۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
حساسیت بالای بانک مرکزی به مطالبات مشکوک الوصول بانک شهر| علی الحساب به شرکت‌های فرعی ندهید!
کسری ذخایر ۲ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومانی بانک شهر

حساسیت بالای بانک مرکزی به مطالبات مشکوک الوصول بانک شهر| علی الحساب به شرکت‌های فرعی ندهید!

قسمت اعظم الزام بانک مرکزی در تامین ذخیره ۲ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومانی بانک شهر مربوط به مطالبات مشکوک الوصول این بانک است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بانک مرکزی در نامه خود به مدیرعامل بانک شهر در خصوص مجوز برگزاری مجمع عمومی این بانک از ضرورت ذخیره‌گیری ۲ هزار و ۷۶۲ میلیارد تومانی برای کسری ذخایر مشکوک‌الوصول، مطالبات راکد انتقالی، کسری ذخایر مطالبات سنواتی ارزی و مطالبات از شرکت‌های فرعی و وابسته خبر داده است.

به گزارش بازار، در نامه مجوز بانک مرکزی برای برگزاری مجمع عمومی بانک شهر برای دوره منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ آمده است: برگزاری این مجمع مشروط به طرح صورت‌های مالی واصله طی نامه فوق‌الذکر در مجمع عمومی یاد شده و انجام اقدامات و اعمال اصلاحات و تعدیلات لازم در حساب‌های بانک است.

براین اساس در بند یک این نامه در خصوص ضرورت طبقه‌بندی دارایی‌ها و ذخیره‌گیری مطالبات مشکوک‌الوصول و نحوه وصول مطالبات و اعمال ثبت‌های اصلاحی و تعدیلات سنواتی تاکید شده است که حداقل باید مبلغ ۲۲.۴۴۱ میلیارد ریال (۲ هزار و ۲۴۴ میلیارد تومان) بابت کسری ذخایر مطالبات مشکوک الوصول (موضوع بند ۶ گزارش حسابرس مستقل)؛ حداقل مبلغ ۲.۰۴۲ میلیارد ریال (۲۰۴ میلیارد تومان) بابت مطالبات راکد انتقالی از سال‌های قبل (موضوع بند ۱۰-۱ گزارش حسابرس مستقل)؛ حداقل ۲.۰۷۳ میلیارد ریال (۲۰۷ میلیارد تومان) بابت کسری ذخایر مطالبات سنواتی ارزی (موضوع بند ۱۰-۱ گزارش حسابرس مستقل)؛ و حداقل مبلغ ۱.۰۷۲ میلیارد ریال (۱۰۷ میلیارد تومان) بابت ذخیره مطالبات بانک از شرکت‌های فرعی و وابسته (موضوع بند ۲۱ گزارش حسابرس مستقل) ذخیره‌گیری شود.

براین اساس مجموع ذخیره‌گیری ضروری برای برگزاری مجمع این بانک که از سوی بانک مرکزی اعلام شده، بیشتر از ۲۷.۶۲۸ میلیارد ریال (۲ هزار و ۷۶۲ میلیارد تومان) اعلام شده است.

از سوی دیگر در بندهای بندی نامه بانک مرکزی در خصوص مجوز مجمع عمومی بانک شهر آمده است: براساس بند ۹ گزارش حسابرس مستقل، باید اعمال ثبت‌های اصلاحی و انجام تعدیلات سنواتی به مبلغ ۵۰۹ میلیارد ریال بابت برگشت درآمد غیرعملیاتی ناشی از فروش املاک صورت بگیرد.

نقش مطالبات مشکوک الوصول در ذخیره قانونی بانک شهر
به عبارت دیگر مطالبات مشکوک الوصول  بانک شهر سهمی ۸۱ درصدی در تامین ذخایر قانونی بانک شهر دارد و قسمت اعظم الزام بانک مرکزی در تامین ذخیره ۲ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومانی  بانک شهر مربوط به مطالبات مشکوک الوصول این بانک است.  

از دیگر بندهای مهم این نامه، تعیین تکلیف بدهی مالیاتی بانک و شرکت‌های تابعه و عنداللزوم اعمال ذخایر کافی علاوه بر ذخایر فوق‌الذکر در حساب‌های بانک است. همچنین بانک شهر باید وضعیت انتقال مالکیت و قابلیت بازیافت دفتری املاک خریداری شده و تملیک شده و وضعیت تکمیل پروژه‌ها و حساب‌های پرداختنی بابت املاک مذکور را تعیین تکلیف کند.

حسابرس مستقل از سوی دیگر در بند ۱۵ گزارش خود تاکید کرده است که بانک شهر باید رویه خود را در اعطای تسهیلات به اشخاص با تضمین شرکت‌های فرعی و وابسته و عدم استفاده بانک از منابع سپرده‌ای در مصارف غیرمشاع از جمله پرداخت علی‌الحساب به شرکت‌های فرعی و اهتمام جدی و موثر هیات مدیره جهت وصول مطالبات از شرکت‌های مذکور را اصلاح کند. این موضوع در نامه مجوز برگزاری مجمع بانک مرکزی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

از سوی دیگر بر ممنوعیت بانک شهر از خرید هرگونه اموال غیرمنقول و سهام غیربانکی و همچنین پرهیز از تسویه مطالبات بانک از طریق دریافت اموال غیرمنقول و سهام غیربانکی به استنثا وثایق تملیکی در اجرای ماده ۱۶ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور تاکید شده است.

کد خبر: ۱۰۸٬۹۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha