۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
بازار ارز در انتظار مذاکرات برجام! | تعیین قیمت ها همچنان با سیاست گذاریهای دولت روحانی!
«بازار» گزارش می دهد

بازار ارز در انتظار مذاکرات برجام! | تعیین قیمت ها همچنان با سیاست گذاریهای دولت روحانی!

کارشناسان می گویند؛ آشفتگی بازار ارز به دلیل تعلل تصمیم گیران دولت جدید در اجرای سیاست گذاریهای ارزی و انتظار مردم از نتیجه مذاکرات برجام در دور جدید بوده که نباید در چنین شرایطی بازار ارز رها شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت دلار و انواع ارز دو سه هفته ای است در سکون و با نوسان همراه است طوری که نرخ دلار طی حدود یک ماه اخیر در کانال ۲۷ هزار تومان جا خوش کرده است. از طرفی سرمایه گذاری در این بازار سرد ولی تقاضا معمولا برای خرید ارز دربازار همچنان وجود دارد.

خیلی ها پیش بینی می کردند با روی کارآمدن دولت دکتر رئیسی قیمت ها در بازار ارز دچار تغییر و البته کاهشی می شود اما برخلاف پیش بینی ها قیمت ارز طی حدود ۲ ماه اخیر سیر صعودی به خود گرفته آنگونه که بهای دلار پس از رفتن روحانی و روی کار آمدن دولت جدید حدود ۳ هزار تومان افزایش یافته است.

کارشناسان معتقدند؛ سیاست قیمت های دستوری و حتی سرکوب نرخ ها در بازار ارز هر دو مشکل آفرین است، چرا که سیاست گذاری ها باید طوری باشد که قیمت ارز در بازار بدنبال سیاست کاهش نرخ تورم و ارتباط با دنیا در چارچوب خاص خود به خود تعدیل شود

جای خوش دلار در کانال ۲۷ هزار
افزایش قیمتی که تاثیر خود را بر روی همه کالاها و خدمات در بازار به جای گذاشته است و مردم در این شرایط سخت اقتصادی شاهد رشد قیمت ها در بازار هستند. هر چند با روی کارآمدن دولت رئیسی، دولت برای مهار بیماری کووید ۱۹ بر واردات انبوه واکسن متمرکز و در این زمینه موفقیت چشم گیری داشته است.

آشفتگی بازار ارز که ناشی از عوامل متعدد داخلی و خارجی است این روزها موجب شده تا قیمت دلار در کانال ۲۷ هزار تومان در نوسان باشد این نوسان برگرفته از سیاست گذاری های بانک مرکزی است که قیمت ها را روزانه به صرافی های مجاز اعلام کرده و بازار آزاد نیز به پیروی از قیمت تعیین شده بانک مرکزی البته با اندکی افزایش مشخص می کند.

کارشناسان معتقدند؛ سیاست قیمت های دستوری و حتی سرکوب نرخ ها در بازار ارز هر دو مشکل آفرین خواهد بود چرا که سیاست گذاری ها باید طوری باشد که قیمت ارز در بازار بدنبال سیاست کاهش نرخ تورم و ارتباط با دنیا در چارچوب خاص خود به خود تعدیل شود.

طی حدود ۲ ماه اخیر هیچ تصمیم گیری برای ساماندهی بازار ارز اتخاذ نشده است همچنین روند مذاکرات برجام و طولانی شدن آن موجب شده تا پالس منفی به بازار داده شود و قیمت ها در این بازار به جای منطقی شدن بر مدار رشد قرار گیرند

تاثیر وجود عوامل بنیادی بر افزایش نرخ ارز در بازار
پیمان مولوی، کارشناس بازار در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره آینده قیمت ها در بازار ارز گفت: اینکه قیمت ارز در بازار دچار نوسان و همچان بالاست بیانگر آن است که عوامل بنیادی چون وجود تحریم و سیاست گذاری های گذشته در این بازار حکم فرماست و هنوز تصمیم خاصی برای ساماندهی این بازار با سیاست گذاریها مشخص اتخاذ نشده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر تداوم سیاست گذاری های ارزی دولت روحانی در این دولت همراه با تغییر دولت افغانستان و به دنبال آن نیاز به ارز بیشتر در بازار در کنار وجود نرخ بالای تورم که باعث گرانی همه کالاها و خدمات در بازار شده بازار ارز تحت تاثیر قرار گرفته است افزود: طی حدود ۲ ماه اخیر هیچ تصمیم گیری برای ساماندهی بازار ارز اتخاذ نشده است همچنین روند مذاکرات برجام و طولانی شدن آن موجب شده تا پالس منفی به بازار داده شود و قیمت ها در این بازار به جای منطقی شدن بر مدار رشد قرار گیرند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر این موضوع که نباید از علل و عوامل اصلی رشد قیمت ها در بازار ارز چشم پوشی کرد چرا که قیمت دلار طی چند سال اخیر به دلیل تحریم های ناجوانمردانه علیه کشورمان ۱۰ برابر شده است گفت: بخش عمده سیاست گذاری های ارزی به عوامل سیاسی و بین المللی گره خورده است به طور مثال چنانچه ارزهای بلوکه شده به کشور برگردد، با تقویت بنیه ارزی کشور همچنین کسب درآمدهای ارزی از محل فروش کالاهای چون نفت و ... می توان به راحتی قیمت ها در بازار ارز منطقی و معقول کرد.

با روی کارآمدن دولت جدید این احتمال وجود دارد که مذاکرات برای رفع تحریمها به خوبی از سر گرفته شود چرا که ایران در دور جدید مذاکرات بی تردید بسمتی خواهد رفت که علاوه بر حفظ ارزش های انقلاب شرایط را به نفع کشور تغییر دهد و در گفتگوها طوری رفتار کند که هر توافقی را با تضامین سفت و سخت انجام شود

مذاکرات برجام برای رفع تحریم ها با تضامین 
مولوی در ادامه افزود: با روی کارآمدن دولت جدید این احتمال وجود دارد که مذاکرات برای رفع تحریمها به خوبی از سر گرفته شود چرا که ایران در دور جدید مذاکرات بی تردید بسمتی خواهد رفت که علاوه بر حفظ ارزش های انقلاب شرایط را به نفع کشور تغییر دهد و در گفتگوها طوری رفتار کند که هر توافقی با تضامین سفت و سخت انجام شود.

وی افزود: طرف مقابل مذاکره نیز درصدد حل مشکلات فی مابین است و چنانچه موفقیت هایی در این زمینه ایجاد شود و گشایشی برای ارتباط با دنیا حاصل شود بی تردید نرخ ارز در بازار مسیر کاهشی را در پیش خواهد گرفت و رسیدن قیمت دلار به ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان دور از انتظار نخواهد بود.

هر چند مشکلاتی چون کسری بودجه فشار زیادی را به دولت وارد کرده است تا از این پیچ با کمترین هزینه عبور کند اما همین موضوع به خودی خود تاثیر بسزایی بر روند کند تصمیم گیری و اجرای برنامه های دولت جدید آنگونه که تغییر و تحولی را در بازار ارز و سایر بازارها ایجاد کند به جای گذاشته است

دولت برای مهار نرخ تورم و نقدینگی بی صبرانه وارد عمل شود
همچنین کامران ندری، اقتصاددان نیز در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره وضعیت قیمت ها در بازار ارز می گوید: سیاست گذاریها باید با محوریت مهار نرخ تورم و نقدینگی در کشور باشد و اگر اقداماتی در این زمینه انجام نشود نمی توان جلوی افزایش قیمت ها را گرفت.

وی با بیان اینکه بازار اکنون نیازمند اجرای برنامه ریزی دقیق برای تحول است گفت: هر چند مشکلاتی چون کسری بودجه فشار زیادی را به دولت وارد کرده است تا از این پیچ با کمترین هزینه عبور کند اما همین موضوع به خودی خود تاثیر بسزایی بر روند کُند تصمیم گیری و اجرای برنامه های دولت جدید آنگونه که تغییر و تحولی را در بازار ارز و سایر بازارها ایجاد کند به جای گذاشته است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: توجه به بخش تولید و کسب و کارهای خرد همچنین نظارت بر بازار و اعمال برخی سیاست گذاری های کارشناسانه آنگونه که بتوان بر مشکلات اقتصادی کشور در بخش های مختلف فائق شد ضرروی است در چنین شرایطی تیم اقتصادی دولت چنانچه برای حل مسائل و مشکلات با هم هماهنگ باشد بی تردید می توان اقداماتی را در راستای تحرک بخشی تولید و... ایجاد کرد.

بنا به این گزارش، خیلی از کارشناسان معتقدند؛ تیم اقتصادی دولت برای ساماندهی وضعیت اقتصاد کشور و بازار ارز نباید به انتظار توافقات برجام دست روی دست بگذارند بلکه باید با راهکارهای اصولی اقدامات خود را در مسیر تحول قتصاد کشور بکار گیرند.

هر چند جمله «به برجام بازمی‌گردیم» جمله وزیر امور خارجه ایران، می تواند پالس مثبتی به بازار ارز بدهد اما سیاست گذاریهای داخلی باید طوری باشد که قیمت ارز بی منطق در بازار افزایش نیابد.

امروز صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار ۲۶ هزار و ۷۳۳  تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۶ هزار و ۲۰۴ تومان تعیین کرده اند. قیمت فروش یورو نیز معادل ۳۱ هزار و ۵۳۵ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۳۰ هزار  و ۹۱۱ تومان اعلام شده است

کاهش اندک قیمت ها در بازار ارز
هم اکنون با نگاهی به بازار ارز خواهیم دید که قیمت دلار امروز به نسبت روز پنج شنبه کاهش اندکی داشته است طوری که هم اکنون نرخ این کالا در بازار، ۲۷,۶۱۱ تومان اعلام شده است. طی معاملات امروز، قیمت دلار ۲۷,۶۸۱ تومان بیشترین قیمت و ۲۷,۵۹۵ تومان کمترین قیمت ثبت شده برای دلار استهمچنین قیمت یورو در بازار نیز امروز به نسبت روز ماقبل کاری بازار تا حدی کاهش و به، ۳۲,۳۷۳ تومان رسیده است.

علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار ۲۶ هزار و ۷۳۳  تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۶ هزار و ۲۰۴ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۳۱ هزار و ۵۳۵ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۳۰ هزار  و ۹۱۱ تومان اعلام شده است.

امروز همچنین در بازار آزاد تا این لحظه قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک‌میلیون و ۱۴۸ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱میلیون و ۸۶۶ هزار تومان و قیمت دلار ۲۷هزار و ۵۸۷ تومان است.

در بازار داخلی نیز امروز، قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک‌میلیون و ۱۴۸ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۸۶۶  هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان است.

همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۹۰۰  تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۴۶۸ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

کد خبر: ۱۰۹٬۲۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha