۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
معاملات بورس با نرخ دلار ۲۵ هزار تومانی است| تغییر مفروضات اقتصادی بورس را وارد اصلاح کرد
واکنش بورس به سیاست کنترل تورم دولت

معاملات بورس با نرخ دلار ۲۵ هزار تومانی است| تغییر مفروضات اقتصادی بورس را وارد اصلاح کرد

حمید میرمعینی گفت: بورس درحال حاضر متاثر از سیاست های دولت جدید که به سمت کنترل تورم و کاهش نرخ ارز رفته وارد اصلاح شده و پیش بینی می شود گزارش های شش ماهه رشد موقتی ایجاد کنند.

بازار، گروه بورس: یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری درباره دلایل افت اخیر شاخص کل بورس گفت:  بازار سرمایه با توجه به اخباری که منتشر می شود واکنش نشان می دهد و برمبنای آن برای آینده تصمیم گیری می کند و حتی برآوردها نسبت به آینده را تغییر می دهد، به همین دلیل می توان گفت که معاملات بر اساس برنامه های آتی انجام می شود.

حمید میر معینی با اشاره به اینکه افت شهریور ماه بعد از یک دوره رشد که از اواسط خردادماه شروع و تا اواخر مرداد ادامه داشت اتفاق افتاد، افزود: این روند صعودی تابستان ناشی از تغییرات نرخ ارز و هم تحت تاثیر گزارش های سه ماهه شرکت ها بود اما بعد از مستقر شدن تیم جدید دولت و اتفاقات بین المللی که درباره تاخیر مذاکرات رخ داد بازار به این نتیجه رسید که شرایط با فروضات قبلی متفاوت تر است. به عبارت دیگر قبلا پیش بینی شده بود که نرخ تورم و دلار بالاتر از شرایط الان اتفاق بیفتد و از طرف دیگر شیوع کرونا هم روی این عوامل تاثیر داشت اما هم اکنون به نظر می رسد دولت جدید روی این مسائل حساسیت بیشتری دارد و توانسته تورم و نرخ ارز را بیشتر کنترل کند.

دولت و وزارت اقتصاد از طریق اوراق با نرخ بهره بالا قرار است کسری بودجه را تامین کند و این مساله نوعی ریسک بازار را بالا برده است، زیرا نقدینگی از بورس به سمت این اوراق می رود

او با تاکید بر اینکه بسیاری از فعالان سیاسی و اقتصادی پیش بینی می کنند که توافق حاصل شود و روی بازار سرمایه این عامل تاثیر بگذارد، اظهار کرد: در حال حاضر کسری بودجه وجود دارد هرچند سالاهای گذشته از طریق خلق پول و استقراض از بانک مرکزی تامین می شد که به نوعی روش های تورم زا بودند و در حال حاضر گفته می شود که دولت و وزارت اقتصاد از طریق اوراق با نرخ بهره بالا قرار است کسری بودجه را تامین کند و این مساله نوعی ریسک بازار را بالا برده است، زیرا نقدینگی از بورس به سمت این اوراق می رود و از طرف دیگر افزایش نرخ سود بانکی روی نقدینگی در بازار تاثیر می گذارد.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه طبق تغییراتی که در سیاست ها به وجود آمده و پیوستن ایران به سازمان شانگاهی و ... امید برای توافق  بیشتر شده است، اظهار کرد: چند وقتی است که نرخ دلار درجا می زند و بازار سرمایه انتظار کاهش نرخ ارز را دارد و معاملات هم با همان نرخ ۲۵ هزار تومان انجام می شود و اینکه در آینده چه اتفاق خواهد افتاد بستگی به شرایط آن زمان خواهد داشت.

او با تاکید بر اینکه در دولت جدید هنوز برنامه و سیاست های کلان اقتصادی اعلام نشده است، اظهار کرد: به نظر می رسد که بازار رشد محدودی خواهد داشت و امروز مهمترین محرک های بازار نرخ ارز و سود بانکی خواهد بود و گزارش های ۶ ماهه نمی تواند اثر طولانی مدتی بر رشد نمادها باشد.

با توجه به اینکه در سال ۹۹ کشور وضعیت بحرانی را تجربه و دولت اوراق منتشر و اسکناس چاپ کرد، به نظر می رسد در سال جاری هم این اتفاق بیفتد زیرا دولت درآمد کافی نداشته و هزینه های جاری دولت به شدت افزایش یافته است

میرمعینی درباره تاثیر سیاست های مالی دولت گفت: با توجه به اینکه در سال ۹۹ کشور وضعیت بحرانی را تجربه و دولت اوراق منتشر و اسکناس چاپ کرد، به نظر می رسد در سال جاری هم این اتفاق بیفتد زیرا دولت درآمد کافی نداشته و هزینه های جاری دولت به شدت افزایش یافته است و ارواق به تنهایی نمی تواند تمام هزینه های دولت را پوشش دهد و احتمال چاپ اسکناس وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دولت برنامه ای برای واگذاری سهام ندارد زیرا در سال های گذشته در بخش خصوصی سازی و ... موفقیتی حاصل نشده است، گفت: در سال های گذشته اصل ۴۴ به درستی اجرا نشد و کمکی به نقش خصوصی سازی در اقتصاد کشور نکرد، از این رو تا برنامه جامعی برای اصلاح خصوصی سازی انجام نشود این امر ممکن نیست.

او با بیان اینکه شاید در دولت جدید واگذاری هایی انجام شود، افزود: این واگذاری های در شرایط اضطرار انجام می شود و این روش از خصوصی سازی به دلیل عدم نظارت بر مدیریت و ... موفق نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه درباره عرضه سهام شرکت های دولتی در بورس هم اظهار کرد: سال گذشته پالایش یکم تجربه ای ناموفق بود و اعتماد سرمایه گذاران سلب شد، البته نباید فراموش کرد که نواقصی در بازار وجود دارد برای نمونه قیمت گذاری ها منصفانه نیست و راهکار روش حراج موفق نبوده و در روش اخیر ثبت سفارش هم باز همان مشکل قیمت گذاری وجود دارد و باید اصلاح شود.

برخی نمادهای عرضه اولیه در زمان رونق بیش از ۳۰۰ درصد رشد کرده اند اما در حال حاضر با وجود اینکه یک سال از عرضه آنها می گذرد همچنان در زیان هستند و همه این مساله تحت تاثیر جو بازار است و حتی حقوقی های نمادها هم درگیر فضای روانی شده و نمادها را با قیمت های غیرواقعی عرضه کرده اند

میر معینی با تاکید بر اینکه رفتاری بازار خارج از تحلیل است، اظهار کرد: برخی افراد به دلیل اینکه شنیده اند عرضه اولیه خوب است به هر قیمتی می خواهند بخرند و همین باعث می شود که قیمت گذاری در عرضه اولیه هم به شکل درستی اتفاق نیفتد، به طوری می بینیم برخی نمادهای عرضه اولیه در زمان رونق بیش از ۳۰۰ درصد رشد کرده اند اما در حال حاضر با وجود اینکه یک سال از عرضه آنها می گذرد همچنان در زیان هستند و  این مساله تحت تاثیر جو بازار است و حتی حقوقی های نمادها هم درگیر فضای روانی شده و نمادها را با قیمت های غیرواقعی عرضه کرده اند. این در حالی است که در دنیا قیمت سهام را ابتدا ارزش گذاری می کنند و بعد از آن به دنبال بازاریابی برای عرضه سهام می روند و مقداری از سهام بین سهام های خرد عرضه می کنند اما در ایران اینگونه نیست سهام به صورت کلان عرضه می شود.

کد خبر: ۱۰۹٬۴۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha