۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
علت عقبگرد دوباره بازار سرمایه چه بود؟| بورس روند سنتی خود را طی می‌کند
استراتژی روزانه سرمایه گذاری؛

علت عقبگرد دوباره بازار سرمایه چه بود؟| بورس روند سنتی خود را طی می‌کند

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه کاهش شاخص کل در اواخر تابستان، طبیعی است، توضیحاتی درباره افت این هفته شاخص داد.

بازار؛ گروه بورس: در جریان معاملات دیروز باز هم شاهد زیاد شدن صفوف فروش سهم‌ها بودیم و این در حالی بود که بازار ارز این روزها به ثبات خود رسیده است، اما وضعیت کنونی بازار که ترس و امید را به یک اندازه در خود جای داده است، همین است.

ریزش بورس به دلیل تسویه اعتبار کارگزاری‌ها اتفاق می‌افتد که یک اتفاق طبیعی است، اما نکته قابل توجه این است که گزارش سوددهی و مالی شرکت‌ها تا اواسط مهر به طول خواهد انجامید

به هر روی، شاخص کل بورس دیروز با ۳۶ هزار و ۵۳۵ واحد نزول تا رقم یک میلیون و ۳۹۱ واحد کاهش یافت. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۱۱ هزار و ۸۹ واحد کاهش یافت و رقم ۴۲۱ هزار و ۵۲۱ واحد را ثبت کرد. همچنین، دیروز در این بازار ۷۰۷ هزار معامله به ارزش ۵۳ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال انجام شد.

امروز اکثر نمادهای بورسی، قرمز بودند، اما سهام شرکت‌های فلزی با این روند بیشترین تأثیر را روی شاخص بازار داشتند چراکه «فولاد»، «فملی» و «کگل» نسبت به سایرین بیشترین تأثیر را روی بازار گذاشتند. این مسئله نشان می‌دهد کامودیتی‌هایی که صادرات محور هستند، همچنان حرف اول را در بازار می‌زنند و بازار با توجه به این نمادها حرکت می‌کند.

در حال حاضر، خبری که می‌تواند بازار را به شدت تحت تأثیر خود قرار دهد، مذاکرات برجام است و اولین بازاری هم که نسبت به این خبر واکنش نشان می‌دهد، ارز آزاد است

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند کلی معاملات در این روزهای سخت برای بورس اظهار کرد: با توجه به داده‌های تاریخی معاملات بورس، نزول بازار سهام در انتهای تابستان روندی سنتی است و با شروع مهرماه و انتشار گزارش‌های اقتصادی و صورت‌های مالی شرکت‌ها روند اصلاحی بورسی‌ها متوقف خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: این اتفاق به دلیل تسویه اعتبار کارگزاری‌ها اتفاق می‌افتد که یک اتفاق طبیعی است، اما نکته قابل توجه این است که گزارش سوددهی و مالی شرکت‌ها تا اواسط مهر به طول خواهد انجامید بنابراین، بورس تا زمان انتشار این گزارش‌ها به همین روند نوسانی و نامطمئن خود ادامه خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه شایعات منتشر شده درباره ریاست بانک مرکزی تکذیب شده است، گفت: در حال حاضر، خبری که می‌تواند بازار را به شدت تحت تأثیر خود قرار دهد، مذاکرات برجام است و اولین بازاری هم که نسبت به این خبر واکنش نشان می‌دهد، ارز آزاد است بنابراین، سهامداران باید اخبار ارز را به خوبی دنبال کنند.

شفیعی ناطق درباره تأثیر مذاکرات برجام بر بازار سرمایه بیان داشت: کشورهای مذاکره‌کننده اعلام کرده‌اند که مذاکرات هسته‌ای به زودی از سر گرفته خواهند شد. با شنیدن این خبر شاهد کاهش قیمت دلار در بازار آزاد هستیم؛ کاهشی هیجانی که نمی‌توان به درستی تصمیم گرفت، اما چیزی که مشخص است این است که بازار فردا هم شاید نزولی باشد چراکه با افت قیمت دلار در ساعات پایانی معاملات امروز، به نظر می‌رسد که این اتفاق اجتناب‌ناپذیر باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با اینکه بسیاری از سهم‌ها در محدوده ارزشمندی قرار دارند و از لحاظ بنیادی، شاهد بهترین وضعیت سهم‌های دلاری از جمله گروه‌های شیمیایی، فلزات اساسی و کانه‌های فلزی و غیر فلزی هستیم، باید گفت تا زمانی که بازار ریزشی است، این سهم‌ها مورد توجه نخواهند بود و در عوض سهم‌هایی که ریالی هستند، مانند سهم‌های غذایی و چندرشته‌ای صنعتی بیشتر مورد توجه قرار خواهند گرفت.

کد خبر: ۱۰۸٬۷۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha