۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
 ۹۰ درصد تولیدات کشاورزی ایران آبی است/ سهم ۱۰ درصدی تجارت کشاورزی
مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی:

۹۰ درصد تولیدات کشاورزی ایران آبی است/ سهم ۱۰ درصدی تجارت کشاورزی

ساری- مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۹۰ درصد تولیدات کشاورزی و غذایی ایران از طریق کشت آبی انجام می شود درحالی که این روند در جهان برعکس است.

به گزارش خبرنگار بازار، فرامک عزیزکریمی بعدازظهر سه شنبه در دومین نشست امنی غذایی کشور در دانشگاه علوم کشاورزی ساری با اشاره به اهمیت امنیت غذایی اظهار داشت: امنیت غذایی از ابزارها و عامل توسعه به شمار می رود و باید بخش های مختلف در تحقق آن سهیم باشند و این مسئله فرا وزارتی و فرا قوه ای است.

وی رشد و توسعه ملی و یکی از معیارهای ابزارهای توسعه انسانی را در گرو امنیت غذایی یاد کرد و گفت: باید علاوه بر مسائل کمی به سلامت تولیدات نیز توجه شود و نظام توزیع عادلانه نیز امری مهم به شمار می رود.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد تولیدات کشاورزی ایران از طریق کشت آبی تامین می شود، گفت: این در حالی که در ۸۰ درصد تولیدات در دنیا از اراضی دیم تامین می شود.

عزیزکریمی میانگین بارش در کشور را ۲۴۰ میلی متر بیان کرد و گفت: فقط ۱۰ درصد تولیدات از طریق اراضی دیم تامین می شود و بخشی از اراضی ما در کمربند خشک قرار دارد.

وی با بیان اینکه میزان روان آب ها و منابع آب های سطحی کاهش پیدا کرده و نزولی است، به تجارت خارجی محصولات کشاورزی و فرآورده های غذایی اشاره کرد و گفت: محصولات کشاورزی سهمی در تجارت جهانی ندارد و ۹ تا ۱۰ درصد از تجارت جهانی به کالای کشاورزی برمی گردد.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: هرچند سهم محصولات غذایی از نظر ارزش در تجارت جهانی ۱۰ درصد بوده ولی از نظر اهمیت و امنیت و سلامت، سهم بسیار بالایی دارد زیرا جایگزینی برای گندم و ذرت نمی توان داشت و شدیدا دولت ها در تجارت جهانی دخالت و مدیریت می کنند.

کد خبر: ۱۰۸٬۷۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha