۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳
چرایی روز سبز بازار در آغاز فصل زرد
دبیرکل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی بررسی کرد؛

چرایی روز سبز بازار در آغاز فصل زرد

حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد بازار صادراتی و بازار سرمایه در اختیار پتروشیمی‌ها است. براین اساس تغییرات قیمتی در صنایع وابسته به آن می‌تواند اثر مثبتی بر بازار سرمایه نیز داشته باشد.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه، طی روز جاری و پس از چند روز ریزش در بازارسرمایه، شاهد رشد قابل توجهی در این بازار بودیم. برخی کارشناسان دلیل رشد اخیر را ناشی از افزایش قیمت نفت و تاثیر آن بر صنایع بورسیِ وابسته می دانند؛ به طوری که با نگاهی به تابلوی معاملات امروز بورس تهران، سرازیر شدن پول به سمت سهم‌های صنایع پتروشیمی قابل مشاهده است. ‌

دبیرکل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) به بررسی این موضوع پرداخت و گفت: افزایش قیمت نفت رابطه مستقیمی با افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی دارد. این موضوع سبب شده طی سال جاری نسبت به سال گذشته با صادرات بیشتر مواجه باشیم که در نتیجه آن ارز بیشتری نیز وارد کشور شد. در چنین

شرایطی با افزایش درآمد شرکت‌های پتروشیمی همراه می شویم، اتفاقی که بر بازارسرمایه نیز آثار مطلوبی خواهد داشت.
احمد مهدوی ابهری افزود: صنایعی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از مواد پتروشیمی استفاده می کنند از افزایش قیمت های جهانی، تاثیر می پذیرند. همانطور که می دانید قیمت های جهانی و ارز نیمایی کف قیمت را در این محصولات تعیین می کنند.

صادرات محوری؛ راهی برای مقابله با نوسانات جهانی
وی ادامه داد: صنایع پایین دستی که از انجمن محصول دریافت می کنند نیز اگر صادرات محور باشند، با وجود افزایش قیمت های جهانی، محصولات خود را به قیمت بالاتری فروخته و درنهایت سود مطلوبی کسب می‌کنند.

مهدوی ابهری، افزایش قیمت نفت را به نفع کشورهای تولیدکننده انرژی دانست و گفت: در نظر داشته باشید قیمت انرژی فراتر از نرخ های موجود است. گاهی سناریوهای قدرت های بزرگ صنعتی و مصرف‌کنندگان انرژی و همچنین واردکنندگان نفت و محصولات نفتی به کاهش قیمت انرژی و نفت منجر می شود؛ موضوعی که در نهایت به نفع کشورهای صنعتی ختم می شود، این در حالی است که قیمت نفت و انرژی ارزشی رقمی بیش از نرخ‌های موجود است.

دبیرکل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی اظهار کرد: قیمت انرژی در دنیا تحت تاثیر مسایل سیاسی و ارتباطی کشورهای تولیدکننده با یکدیگر و یا موضوعاتی است که قدرت های بزرگ دنیا بر آن اثر می‌گذارند. سال گذشته قیمت نفت، نوسانات مختلفی داشت و حتی در برهه ای دچار توقف در تغییرات قیمتی شد، اتفاقی که بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داد. در حال حاضر اما با شروع دوباره رشد قیمت طلای سیاه رو به رو هستیم.

وی تاکید کرد: برای اینکه از نوسانات قیمتی آسیب کمتری ببینیم، ضروری است بیشتر به سمت صادرات حرکت کنیم، یعنی همراه با برطرف کردن نیاز داخلی، از سود حاصل از صادرات نیز بهره‌مند شویم. در چنین شرایطی است که می توان به سمت توسعه صنعت پتروشیمی نیز گام های بزرگتری برداشت.

ابهری بیان کرد: اگر صنایع پایین دستی بخواهند فقط به بازار داخلی معطوف شوند، دچار مشکلاتی خواهند شد، زیرا بازار داخلی ظرفیت محدودی دارد و در مقابل افزایش قیمت تاب تحمل زیادی ندارد. اما صنعت پتروشیمی به دلیل صادرات محوری و رقابت‌پذیری با رقبای خارجی خود وضعیت خود را تعدیل می‌کند؛ هرچند که رقبا مانند ما دچار تحریم نیستند، موضوعی که برای صادرکنندگان اتفاق مهمی قلمداد می شود.

رشد صنایع پتروشیمی طی ۶ ماه اخیر
وی با اشاره به افزایش نرخ ارز گفت: از طرفی دیگر به تازگی با روند صعودی دلار مواجه هستیم، این موضوع نیز بر افزایش ارزش شرکت های بورسی به خصوص شرکت های صنایع پتروشیمی و صادرات محور تاثیر گذار است. بیشتر این شرکت‌ها سود خوبی برای سال مالی ۱۳۹۹ به سهامداران خواهند داد که به طور قطع این سوددهی و سود تقسیمی در سال ۱۴۰۰ افزایش خواهد داشت. درآمد شرکت ها بالا رفته و در مجموع بازار در وضعیت بهتری قرار دارد. بررسی ۶ ماهه نخست سال جاری نیز نشان می دهد که سهامداران واحدهای پتروشیمی در سال جاری از سود بهتری برخوردار خواهند بود

کد خبر: ۱۰۹٬۲۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha