۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
سکه جذاب‌تر از دلار| بازارهای موازی همچنان پیش می‌روند
کارشناس بورس و بازار سرمایه؛

سکه جذاب‌تر از دلار| بازارهای موازی همچنان پیش می‌روند

سمنان- داودیان، کارشناس بورس و بازار سرمایه با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهند که سکه بازار جذاب‌تری نسبت به دلار برای سرمایه گذاری بین مردم داشته است، گفت: این روند احتمالاً ادامه هم خواهد داشت.

علیرضا داودیان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه طبق اعلام رسانه ها در سه ماهه تابستان سکه بازار جذاب تری برای مردم کشور داشته است، تاکید کرد: طبق بررسی های میدانی که صورت داده ایم می توانیم اعلام کنیم که این روند در درون استان سمنان نیز پابرجا بوده است یعنی بازار سکه بازار گرم تری از ارز و دلار بوده است.

وی با بیان اینکه طبق اعلام مراجع رسمی سکه در سه ماهه دوم سال توانست بیش از ۱۶ درصد افزایش داشته باشد حال آنکه سهم دلار، افزایش ۱۴ درصد بوده است، افزود: اینکه مردم سکه و کلاً طلا را برای سرمایه گذاری بهتر می بینند دلیلش آن است که کاهش قیمت در این بازار سرمایه گذاری اندک بوده و ریسک پذیری کمتری دارد.

دولت سعی دارد قیمت دلار را کاهش دهد
این کارشناس با بیان اینکه دولت سعی دارد تا قیمت دلار را کاهش دهد، تاکید کرد: این سیاست کاملاً درست است چرا که مردم به جای اینکه سرمایه شان را در دلار بگذارند، باید در تولید داخل کشور سرمایه گذاری کنند اما متاسفانه جذابیت بازارهای موازی مانند ارز، بیت کوین و سکه و … سبب شده تا مردم سرمایه هایشان را در این بازارها نگه دارند.

طبق اعلام مراجع رسمی سکه در سه ماهه دوم سال توانست بیش از ۱۶ درصد افزایش داشته باشد

داودیان با بیان اینکه وقتی سرمایه ها و نقدینگی مردم به جای بازار کار و تولید جذب سکه و طلا و دلار وبیت کوین شد باید دانست که یک جای کار ایراد دارد، بیان کرد: اینکه چرا نتوانسته ایم بورس را به بازاری جذاب و رقیب برای بازارهای موازی بدل کنیم، داستانی طولانی دارد که یکی از علل آن هم دخالت و عدم سیاست گذاری درست دولت بوده است اما بی برنامه بودن دولت در زمینه سوق دادن نقدینگی مردم به سمت اشتغال و تولید نیز بی تاثیر نبوده است.

وی با بیان اینکه در برخی مواقع مالیات بر سپرده، طلا و دلار و حتی خانه خالی و … بیان می شود تا مردم به راحتی نتوانند همه سرمایه شان را در بازارهای نامناسب (از لحاظ اقتصاد ملی و نه نفع شخصی) سرمایه گذاری کنند اما در واقع این راهکارها کم تاثیرخواهند بود، افزود: دلیل آن این است که بازار سرمایه گذاری سکه و دلار و ارز و... آنقدر روند صعودی داشته که مردم حتی اگر ۲۰ درصد مالیات هم برای آن وضع شود باز هم آن را به بورس ترجیح می دهند.

بازارهای جذاب سکه و طلا
این کارشناس با بیان اینکه سرمایه ها و نقدینگی مردم را نمی توان به این راحتی از بازار سکه و دلار بیرون کشید زیرا بازارها کم ریسکی در مقابل سهام و بورس هستند، گفت: سرمایه گذاری ایده آل مردم ایران و بالتبع استان سمنان این روزها مسکن است اما چون برای خرید یک آپارتمان (در منطقه ای که رشد خوبی داشته باشد) در شاهرود و سمنان و دامغان دست کم شما باید یک و نیم میلیارد تومان پول داشته باشید در نتیجه همه توان ورود به این بازار را ندارند.

داودیان با اشاره به اینکه خودرو دومین بازار جذاب سرمایه گذاری است که البته آن هم نیازمند دست کم ۳۰۰ میلیون تومان پول است، گفت: برای کسانی که کارمند هستند، درآمد کمتری دارند و قشر متوسط محسوب می شوند که ۸۰ درصد جمعیت استان سمنان را نیز همین گروه تشکیل می دهد، تنها بازارهای ارز و دلار و سکه باقی می ماند که می توان در آن از ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری کرد در نتیجه مدیریت اقتصادی کشور به سمتی نرفته که سرمایه های سیال مردم قشر متوسط در قالب سرمایه گذاری در تولید و اشتغال به کار گیری شود پس بازارهای موازی بورس و تولید رشد کرده اند.

سرمایه ها و نقدینگی مردم را نمی توان به این راحتی از بازار سکه و دلار بیرون کشید زیرا بازارها کم ریسکی در مقابل سهام و بورس هستند

وی با بیان اینکه به جای ورود یک سرمایه گذار با ۵۰ میلیارد تومان سرمایه می توان ۵۰ میلیون تومان از هزار خانواده استان سمنان گرفت و آن را در بازار تولید مثلاً قطعات خودرو سرمایه گذاری کرد آیا این کار دشواری است؟ افزود: متاسفانه نبود زیرساخت های سرمایه گذاری باعث شده تا بازارهای موازی رشد پیدا کنند.

این کارشناس بیان کرد: طرح هایی مانند خیران سلامت، خیران مدرسه سازی و … شرایطی را ایجاد کرده که مردم حتی بتوانند با پنج هزار تومان هم مشارکت داشته باشند اما چرا نباید سرمایه گذاری صورت دهیم که یک خانواده یک میلیون تومان خانواده دیگر ۱۲۰ میلیون تومان و... سرمایه گذاری در تولید داشته باشند؟ متاسفانه طرح های تولیدی را به خوبی ارائه نکرده ایم از سوی دیگر تلاطم های بازار های موازی نیز سبب شده تا مردم به طلا و سکه و دلار روی بیاورند که امری طبیعی است زیرا این اقلام اصلاً ضررهایی که بورس به مردم رسانده را نداشته اند.

کد خبر: ۱۰۹٬۲۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha