۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۴
دولت دوازدهم کسری بودجه ۹۹ را با انتشار اوراق مالی تامین کرد
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

دولت دوازدهم کسری بودجه ۹۹ را با انتشار اوراق مالی تامین کرد

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به جلسه رونمایی از گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ در دیوان محاسبات گفت: دولت سابق بدهی ها را با بدهی و اوراق را با اوراق جبران کرده، روشی که نادرست است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سیدمحمدرضا میرتاج الدینی ضمن ارائه توضیحاتی درباره جلسه رونمایی از تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور در دیوان محاسبات که با حضور رئیس مجلس و روسای کمیسیون های برنامه، بودجه و محاسبات و اقتصادی و اصل ۹۰ و تعدادی از نمایندگان مجلس برگزار شد، گفت: طبق توضیحات رئیس دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹، چهار ماه زودتر آماده شده است. لذا کاهش مدت ارائه این گزارش به مدت چهار ماه کار ارزشمند و قابل تقدیری است. باید از اقدام شایسته دیوان محاسبات تشکر کرد. به خصوص اینکه این گزارش از لحاظ محتوا هم بسیار خوب بوده و با پیشنهادات اصلاحی همراه است.

وی به ارائه موارد مطرح شده در این جلسه پرداخت و گفت: دولت سابق باید ۲۲ آئین نامه برای احکام تکلیفی بودجه ۹۹ می نوشت که ۱۴ مورد را در زمانش انجام داده و در ۶ مورد تاخیر داشته است. دو مورد مهم از آئین نامه ها یعنی آئین نامه های مربوط به مالیات از خانه های خالی و همچنین مالیات از خودروهای لوکس در دولت سابق تهیه نشده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: طبق قانون باید دولت دوازدهم یارانه سه دهک بالای کشور را قطع می کرد که آنها هم شناسایی شده بودند اما این کار در دولت گذشته انجام نشد و در این راستا رقم ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی به سه دهک بالای کشور در سال ۱۳۹۹ پرداخت شده است.

میرتاج الدینی افزود: همچنین مصوبه مجلس درباره یک میلیون تن قیر به دستگاه های مزبور در قانون بودجه انجام نشده و معادل آن یعنی حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان کمتر از ۱۰ درصد به دستگاه ها پرداخت شده است. علاوه بر این در سال ۹۹ دولت می توانست تا سقف ۳۰ میلیارد دلار در خصوص فاینانس و جذب سرمایه خارجی اقدام کند که این کار را هم انجام نداد و رقم بسیار جزئی در حدود ۵۵ میلیون یورو برای خرید تجهیزات پزشکی انجام داده است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: دولت دوازدهم کسری بودجه ۹۹ را با انتشار اوراق مالی تامین کرده که ۱۲۷ درصد انتشار اوراق مالی محقق شده است. در واقع دولت سابق بدهی ها را با بدهی و اوراق را با اوراق جبران کرده، روشی که شیوه نادرستی است و اقتصاد کشور را با مخاطرات روبرو می کند، باید این روش اصلاح شود.

وی افزود: اعتبارات برای اشتغالزایی موضوع تبصره ۱۸ از سال ۹۶ تا سال ۹۹ حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بود که عملکرد آن در بودجه به میزان حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان یعنی ۸.۶ درصد این تکلیف تحقق پیدا کرده و به عبارتی دقیق تر ۹۲ درصد جذب و پرداخت تسهیلات اشتغالزایی محقق نشده است.

میرتاج الدینی افزود: تکلیف قانون بودجه در خصوص مهار گازهای فلر در طی سال های گذشته هم انجام نشده، روزانه ۱۷۷ میلیون یورو و سالانه میلیاردها یورو گاز سوخت می شود و هدر می رود. این رقم بسیار بزرگی است باید برای رفع این مشکل و مهار گازهای فلر اقدام اساسی و جهادی انجام داد. ساماندهی گازهای فلر و مشعل سوز از جمله مسائل اساسی است که در برنامه ششم توسعه آمده اما علی رغم برنامه ریزی و سرمایه گذاری در وزارت نفت، اهداف محقق نشده است. به گونه ای که بیش از ۶۴ میلیارد یورو در هوا سوزانده شده و به هدر می رود که آلایندگی محیط زیست را هم در پی دارد. لازم است در این باره بخش خصوصی مشارکت کند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ هیچ بنگاه دولتی واگذار نشده و عملکرد دولت سابق در اجرای سیاست های اصل ۴۴ در سال گذشته صفر بوده است، گفت: با توجه به گزارش تفریغ ۹۹ راه برون رفت از بودجه ناکارآمد، عملیاتی کردن بودجه است. باید همه دستگاه ها بودجه خود را عملیاتی ببندند.

کد خبر: ۱۰۹٬۰۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha