۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۴
از رفتار کاربران در پلتفرم دیجی‌کالا می‌توان چه اطلاعاتی به دست آورد؟

از رفتار کاربران در پلتفرم دیجی‌کالا می‌توان چه اطلاعاتی به دست آورد؟

دیجی‌کالا به عنوان یک سازمان پیشرو همواره تمرکز اصلی خود را بر «مشتری محوری» قرار داده است و این موضوع را مهمترین‌ ارزش کسب‌وکار خود می‌داند.

بازار; گروه صنعت: دیجی‌کالا به عنوان یک سازمان پیشرو همواره تمرکز اصلی خود را بر «مشتری محوری» قرار داده است و این موضوع را مهمترین‌ ارزش کسب‌وکار خود می‌داند. وقتی صحبت از خرید لوازم الکترونیکی مثل گوشی موبایل، تبلت، لپتاپ، دوربین عکاسی، لوازم آشپزخانه و.... می‌شود همیشه کسی هست که بگوید: «توی دیجی‌کالا چک کن....!»

دیجی‌کالا از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز کرد. در ۱۴ سال حضور موثر توانست با کسب اعتماد عموم مردم، خود را به عنوان اولین مرجع کاربران در حوزه لوازم دیجیتال تبدیل کند. جستجو در این پلتفرم یکی از اولین کارهایی است که کاربران پیش از خرید آنلاین یا آفلاین انجام می‌دهند. بررسی دقیق این موضوع می‌تواند اطلاعات دقیقی از نیازهای بازار و کاربران به کسب‌وکارها بدهد.

دیجی‌کالا به عنوان بزرگترین و پرمخاطب‌ترین پلتفرم خرده فروشی، سهم قابل توجهی از تجارت الکترونیک کشور را دارد. حضور بیش از  ۱۵۰ هزار کسب‌وکار ایرانی و گستردگی بیش از ۴.۵ میلیون محصول باعث شده بازدیدکنندگان ماهانه وب‌سایت و اپلیکیشن به بیش از ۳۰ میلیون برسد که این امر دیجی‌کالا را به پرمخاطب‌ترین فروشگاه آنلاین ایران و منطقه تبدیل کرده است.

 طبق گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا، گوشی موبایل، کفش و ماسک تنفسی رتبه اول تا سوم بیشترین جستجوی در سایت را به خود اختصاص داده‌اند. در ادامه با بررسی رفتارکاربران در دیجی‌کالا به تحلیل رفتار خرید و شناخت مشتریان بالقوه در فضای آنلاین و راهکارهای برای افزایش فروش در این مارکت‌پلیس ملی می‌پردازیم.

بیشترین جستجو در دیجی‌کالا

از رفتار کاربران در پلتفرم دیجی‌کالا می‌توان چه اطلاعاتی به دست آورد؟

رکورد بیشترین تعداد سفارش سال۹۹ در نهم آذرماه همزمان با جشنواره ۹/۹/۹۹ بوده است. این رشد را در روزهای اخر پاییز و در شب یلدا نیز شاهد هستیم. از طرفی کاربران دیجی‌کالا بیشتر جستجوی خود را در روزهای شنبه تا چهارشنبه بین ساعت ۱۰ الی ۱۵ انجام داده‌اند.

خانم‌ها یا آقایان؟!

تنوع بیش از ۴.۵ میلیون کالا و ۳۰ میلیون بازید منحصربه‌فرد در طول یک ماه نشان از محبوبیت این پلتفرم خرده فروشی آنلاین است. اما با توجه به گزارش سال ۹۹، شاهد این موضوع هستیم که آقایان با ۱/۶۸% نسبت به خانم‌ها با ۹/۳۱% سفارش کالا در دیجی‌کالا به ثبت می‌رسانند. نکته قابل توجه این سفارش‌ها بازه سنی کاربران است که بیشترشان را متولدین دهه هفتاد و هشتاد تشکیل می‌دهند.

جالب است بدانید که در سال ۹۹ پرخریدترین مشتری از نظر تعداد کالا،  جمعا ۲۲۳۷۹  کالا به ارزش ۱۸۹۰ میلیون ریال خریداری کرده است و در همین سال پرخریدترین مشتری از نظر مبلغ نیز با سفارش ۵۷۴۴ کالا جمعا مبلغ ۱۸۶ میلیارد ریال پرداخت کرده است.

ابزار محبوب جستجوی کاربران

از رفتار کاربران در پلتفرم دیجی‌کالا می‌توان چه اطلاعاتی به دست آورد؟

پیشرفت تلفن‌های هوشمند و در دسترس بودن اینترنت این موقعیت را برای کاربران ایجاد کرده است تا در هر زمان و مکانی که بخواهند به وب‌سایت یا اپلیکیشن دیجی‌کالا سر بزند و محصول مورد نظر خود را سفارش دهند. از این رو شاهد آن هستیم که بیشترین مشتریان دیجی‌کالا برای خرید آنلاین خود، از تلفن همراه استفاده کرده‌اند. استفاده از  تلفن همراه در تمامی مراحل ثبت سفارش و حجم فروشی ریالی دیجی‌کالا توانسته گوی سبقت را از ابزارهای دیگر مانند وب و موبایل وب برباید و با اختلاف چشم‌گیر در صدر قرار گیرد.

با شیوع ویروس کرونا درسال ۹۹ شاهد محبوبیت بیشتر پرداخت هزینه به روش آنلاین هستیم و این عدد از ۹/۵۱% در سال ۹۸ به ۶/۷۹% در سال ۹۹ رسیده است. ویروس کرونا نیز باعث شده تا پرداخت در محل با کارت‌ خوان و به صورت نقدی نیز افت چشم گیری نماید.

از رفتار کاربران در پلتفرم دیجی‌کالا می‌توان چه اطلاعاتی به دست آورد؟

تراکم مشتریان دیجی‌کالا به نسبت جمعیت هر استان، در تهران، البرز و قم از سایر استان‌ها بیشتر است. همچنین تراکم مشتریان در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان کردستان کمتر از سایر استان‌هاست.

دیجی‌پلاس؛ تجریه خرید لذت بخش

از رفتار کاربران در پلتفرم دیجی‌کالا می‌توان چه اطلاعاتی به دست آورد؟

دیجی‌پلاس یک سرویس اشتراک ماهیانه است که در مرداد سال ۹۹ راه‌اندازی شد و شما می‌توانید با پرداخت حق عضویت آن، به مجموعه‌ای از خدمات منحصربه‌ فرد دسترسی پیداکنید: ارسال رایگان برای میلیون‌ها کالا، پرداخت هدیه نقدی پس از مهلت بازگشت کالا، بازگشت کالا با مهلت ۳۰روزه، دسترسی و امکان خرید پیشنهادات شگفت انگیز ۳۰دقیقه زودتر از سایر کاربران، پیشنهادهای شگفت‌انگیر منحصربه‌ فرد و سایر خدمات مخصوص مشتریان دیجی‌پلاس. هدف از راه‌اندازی این سرویس ارائه خدمات منحصر به فرد، تجربه خریدی لذت بخش را برای  کاربر فراهم کند. یکی از  جذابترین‌ بخش‌دیجی پلاس«دریافت هدیه نقدی یا کش بک» است. به این صورت که با ثبت سفارش هر خرید و پرداخت نهایی، پس از پایان مهلت مرجوعی ۳۰ روزه کالا مبلغی به کیف پول دیجی‌کالایی شما واریز می‌شود. در سال ۹۹ از بین بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار سفارش دیجی‌پلاسی، بیشترین بازپرداخت دریافتی یک کاربر ۲۶۰ میلیون ریال بوده است.

دیجی‌کلاب؛ تداوم لذت خرید

از رفتار کاربران در پلتفرم دیجی‌کالا می‌توان چه اطلاعاتی به دست آورد؟

تداوم لذت خرید برای مشتریان همیشگی دیجی‌کالا از اهداف اصلی باشگاه مشتریان دیجی کلاب است، دیجی کلاب (digiclub) فرصتی برای همراهی بیشتر و خلق تجربه‌های متفاوت و هیجان‌انگیز است.

اگر عضو دیجی‌کلاب شوید، می‌توانید با انجام هر خرید، ثبت نظر در مورد کالای خریداری شده یا دعوت از دوستان، امتیاز جمع کنید و از جوایز موجود در دیجی‌کلاب بهره‌مند شوید. با خرج امتیازهای خود می‌توانید در قرعه کشی‌ها شرکت کنید و از جوایز ویژه دیجی‌کلاب لذت ببرید. استقبال از این سرویس باعث شده در سال ۹۹، بیش از ۵/۴۱ میلیون بازدید از صفحه اصلی دیجی‌کلاب انجام شود و میزان ۵۲۰ میلیون امتیاز توسط کاربران جمع آوری گردد.

بررسی داده‌ها و برخورداری از اطلاعات جامع و تحلیلی به ویژه برای کسب‌وکارها می‌تواند چشم‌اندازی روشن نسبت به عملکرد مشتریان در فضای آنلاین باشد تا بتوان با تصمیمات هرچه بهتر افزایش فروش کسب‌وکارها را شاهد باشیم. گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا با رویکرد داستان پردازی با داده کوشیده است این چشم‌انداز را به صاحبان کسب‌وکار و نیز مشتریان می‌دهد.

برای مشاهده متن کامل گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا به لینک زیر مراجعه کنید:

https://dgka.la/pub۹۹

کد خبر: ۱۰۹٬۰۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha