۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۶
فاز اصلی سامانه آبرسانی دوم اصفهان بهره برداری می‌شود|انتقال ۷۰ میلیون متر مکعب آب از تونل گلاب ۳
استاندار اصفهان:

فاز اصلی سامانه آبرسانی دوم اصفهان بهره برداری می‌شود|انتقال ۷۰ میلیون متر مکعب آب از تونل گلاب ۳

اصفهان – رضایی، استاندار اصفهان گفت: فاز اصلی سامانه دوم آبرسانی به اصفهان بزرگ تا نیمه اول مهر ماه امسال بهره برداری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بازار، عباس رضایی شامگاه جمعه در نشستی با خبرنگاران با موضوع آخرین وضعیت پروژه‌های آبرسانی استان اصفهان اظهار داشت: باید توجه داشت که چالشی ترین، مهم ترین و حادترین موضوع استان اصفهان آب است و مسئولان آنطور که باید به ویژه در سطح ملی به آن توجه ندارند.

استانداری وظیفه اجرایی ندارد
وی با بیان اینکه در استان اصفهان پروژه‌های انتقال آب وجود دارد اما هر کدام به نحوی با گذشت دودهه اجرایی نشده است، ابراز داشت: البته باید توجه داشت که وظیفه استانداری در زمینه پروژه‌های آبرسانی و انتقال آب سیاستگذاری، هماهنگی و پیگیری است و این نهاد وظیفه اجرایی ندارد.

استاندار اصفهان تاکید کرد: در دوره استانداری ام در اصفهان اجازه ورود هیچ یک از معاونت‌های استانداری در مباحث اجرایی را ندارم و همواره نقش سیاستگذاری و هماهنگی خود را دنبال کردیم.

وی با تاکید بر اینکه طی ۶ ماه گذشته همه تمرکز کاری‌ام را بر روی حل بحران آب گذاشته‌ام و حاضرم در این زمینه در هر مناظره‌ای شرکت کنم، افزود: همچنین باید توجه داشت که بیش از ۸۰ درصد از مصوبات شورای تامین استان اصفهان در زمینه مشکلات و بحران آب در استان بوده است.

رضایی با بیان اینکه کاهش مصرف و افزایش آبرسانی و انتقال آب به استان اصفهان از مهم‌ترین برنامه‌های استانداری طی دو سال اخیر بوده است، ادامه داد: از سوی دیگر نیر تعامل و همراهی با استان‌های مجاور را نیز در دستور کار داشته‌ایم که این اقدام بازی برد برد بوده است.

یک قطره آب آلوده به خورد مردم ندادیم
وی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه سامانه دوم آبرسانی به اصفهان گفت: اگر به پروژه سامانه دوم یا گلاب ورود نمی‌کردیم تا ۱۵ سال آینده هم این پروژه آغاز نمی‌شد، اما خداوند عنایت کرد و با اقدامات ویژه پروژه را فعال کردیم.

استاندار اصفهان با بیان اینکه پروژه سامانه دوم یا گلاب پدافندی غیرعامل برای استان اصفهان بوده که نقش حیاتی دارد، افزود: طی ۳۴ ماه اخیر علیرغم خشکسالی‌های شدید، حتی یک قطره آب آلوده به مردم اصفهان نرسید و این یکی از افتخارات بزرگ ما به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: با بهره برداری از سامانه دوم آبرسانی اصفهان که براساس اعلام اب منطقه‌ای استان تا نیمه اول مهر ماه انجام می‌شود حداقل تا پنج سال آینده در زمینه تامین آب شرب اصفهان با مشکلی رو به رو نخواهیم شد.

انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان با اجرای ۹۳۰ کیلومتر پروژه
رضایی با اشاره به اینکه انتقال آب از خلیج فارس از دیگر پروژه‌های انتقال آب به استان اصفهان بوده است، افزود: ۱۱ روش برای این پروژه بررسی شد که در نهایت منطقه سیریک با ۹۳۰ کیلومتر اجرای مساحت در دستور کار قرار گرفت و ۲۰۰ کیلومتر از این پروژه در استان اصفهان وجود دارد.

وی افزود: پروژه انتقال آب به منظور استفاده در صنایع استان اصفهان انجام می‌شود و می‌توان گفت  که فروش آب برای صنایع متری ۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

استاندار اصفهان گفت: برای اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس منتظر خرید آب شیرین کن هستیم تا این پروژه اجرایی شود.

پیشرفت ۴۹ درصدی سد گلاب ۳
وی همچنین به آخرین وضعیت سد و تونل گلاب سه اشاره کرد و گفت: اواخر آبان ۹۷ که به اصفهان آمدم، این سد تنها ۲۱ درصد پیشرفت داشت، اما ظرف سه سال گذشته پیشرفت آن به ۴۹ درصد رسیده است؛ البته با توجه به مشکل فنی، مشاور با مسائلی روبه‌رو شد که از هشت ماه قبل کار در حال تعیین تکلیف بوده و قطعاً اگر این مشکلات نبود، کار تاکنون به پایان رسیده بود.

رضایی با بیان اینکه تونل سوم کوهرنگ نیز در دست بهره برداری کامل است، افزود: در صورت رفع مشکل سد تا دی ماه امسال ۷۰ میلیون لیتر آب به اصفهان منتقل خواهد شد.

وی با اشاره به پروژه بهشت آباد گفت: این پروژه  برای استان اصفهان از اهمیت خاصی برخوردار است که طبق مطالعات انجام شده ۶۵ کیلومتر آب با پای خود به باغ‌بهادران آمده و وارد زاینده رود می‌شود.

صدور مجوز اجرای ۱۳ کیلومتر نهایی تونل بهشت آباد
استاندار اصفهان با بیان اینکه چندین سال قبل همزمان با سفر مقام معظم رهبری پروژه بهشت آباد کلید خورد، اضافه کرد: اما با مسائل و مشکلات خاص خود و اطلاعات غلط برخی مسئولان به تأخیر و تعویق افتاده بود که با تعامل‌های انجام شده در تاریخ ۱۳ آبان ماه سال ۹۸ شورای عالی آب مصوب کرد که سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب از به اصفهان بیاید، اما چگونگی انتقال را به عهده وزارت نیرو گذاشتند که شرکت آب نیرو روش‌های مختلف آبرسانی را مطالعه و در نهایت بهترین راه انتقال آب را از طریق تونل اعلام کرد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه سازمان محیط زیست ایرادهایی را به پروژه وارد کرده است، گفت: برای پروژه بهشت آباد سختی‌های بسیاری کشیدیم، اما خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده برای ۱۳ کیلومتر نهایی مجوز لازم صادر شده و برای ۳۵ کیلومتر میانی نیاز به اطلاعات تکمیلی مشاور داریم. برای کیلومترهای نخستین. مباحث در حال انجام بوده که این یکی از دستاوردهای بزرگ اصفهان به شمار می‌رود.

وی همچنین با اشاره به عدم همراهی مناسب نمایندگان مجلس فعلی برای حل بحران آب در استان اصفهان گفت: این در حالی است که در مجلس گذشته نمایندگان همراهی خوبی را داشتند که از آن جمله می‌توان به همراهی حجت الاسلام سالک، حسینعلی حاجی دلیگانی و حیدرعلی عابدی اشاره کرد.

کد خبر: ۱۰۹٬۱۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha