۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
آیا تاثیر چین در بازار رمز ارزها معنادار خواهد بود؟
تحلیل روزانه بازار رمز ارزها؛

آیا تاثیر چین در بازار رمز ارزها معنادار خواهد بود؟

اعلام غیر قانونی بودن فعالیت در بازار رمز ارزها درچین باعث شد تا قیمت ها سقوط کند ولی کارشناسان معتقدند این وضعیت موقتی است.

بازار؛ گروه بین الملل: روز یک شنبه چهارم مهرماه بازار رمز ارزها در دنیا همچنان سرخ پوش بود. در نتیجه غیر قانونی اعلام کردن فعالیت در بازار رمز ارزها در چین این بازار در روز شنبه سقوط کرد و همچنان در روز یک شنبه در همان سطح باقی ماند.

 در اولین ساعات کاری امروز ارزش هر بیت کوین در بازار برابر با ۴۲ هزار و ۱۰۰ دلار بود و هر اتریوم با ارزش ۲۸۰۰ دلار مبادله شد که هر یک حدود یک درصد نسبت به روز قبل از آن با کاهش ارزش روبرو شدند. در این روز ارزش هر XRP برابر با ۹۲ سنت بود  و ارزش هر دوج کوین به مرز ۲۰ سنت رسید.

 سوالی که در این روزها بارها تکرار می شود این است که تأثیر این سیاست روی بازار رمز ارزها در دیگر کشورهای دنیا چیست؟ ایا می توان انتظار داشت این بازار در امریکا و اروپا هم سقوط کند یا تاثیر ان تنها در داخل چین احساس خواهد شد؟ 

سی ان بی سی در این مورد نوشت: «این برای بیستمین بار است که مقامات چینی فعالیت در بازار رمز ارزها را رسما غیر قانونی اعلام کردند و قوانینی برای ممانعت از حضور مردم در این بازار وضع کرده اند. هر بار ممنوعیت اعلام شده جنبه تازه ای دارد ولی تاثیر این خبرها موقتی است و ظرف چند روز بازار متوجه می شود که این اخبار نمی تواند روی حجم و ارزش مبادلات تاثر چندانی بر جای بگذارد. حتی این خبرها نمی تواند فعالیت در این حوزه در داخل چین را کاهش دهد.»

مطالعات نشان می دهد برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ فعالیت موسسات و افراد در بازار رمز ارزها در کشور چین ممنوع اعلام شد. در ان زمان اعلام شد که هیچ یک از موسسات چینی اجازه مبادله بیت کوین ندارند و نمی توانند از ان به عنوان پول برای مبادله کالاها و خدمات استفاده کنند.

از آن سال تا کنون بارها در ابعاد و جنبه های مختلف غیر قانونی بودن فعالیت در این بازار توسط مقامات چینی مطرح شده است ولی تا به امروز این کشور بزرگترین بازار برای رمز ارزها بود و انتظار می رود همچنان در همین وضعیت باقی بماند. دلیل ان هم ساختار تکنولوژیکی بسیار پیچیده در بازار رمز ارزها است که نمی تواند زمینه را برای وضع محدودیتها و ممنوعیتهای تازه را فراهم کند.

از طرف دیگر چین سرمایه گذاری زیادی در عرضه یوان دیجیتال کرده است که انتظار می رود در سال بعد در سطح بسیار وسیع مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین این کشور متعهد به کاهش شدید میزان انتشار کربن است که فعالیت بازار رمز ارزها با این هدف در مغایرت است.

 جیمز لتبرت، تحلیلگر بازارهای مالی در مصاحبه ای با سی ان ان در این مورد گفت: «ممنوعیت واقعی و معنادار فعالیت در بازار رمز ارزها کار بسیار دشواری است. طراحی رمز ارزها به گونه ای است که فرصت و امکان فعالیت را برای تمامی مردم فراهم می کند. من تصور نمی کنم حتی اجماع و همکاری بانکهای مرکزی در دنیا بتواند بازار رمز ارز به خصوص بیت کوین را تحت تاثیر قرار دهد اگرچه به صورت موقتی و دوره ای شوکی به بازار وارد خواهد کرد.»

او بر این باور است که نگرانی اصلی فعالان در بازار رمز ارزها نه ممنوعیت فعالیت در کشور چین بلکه  تلاش دولتمردان امریکایی برای قانون گذاری در این حوزه است. قانون گذاری در بازار رمز ارزها چالش بزرگی برای این بازار ایجاد می کند و پیشگامی امریکا در این حوزه هم بسیار نگران کننده است زیرا این امکان را دارد که دیگر کشورها را با خود همسو کند.

کد خبر: ۱۰۹٬۳۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha