۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱
درآمد ارزی کشور در حوزه محصولات کشاورزی شش میلیارد دلار بوده است
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی:

درآمد ارزی کشور در حوزه محصولات کشاورزی شش میلیارد دلار بوده است

همدان - معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته از شش میلیارد دلار درآمد ارزی کشور در حوزه محصولات کشاورزی، ۳.۲ میلیارد دلار آن در حوزه باغبانی احصا شده است.

به گزارش بازار و به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان همدان؛ محمد مهدی برومندی در بازید از تاکستان های ملایر به باغبانی بعنوان حوزه ای بسیار مهم اشاره و عنوان کرد: با وجود اینکه ۱۸ درصد اراضی کشور در حوزه باغبانی است، اما ۵۲ درصد ارزش افزوده در این بخش داریم.

برومندی گفت: سال گذشته از شش میلیارد دلار درآمد ارزی کشور در حوزه محصولات کشاورزی، ۳.۲ میلیارد دلار آن در حوزه باغبانی احصا شده است که نشان دهنده اهمیت بالای این حوزه است.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزیهمدان را یکی از استان‌های مهم در ایجاد امنیت غذایی کشور دانست و افزود: از پنج میلیون تن محصولات کشاورزی۸۰۰ هزار تن مربوط به محصولات باغی و ۴۵۰ تن از آن مربوط به انگور است که ۵۰ درصد از این مقدار در شهرستان ملایر تولید می شود.

برومندی گفت: سال گذشته ۴۰۰ میلیون دلار برای واردات موز از کشور خارج شده و در مجموع حدود ۱۲ میلیارد تومان صرف واردات چند رقم میوه گرمسیری به کشور شده و این در حالیست که سه میلیون و ۳۳۳ هزار تن انگور در کشور تولید و ۶۵ هزار تن از آن صادر شده از این میزان، ۱۷۶ هزار تن کشمش نیز صادر شده است پس اگر این تولید انگور را نداشتیم، از نظر ارزی و ریالی باید رقم بالایی  برای واردات انگور هزینه می‌کردیم. به همین دلیل شهرستان ملایر در صف ایجاد امنیت غذایی کشور است.

برومندی به ضرورت افزایش سقف پرداخت تسهیلات به کارخانه داران و تسهیل روند پرداخت تسهیلات اشاره کرد و یادآور شد: سیاست نخست در دولت و وزارت خانه، عدم دخالت در کار بخش خصوصی است اما در تعیین قیمت کشمش باید به این نکته توجه کرد که تولید یک کیلو کشمش بیش از ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان برای باغدار هزینه دارد و با همین وضع موجود هم سود زیادی عاید باغدار نمی شود.

کد خبر: ۱۰۹٬۲۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha