۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱
 واردات برنج، آری یا نه | تاراج دسترنج شالیکاران
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

واردات برنج، آری یا نه | تاراج دسترنج شالیکاران

ساری- سالانه بیش از دو میلیون تن برنج در کشور تولید می شود و با این حال مافیا اقدام به واردات چندبرابر نیاز داخل می کنند و دسترنج کشاورزان را به تاراج می برند.

بازار؛ گروه استان‌ها: در حالی که میزان نیاز کشور به واردات برنج سالانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن است اما واردات چند برابری هم بازار تولیدات داخل را برهم می‌زند و هم مقادیر قابل توجهی ارز از کشور خارج می‌کند.

هرچند چندسال اخیر واردات برنج با ارز نیمایی ممنوع شد اما دست‌های پشت پرده بازار برنج در تلاش هستند تا محموله‌های فاقد کیفیت و درجه چندم برنج‌های خارجی را در بازارهای کشور و استان مازندران گسترش دهند.

استان مازندران از قطب‌های تولید برنج در کشور به شمار می‌رود و کشاورزانش هر سال در فصل برداشت و تولید دغدغه واردات بی رویه برنج را دارند و تداوم این روند بر تولید ملی ضربه خواهد زد.

از واردات زودهنگام برنج جلوگیری شود
مهدی سعادتی نماینده مردم بابل در مجلس در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر ضرورت برخورد با دلالان و جلوگیری از واردات برنج اظهار داشت: متأسفانه واردات برنج شروع شد در حالی که از دوره نهم مجلس تاکنون مقرر شده بود از مردادماه تا پایان آبان از هرگونه واردات در فصل برداشت جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه باید برنامه‌ای برای جلوگیری از واردات زودهنگام برنج طراحی شود، گفت: علاوه براین باید با دلالانی که دسترنج برنجکاران را به تاراج می‌برند برخورد شود.

وی گرانی سم، کود، ادوات کشاورزی و سوخت را از جمله مشکلات شالیکاران ذکر کرد و گفت: امیدواریم سریع‌تر تدبیری برای رفع مشکلات ذکر شده اتخاذ شود.

 واردات برنج، آری یا نه؛ تاراج دسترنج شالیکاران

این نماینده مجلس سوخت کشاورزی و ادوات کشاورزی را از دیگر نیازمندی‌ها ذکر کرد و گفت: کشاورزان برای تأمین سوخت کشاورزی با چالش روبرو هستند که رفع آن باید در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

سعادتی همچنین از اجرای طرح محرومیت زدایی در روستاهای شهرستان خبر داد و گفت: اعتبارات لازم برای اجرای طرح محرومیت زدایی در روستاها جذب شده است.

فقط واردات ۹۰۰ هزار تن برنج نیاز است
امسال دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید شد و به گفته عضو کمیسیون کشاورزی مجلس میزان نیاز به واردات ۹۰۰ هزار تن است. وی با اشاره به ممنوعیت واردات برنج از اول مرداد تا پایان مردادماه افزود: با پیشنهاد و پیگیری‌های نمایندگان مجلس استان‌های شمالی واردات برنج در زمان برداشت ممنوع شده است.

وی میزان تولید برنج کشور را دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن در سال جاری ذکر کرد و گفت: نیاز کشور به واردات در سال جاری ۹۰۰ هزار تن است و باید در وقت مناسب این میزان برنج وارد شود.

میزان تولید برنج کشور دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن در سال جاری بوده و نیاز کشور به واردات در سال جاری ۹۰۰ هزار تن است و باید در وقت مناسب این میزان برنج وارد شود

زارعی با اشاره به ورود برنج در بورس اظهار داشت: هرچند برنج وارد سامانه تجارت و بورس شد اما تأثیر چندانی در قیمت‌ها ندارد زیرا اکنون برنج از دست کشاورزان خارج شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تشکیل سازمان سرمایه گذاری و تجارت محصولات کشاورزی گفت: تاکنون جلسات مختلف کارشناسی برگزار شده است و تمام مسائل مربوط به حوزه کشاورزی در این سازمان پیگیری خواهد شد.

در حالی هر سال چند برابر نیاز داخلی کشور واردات برنج صورت می‌گیرد که به گفته محققان و پژوهشگران سرمایه گذاری بر روی رقم‌های جدید برنج می‌تواند، نیاز کشور به واردات را به صفر برساند. طی سال‌های بعد از انقلاب ۵۰ رقم مختلف برنج در پژوهشکده کشاورزی مازندران تولید و رونمایی شد.

۵۰ رقم برنج تولید شد
نعمت زاده رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری طبرستان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تولید رقم‌های برنج شهریار و روشن گفت: این دو رقم قادر هستند کشور را از واردات برنج خودکفا کنند.

 واردات برنج، آری یا نه؛ تاراج دسترنج شالیکاران

وی با بیان اینکه کیفیت و عملکرد بالا از جمله ویژگی های ارقام جدید نظر شهرستان است، گفت: این رقم می‌تواند بیش از هشت تن در هکتار عملکرد داشته باشد و زودرس بودن از دیگر ویژگی‌ها است.

وی با اظهار اینکه تولید رقم‌های جدید برنج در دستور کار پژوهشکده قرار دارد، گفت: از سال ۶۴ تاکنون برای خودکفایی برنج گام برداشتیم و با حمایت مسئولان می‌توان از واردات بی نیاز شویم.

نعمت زاده با اظهار اینکه نیاز به واردات برنج نیست، گفت: رقم شهریار دارای گواهی ثبت بوده و برای کشت بین کشاورزان توزیع شده است.

مازندران با ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار بیش از ۴۰ درصد برنج مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند و بهره گیری از سامانه‌های نوین آبیاری و زهکشی و مکانیزاسیون کشاورزی و حمایت دانشمندان برای تولید رقم‌های جدید می‌تواند کشور را از واردات برنج و خروج ارز بی نیاز و دست دلالان و مافیای واردات را کوتاه کند.

در سال‌های اخیر نگاه واردات محور و واردات انواع برنج بی کیفیت خارجی سبب شده تا تولیدات داخلی به انزوا رود این درحالی که ۱۴ رقم برنج پرمحصول و با کیفیت در مازندران تولید می‌شود.

حذف ارز ترجیهی در واردات برنج می‌تواند تراژدی واردات را در کشور پایان دهد و برای این کار نیازمند عزم مجلس و دولت است.

کد خبر: ۱۰۸٬۹۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha