اینکه در قالب قرارداد با کشاورزان، آنان را به کشت گیاهان دارویی ترغیب کرده ایم، در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: برای تولید محصولات متنوع می‌توان از گل و گیاه دارویی که به وفور در طبیعت استان هست، بهره برد زیرا بازارپسندی خوبی در داخل و خارجی دارد.

فرآوری گیاهان دارویی به اقتصاد استان کمک می‌کند
وی با بیان اینکه فرآوری گل و گیاهان دارویی به اقتصاد استان و کشور کمک می‌کند، گفت: محصولات به کشورهای مختلف از قزاقستان، روسیه، بلاروسف افغانستان و غیره صادر می‌شود.

تیموری با عنوان اینکه ۳۰ درصد از اشتغال استان در حوزه کشاورزی است، یادآور شد: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی نیازمند توجه و حمایت مسئولان است.

سالانه بیش از ۸۰۰ نوع گل و گیاه دارویی در استان مازندران کشت و تولید می‌شود و توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی و فرآوری آن علاوه بر جلوگیری از هدررفت، سبب ایجاد ارزش افزوده محصولات می‌شود.

اقتصاد بیمار کشاورزی در شمال را می‌توان با گل و گیاهان دارویی شفا داد اگر متولیان امر برنامه جامعی برای حمایت از کارآفرینان و کشاورزان در دستور کار قرار دهند.

محمدصادقی کارآفرینی که ایده کشت گیاهان دارویی را توسعه داده است، افزود: طلای سبز می‌تواند منجر به کارآفرینی و درآمدزایی بالایی شود و در افزایش درآمد کشاورزان و روستاییان کم درآمد تأثیر به سزایی دارد.

وی ادامه داد: باید به روستاییان نحوه برداشت گیاهان دارویی را را آموزش داد و با توجه به رویش ارقام متنوع گیاهان دارویی، ایجاد زنجیره تولید و بازاریابی در توسعه اشتغال تأثیرگذار است.

باید به روستاییان نحوه برداشت گیاهان دارویی را را آموزش داد و با توجه به رویش ارقام متنوع گیاهان دارویی، ایجاد زنجیره تولید و بازاریابی در توسعه اشتغال تأثیرگذار است

وی با اظهار اینکه کشت گیاهان دارویی در هر هکتار سبب ایجاد اشتغال برای چند نفر می‌شود از مسئولان خواست تا برای حمایت از کارآفرینان مانع تراشی نکنند.

وی گل گاوزبان، زعفران، به لیمو، مریم گلی، گل محمدی، نعنا فلفلی، گزه و غیره را از جمله گیاهان دارویی ذکر کرد که در طبیعت مازندران به وفور رویش دارد و کشت آن می‌توان پای گردشگران را به منطقه باز کند.

صادقی گفت: ۸۰۰ گونه بومی گیاهان دارویی در استان وجود دارد که می‌توان آن را در اراضی شیبدار کشت کرد و نظارت بر محصولات، استفاده از مشاوره، دسترسی به بازار مطمئن و قابل اتکا، سبب توسعه اقتصاد کشاورزی می‌شود.

شفای اقتصاد بیمار مازندران با طلای سبز

توسعه کشت گیاهان دارویی فضای جدیدی از کسب و کار را در روستاها باز می‌کند و اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی، بیشتر گیاهان دارویی برداشت شده برای فرآوری به مناطق و استان‌های دیگر می‌رود.

شناسایی ۸۰۰ نوع گیاهان دارویی در مازندران
عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به شناسایی بیش از ۸۰۰ نوع گیاهان دارویی اظهار داشت: فضا و بستر برای سرمایه گذاری در این حوزه مهیا است.

وی با بیان اینکه ارقام متنوعی در منطقه شناسایی شده و برای کشت در اراضی شیبدار قابلیت سرمایه گذاری دارد، گفت: از سرمایه گذاری در این زمینه حمایت می‌شود.

وی با اظهار اینکه در مناطق محروم و بالادست و در اراضی شیبدار نیاز به اصلاح کشت وجود دارد و گیاهان دارویی از استعدادهای مهم استان به شمار می‌رود و برای گسترش کشت آن در مناطق بالادست باید سرمایه گذاری شود.

شهیدی فر یادآور شد: در سال‌های اخیر کشاورزی در اراضی شیبدار استان رونق گرفت و کشت گیاهان دارویی علاقه کشاورزان را به توسعه این فعالیت‌ها افزایش می‌دهد.

فرآوری و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی برای ارزآوری در بخش گیاهان دارویی، داروی شفابخشی برای اقتصادی بیمار مازندران است که اکنون با چالش‌های عدیده ای روبرو است و سرمایه گذاری در این حوزه، راهکاری مناسب برای اشتغال زایی خواهد بود.

کد خبر: ۱۰۹٬۵۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha