۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
 ظرفیت ۶۰ هزار تنی صادرات قارچ ایران| روسیه؛ بازار هدف با پتانسیل بالا
عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان قارچ خوراکی خبر داد

ظرفیت ۶۰ هزار تنی صادرات قارچ ایران| روسیه؛ بازار هدف با پتانسیل بالا

افشار، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان قارچ خوراکی کشور گفت: در صورت تولید با ظرفیت کامل و از سوی دیگر حل شدن مساله FATF می توانیم سالانه ۶۰ هزار تن قارچ صادر کنیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: محمد حسن افشار عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان قارچ خوراکی کشور در گفتگو با خبرگزاری بازار گفت: در حال حاضر صادرات قارچ بسیار کم داریم، در حالیکه بزرگترین خریدار محصول قارچ ایران کشور عراق است و ۵۰ درصد از قارچ ایران به کشور عراق صادر می شود. ما همچنین در کشورهای حوزه خلیج فارس به جز عربستان نیز صادرات داریم.

افشار در خصوص مشکلات صادراتی این محصول نیز گفت: اصلی ترین مشکل ما این است که وقتی کالایی به امارات صادر می شود از طریق سیستم بانکی هیچ بانکی جرات نمی کند نقل و انتقال پولی برای ایران انجام دهد.

وی افزود: در نتیجه صادرات ما به کشورهای حوزه خلیج فارس که قانونمند هستند و نقل و انتقالات پولی را غالبا از طریق سیستم بانکی انجام می دهند به مشکل بر می خورد. ما امیدواریم دولت جدید این کنوانسیون را بپذیرد تا تجارت بین الملل مان روان شود.

به طور نرمال ۱۸۰ هزار تن تولید قارچ در کشور داریم که اگر بتوانیم ۳۰ درصد آن را صادر کنیم یعنی سالانه می توانیم ۵۰ تا ۶۰ هزار تن قارچ به بازارهای بین المللی ارسال کنیم

انجام معاملات به صورت تهاتری یا از طریق صرافی، هزینه‌ های نقل و انتقال پولی را ۳۰ درصد افزایش می دهد
این فعال حوزه قارچ های خوراکی در پاسخ به این سوال که اگر موانع مذکور صادراتی رفع شود، ایران سالانه چه میزان می تواند قارچ صادر کند، گفت: در وهله اول باید بدانید که با توجه به اینکه قارچ تولیدی ایران از نظر کیفیت عالی است و همپای تولید هلند و ایتالیا است لذا ما مشکل کیفیت نداریم. از نظر استاندارد بسته بندی نیز مساله ای نداریم و در سطح بین المللی است پس قائدتا از نظر صادراتی مشکلی نباید داشته باشیم.

وی افزود: تنها مشکل ما همانطور که گفته شد بحث نقل و انتقال پولی است که یا باید معاملات به صورت تهاتری صورت بگیرد یا از طریق صرافی‌ ها، که همین امر هزینه‌ های نقل و انتقال پولی را ۳۰ درصد افزایش می دهد و این عوامل موجب کاهش صادرات ما می شود.

افشار خاطر نشان کرد: با این وجود در حال حاضر به طور نرمال ۱۸۰ هزار تن تولید قارچ در کشور داریم که اگر بتوانیم ۳۰ درصد آن را صادر کنیم یعنی سالانه می توانیم ۵۰ تا ۶۰ هزار تن قارچ به بازارهای بین المللی ارسال کنیم.

در حالی که بازار روسیه بسیار مساعد برای صادرات قارچ ایران است سیستم حمل و نقل هوایی به این کشور نداریم و لذا اگر یک سیستم حمل و نقل کانتینری را از طریق بندر آستاراخان راه اندازی کنیم می توانیم صادرات بالایی داشته باشیم

روسیه سالانه ۴۸۰ هزار تن مصرف قارچ دارد و بازار پر پتانسیلی برای صادرات ایران محسوب می شود
وی با بیان اینکه خوشبختانه قارچ بازار بین المللی خوبی دارد چون کالایی شناخته شده است و نیاز به مارکتینگ و بازیابی ندارد، افزود: به همین دلیل قیمت جهانی همیشه مشخص است به طوری که در حال حاضر قیمت جهانی هر کیلوگرم قارچ بین ۲ تا ۲ و نیم دلار است. در نتیجه شرایط قارچ ایران برای صادرات خوب است.

این عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان قارچ خوراکی کشور با تاکید بر اینکه  بازار روسیه یکی از بازارهای بسیار پتانسیل بالا برای ایران محسوب می شود، افزود: در حال حاضر مصرف سالانه روسیه ۴۸۰ هزار تن است و همانطور که گفتم کل تولید ایران در شرایط مطلوب ۱۸۰ هزار تن است. بنابراین اگر سالانه ۵۰ هزار تن قارچ به روسیه صادر کنیم بازار قارچ تثبیت می شود.

وی تصریح کرد: با این وجود الان حمل و نقل هوایی به روسیه چندان نداریم و اگر کالایی هم به این کشور ارسال می شود با هواپیماهای مسافربری می رود. بنابراین اگر بتوانیم یک سیستم حمل و نقل کانتینری را از طریق بندر آستاراخان راه اندازی کنیم و با سرعت بتوانیم محصول فساد پذیری مانند قارچ را به این کشور برسانیم می توانیم صادرات بالایی داشته باشیم.

افشار افزود: از سوی دیگر در صورت راه اندازی چنین سیستم حمل و نقلی می توانیم صادرات قارچ کنسرو شده که ۶ ماه ماندگاری دارد  را نیز به روسیه راه اندازی کنیم.

کد خبر: ۱۰۸٬۷۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha