۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳
خلف وعده ۱۹ کشور ثروتمند برای تأمین منابع مالی اقلیمی

خلف وعده ۱۹ کشور ثروتمند برای تأمین منابع مالی اقلیمی

تازه‌ترین گزارش سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (اوئی‌سی‌دی) نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹، کشورهای ثروتمند در زمینه تأمین اقلیمی ۷۹.۶ میلیارد دلار جمع‌آوری کرده‌اند.

 به گزارش بازار به نقل از شانا، کشورهای ثروتمند به وعده خود مبنی بر ارائه تأمین مالی اقلیمی سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۰ عمل نکرده‌اند.

این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۸، به مقدار ۱.۶ درصد افزایش یافته است، اما هنوز از کمک سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار که در سال ۲۰۰۹ از سوی کشورهای ثروتمند وعده داده شده بود، فاصله دارد. این افزایش بسیار کندتر از سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ (۱۱ درصد) و ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ (۲۲ درصد) است.

این افزایش به‌دلیل افزایش بودجه از سوی بانک‌های توسعه چندجانبه بود که کاهش‌های نسبی منابع مالی دوجانبه و خصوصی را جبران کرد.

رئیس سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه، ماتیاس کورمن (Mathias Cormann)، گفت: «پیشرفت محدود»، به‌ویژه قبل از اجلاس کاپ (COP۲۶) ناامیدکننده است و باید کارهای بیشتری انجام شود. وی افزود: «ما می­‌دانیم که کشورهای اهداکننده این موضوع را به‌­رسمیت می‌­شناسند، به‌­طوری­ که کانادا و آلمان طرح تحویل برای جمع‌آوری منابع اضافی مورد نیاز برای دستیابی به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال را ارائه داده‌اند.»

جان کوالزیگ (Jan Kowalzig)، مشاور سیاست‌گذاری آکسفام  (Oxfom) گفت که این ارقام «بسیار نگران‌کننده هستند» و «به موازنه اعتماد ایجادشده در رژیم اقلیمی بین‌المللی موافقت‌نامه پاریس لطمه می‌زند.»

آلوک شارما (Alok Sherma)، رئیس انگلیسی اجلاس کاپ ۲۶ گفت: «هیچ توجیهی برای این عدم پیشرفت وجود ندارد، تحقق هدف ۱۰۰ میلیارد دلاری کاری اعتمادساز است و کشورهای توسعه‌یافته باید تعهدات مالی خود در زمینه اقلیمی را افزایش دهند».

خلف وعده ۱۹ کشور ثروتمند برای تأمین منابع مالی اقلیمی

با نزدیک شدن داده‌های سالانه به سال ۲۰۲۰، شانس دستیابی به هدف هر سال کاهش یافته است. این موضوع سبب خشم کشورهای درحال توسعه شده است. آنها می‌گویند نمی‌توانند هزینه‌های انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند و خود را در برابر تغییرات اقلیمی بدون حمایت کشورهای ثروتمند که در طول تاریخ بسیار بیشتر از آنها گازهای گلخانه‌ای را تولید کرده و انتشار داده‌اند، حفظ کنند. بر اساس تحقیقات «مؤسسه ODI»، تنها سه کشور از ۲۳ کشور ثروتمند «سهم عادلانه» خود را از هدف ۱۰۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ اختصاص داده‌اند.

خلف وعده ۱۹ کشور ثروتمند برای تأمین منابع مالی اقلیمی

ایالات متحده آمریکا در زمان رهبری دونالد ترامپ بیشترین کمبود پرداخت اقلیمی را داشته است، انتظار می‌رود جو بایدن در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۱ افزایش بودجه اقلیمی آمریکا را اعلام کند.

بر اساس گزارش OECD، اطلاعات مربوط به سال ۲۰۲۰ در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ مشخص می‌شود، اما انتظار نمی‌رود این فاصله کم شود، زیرا همه‌گیری کووید-۱۹ بر جریانات مالی سال گذشته تأثیر منفی گذاشته است.

کشورها قرار است در نوامبر امسال در نشست کاپ ۲۶ در شهر گلاسکو بریتانیا مذاکره و تصمیم‌گیری کنند که جانشین هدف ۱۰۰ میلیارد دلاری برای دوره زمانی از سال ۲۰۲۴ چه باید باشد.

کشورهای در حال توسعه می‌گویند کشورهای اهداکننده باید متعهد شوند که از سال ۲۰۲۵ سالانه حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار را به‌عنوان منابع مالی دولتی تأمین کنند و این رقم باید با هدف جمع‌آوری منابع مالی از بخش خصوصی تکمیل شود.

سونام وانگدی (Sonam Wangdi)، از بوتان، رئیس گروه کشورهای کمتر توسعه‌یافته (LDC)، در ماه ژوئیه گفت: «ما کشورهای آسیب‌پذیر درخواست زیادی نداریم. فقط کشورهای ثروتمند که این مشکل را ایجاد کرده‌اند، با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و وفای به‌عهد خود برای کمک به کشورهایی که گازهای گلخانه‌ای به آنها آسیب رسانده است، مسئولیت بپذیرند».

کد خبر: ۱۰۹٬۰۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha