۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
تحقق ۵۰ درصدی اهداف نوسازی قنوات در نیمه نخست امسال
مدیر دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

تحقق ۵۰ درصدی اهداف نوسازی قنوات در نیمه نخست امسال

سرافرازی، مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۵۰ درصد اهداف برنامه بازسازی و نوسازی قنوات کشور در سال جاری محقق شده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این مطلب گفت: برای سال ۱۴۰۰ نوسازی و مرمت ۶۶۰ کیلومتر رشته قنات را هدفگذاری کردیم که با اختصاص اعتبارات توانستیم در نیمه نخست سال ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در اجرای این طرح را داشته باشیم.

رضا سرافرازی افزود: تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات بازسازی و نوسازی قنوات در سال جاری پرداخت شده است.

وی با بیان این که اراضی پایاب قنوات حدود ۱۴ درصد اراضی آبی کشور را تشکیل می دهد، اظهار داشت: در شرایط خشکسالی، قنوات یک منبع آبی پایدار هستند و هدف ما این است که این منبع آب شیرین و با کیفیت حفظ و نگهداری شود و مورد بهره برداری در کشاورزی قرار گیرد.

مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در حال حاضر ۴۱ هزار رشته قنات در کشور دایر است و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی گفت: تاکید معاونت آب و خاک در سه سال اخیر بر بازسازی و نوسازی قنواتی است که بهره برداران اراضی پایاب آن، گرایش به تولید گلخانه ای با این منبع آبی داشته باشند.

سرافرازی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی با اعطای تسهیلات برای احداث گلخانه ها و معاونت آب و خاک نیز از طریق مرمت و بازسازی قنوات به گسترش و احداث گلخانه ها کمک می کند.

وی میزان آبدهی قنوات کشور را سالانه ۴ تا ۶ میلیارد متر مکعب عنوان کرد.

سرافرازی گفت: میزان آبدهی قنوات به ترسالی و خشکسالی ربط دارد هرچند شرایط عمده حاکم بر کشور ما خشکسالی است.

وی در همین حال پرداخت عمده اعتبارات بازسازی و نوسازی قنوات به صورت اوراق سه ساله را از مشکلات این حوزه دانست و اذعان داشت: پیمانکارانی که در حوزه قنوات کار می کنند به لحاظ مالی ضعیف تر از سایر پیمانکاران  هستند، بنابراین اگر اوراق اعتبارات یک ساله و یا به اعتبارات نقدی تبدیل شود عملکردها مطلوب تر خواهد شد.

کد خبر: ۱۰۹٬۳۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha