۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲
خودرو دست دوم هیبریدی خریداری نکنید| ۲۰ میلیون تومان هزینه نگهداری سالانه
هشدار به مشتریان در بازار

خودرو دست دوم هیبریدی خریداری نکنید| ۲۰ میلیون تومان هزینه نگهداری سالانه

باتوجه به هزینه نگهداری سالانه ۲۰ میلیون تومان برای خودروهای هیبریدی و تامین سخت باتری این محصولات، خرید خودروهای کارکرده مجهز به این تکنولوژی مقرون به صرفه نیست.

بازار؛ گروه خودرو: در بین خودروهای کارکرده، بازار معامله محصولات هیبریدی در کشور چندان قابل توجه نیست. خودروهای هیبریدی از بدو ورود به کشور به دلیل داشتن چالش در تامین قطعات و خدمات پس از فروش با ضعف فراوان همراه شدند. ضعفی که به آینده این محصولات صدمات جدی وارد کرد، از آنجایی که احتمال واردات خودروهای هیبرید وجود دارد، بازار خرید و فروش این محصولات در آینده نزدیک گرم خواهد شد. متاسفانه بسیاری از مالکان نسبت به خودرو هیبریدی آشنایی کافی نداشته و در زمان استفاده منجربه افزایش استهلاک خواهند شد. در این گزارش به بررسی وضعیت خرید یا عدم خرید خودروهای هیبریدی خواهیم پرداخت.

خودروهای هیبریدی نیز مانند سایر محصولات داری عمرمفید محدود هستند و اغلب تا ۱۰۰ هزار کیلومتر ازکیفیت و استهلاک قابل قبولی برخوردار هستند

هیبرید مناسب برای ۱۰۰ هزار کیلومتر
خودروهای هیبریدی براساس قوای محرکه و شیوه انتقال نیرو تقسیم بندی می‌شوند، این تقسیمات را با نام‌های سری یا موازی می‌شناسیم. معمولا خودروهای هیبرید موجود در بازار با بهره گیری از شیوه موازی انتقال نیرو را انجام می‌دهند. هرچند که بارها عنوان می‌شود محصولات الکتریکی استهلاک بسیار پایینی دارند، اما این موضوع در خودروهای هیبریدی صدق نمی‌کند. این خودروها نیز مانند سایر محصولات داری عمرمفید محدود هستند و اغلب تا ۱۰۰ هزار کیلومتر ازکیفیت و استهلاک قابل قبولی برخوردار هستند. پس از آن دچار افزایش خرابی، ایراد برقی و افت قدرت خواهند شد. معمولا شرکت‌های تولیدکننده این محصولات ۵ تا ۷ سال خودروهای هیبریدی را گارانتی می‌کنند. معمولا پس از گذشت مدت زمان مذکور، ژنراتور این خودروها که هم به عنوان استارت و دنیام عمل می‌کند، معیوب خواهد شد. تامین این قطعه و یافتن تعمیرکار مناسب برای تعویض جز دغدغه‌های اصلی مالکان این دسته از خودروها است.

خودرو دست دوم هیبریدی خریداری نکنید| 20 میلیون تومان هزینه نگهداری سالانه

باتری خودروهای هیبریدی در ارزان‌ترین نوع آن که مربوط به هیوندای سوناتا در بازه قیمتی ۸۰ میلیون تومان و گران‌ترین آن به محصولات تویوتا در بازه قیمتی ۱۵۰ میلیون تومانی منوط می‌شود

باتری ۱۵۰ میلیون توماتی
خودروهای هیبریدی مجهز به باتری برای تامین نیرو الکتریکی مورد نیاز جهت حرکت هستند، باتری‌های به کار رفته در خودروهای هیبرید موجود در کشور تکنولوژی‌های مختلفی دارند که ارزان‌ترین نوع آن که مربوط به هیوندای سوناتا در بازه قیمتی ۸۰ میلیون تومان و گران‌ترین آن به محصولات تویوتا در بازه قیمتی ۱۵۰ میلیون تومانی منوط می‌شود. به طور میانگین عمرمفید این باتری‌ها ۵ سال است، باتوجه به اینکه زمان ترخیص خودرو، رفتاررانندگی و نگهداری و میزان پیمایش در عمرمفید باتری تاثیر گذار است، شرکت‌های خودروساز باتری را ۷ سال گارانتی می‌کنند. متاسفانه به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، تامین پک‌های باتری این خودروها در بازار برای مالکان به یک معضل تبدیل شده است. معضلی شرکت‌ها و نمایندگی‌ها خودروهای هیبریدی را در کشور به دلیل عدم پاسخگویی دوره گارانتی این محصولات به چالش کشیده است. باید ذکر کرد که تعویض باتری در خودروها عمرمفید را افزایش نمی‌دهد، زیرا مدت زمان واردات این قطعه به کشور پروسه طولانی دارد  و بخش اصلی عمرمفید آن در فرآیند واردات از بین می‌رود.

خودروهای هیبریدی به طور میانگین سالانه ۲۰ میلیون تومان هزینه نگهداری دارند، این هزینه شامل تامین سیالات خنک کاری، لاستیک، روغن‌موتور و سرویس‌های دوره‌ای است

سالانه ۲۰ میلیون تومان هزینه نگهداری
خودروهای هیبریدی با تمام مزایا مثبتی که در راستای کاهش آلایندگی هوا و مصرف سوخت دارند، معایب بسیار فراوانی نیز دارند. این خودروها به طور میانگین سالانه ۲۰ میلیون تومان هزینه نگهداری دارند. این هزینه شامل تامین سیالات خنک کاری، لاستیک، روغن‌موتور و سرویس‌های دوره‌ای است. هرچند که براساس تکنولوژی  برند خودرو این هزینه نگهداری متغیر است، بنابراین پایین‌ترین هزینه نگهداری به محصولات اقتصادی با برند هیوندای می‌رسد. پس از آن باید اشاره داشت که یافتن لاستیک مرغوب برای این محصولات باتوجه به شیوه واردات، بسیار سخت است. همچنین باید اشاره داشت که شیوه نگهداری اصولی خودروهای هیبریدی به مالکان در کشور آموزش داده نشده و این مساله بیش از هر مورد دیگر، هزینه نگهداری را افزایش می‌دهد.

درپایان باید اشاره داشت با این تفاصیل، خرید خودروهای کارکرده هیبریدی در بازار داخل برای مشتریان مقرون به صرفه نبوده و در زمان فروش منجربه افت قیمت فراوان خواهد شد، لذا در زمان خرید این محصولات با هر برندی باید نهایت دقت را داشت.

کد خبر: ۱۰۹٬۲۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha