۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
کشاورزان کد بین المللی ارگانیک بگیرند| افزایش ۱۵ درصدی صادرات انجیر در ۹۹
رئیس انجمن انجیر ایران در گفتگو با «بازار»:

کشاورزان کد بین المللی ارگانیک بگیرند| افزایش ۱۵ درصدی صادرات انجیر در ۹۹

یدالهی، رئیس انجمن انجیر ایران ضمن اعلام افزایش ۱۵ درصدی صادرات گفت: از سال آینده از کشاورزانی که کد ۱۸ رقمی بین المللی محصولات ارگانیک را گرفته باشند انجیر را با قیمت بالاتری خریداری می کنیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که قیمت محصولات ارگانیک از جمله انجیر ارگانیک در بازارهای بین المللی چندین برابر انجیرهای معمولی است  محصول انجیر ایران با وجود اینکه غالبا ارگانیک است اما با نام معمولی در بازارهای جهانی عرضه می شود. این امر موجب می شود تولید کنندگان ما در شرایطی که می توانند از سود بالاتری بهره مند شوند دست شان از این مزیت رقابتی کوتاه باشد.

در این خصوص «کمال یدالهی» رئیس انجمن انجیر ایران به خبرگزاری «بازار» گفت: درست است که برای انجیر ارگانیک باید یک گواهی بین المللی گرفته شود اما الان در صنعت کشاورزی کشور استانداردها اختیاری است و لذا نمی توان انتظار داشت کشاورزان به دنبال گرفتن این گواهی ها باشند.

انجیر تولیدی ایران ارگانیک است اما کد بین المللی ارگانیک را نداریم
یدالهی افزود: ما الان به دنبال ثبت برند انجیر هستیم تا بتوانیم آن برند را به عنوان انجیر ارگانیک معرفی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: البته در حال حاضر انجیری که از ایران در دنیا عرضه می شود ارگانیک است اما چون آن گواهی بین المللی را ما نداریم متاسفانه خریداران خارجی با قیمت پایین تری از ما خریداری می کنند.

در پی این هستیم که از سال آینده کشاورزانی که «کد بین المللی ۱۸ رقمی محصولات ارگانیک» را داشته باشند به عنوان انجیر ارگانیک محصول شان را با قیمت بالاتری خریداری  و صادر کنیم

این مقام مسئول گفت: در پی این هستیم که از سال آینده کشاورزانی که «کد بین المللی ۱۸ رقمی محصولات ارگانیک» را داشته باشند به عنوان انجیر ارگانیک محصول شان را با قیمت بالاتری خریداری  و صادر کنیم.

یدالهی تصریح کرد: برای اینکه محصولات کشاورزی به عنوان محصول ارگانیک در بازارهای جهانی جا باز کند یکسری آیتم ها و استانداردها مد نظر کشورها باید از سوی کشور مبدا رعایت شود تا آن محصول پذیرفته شود.

وی گفت: در این حوزه کشور ژاپن سخت ترین استانداردها را نسبت به دیگر کشورهای خریدار انجیر ارگانیک دارد.  

میزان صادرات انجیر خشک ایران در سال ۹۹ نسبت به سال ماقبل تر بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است که بالا رفتن تولید و از سوی دیگر بالا رفتن نرخ دلار باعث شد صادرکنندگان ترغیب به صادرات شوند

صادرات بالغ بر ۱۴ هزار تن انجیر خشک ایران در سال ۹۹
این مقام مسئول همچنین در خصوص حجم صادرات انجیر ایران به بازارهای جهانی در سال گذشته گفت: سال گذشته به میزان ۱۴ هزار و ۳۰۰ تن صادرات انجیر داشته ایم.

وی افزود: به این ترتیب حجم صادرات انجیر خشک ایران در سال ۹۹ نسبت به سال ماقبل تر بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است که بالا رفتن تولید و از سوی دیگر بالا رفتن نرخ دلار باعث شد صادر کنندگان ترغیب به صادرات شوند.

ترکیه برترین تولید کننده و ایران پنجمین تولید کننده انجیر در ۲۰۱۸
یدالهی همچنین اظهار داشت: در حال حاضر بزرگترین باغ انجیر دیم دنیا در شهرستان استهبان است و حدود ۴۵ هزار تن تولیدات کشور در این منطقه انجام می شود.

وی افزود: به عبارت دیگر بیش از ۹۵ درصد تولید انجیر خشک در استان فارس است.

گفتنی است در بحث تولید انجیر خشک در سال ۲۰۱۸ میزان کل تولید جهانی بالغ بر یک میلیون تن است و کشورهای عمده تولید کننده به ترتیب ترکیه، مصر، مراکش، الجزایر و ایران بوده اند. همچنین پس از ایران کشورهایی مانند «اسپانیا، سوریه، ایالات متحده آمریکا، تونس، آلمانی و آلبانی در رتبه ۵ ششم تا دهم دنیا قرار گرفتند.

کشور ترکیه در مدت نامبرده بالغ بر ۳۰۶ هزار تن انجیر خشک تولید کرده است و به این ترتیب در جایگاه اول تولید این محصول قرار گرفته است.

کد خبر: ۱۰۹٬۱۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha