۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
سیاست آسیامحوری «رئیسی» ابتکار مناسبی است| موقعیت ژئوپلیتیک و منابع انرژی؛ مزایای ایران برای شانگهای
استاد دانشگاه پومانا آمریکا در گفتگو با بازار:

سیاست آسیامحوری «رئیسی» ابتکار مناسبی است| موقعیت ژئوپلیتیک و منابع انرژی؛ مزایای ایران برای شانگهای

«تام لی» معتقد است که عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای برای کشورهای عضو سازمان مفید است زیرا ایران یک کشور مهم و صادرکننده انرژی بوده و از موقعیت ژئوپلیتیکی خوبی برخوردار است.

بازار؛ گروه بین الملل: «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران در نخستین سفر خارجی خود در روز پنجشنبه ۲۵ شهریور وارد دوشنبه پایتخت تاجیکستان شد و در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای شرکت کرد.  نتیجه این نشست دو روزه برای جمهوری اسلامی که تا پیش از این تنها به عنوان عضو ناظر معرفی می شد، این بود که سرانجام به تایید سران در این سازمان رسید.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه در پست توییتری خود اعلام کرد: « با کمال خرسندی باید بگویم که اکنون سند عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه با حضور رییس جمهور محترم کشورمان به تایید سران رسید».

وی همچنین افزود:‌ «این عضویت راهبردی تاثیر مهمی بر روند همکاری های همه جانبه ایران در راستای سیاست همسایگی و آسیا محور دارد».

ایران از سال ۲۰۰۵ عضو ناظر این سازمان بوده و در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ برای عضویت کامل درخواست داده بود، اما به خاطر تحریم‌های سازمان ملل که در آن زمان اعمال شده بود این تلاش‌ها به سرانجام نرسید تا اینکه در روز جمعه ۲۶ شهریور ماه،  ایران بطور رسمی به عضویت کامل اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای درآمد.

در این راستا خبرنگار بازار گفت وگویی با پروفسور «تام لی» استاد دانشگاه پومانا امریکا انجام داده است که در ادامه می آید.

*جمهوری اسلامی ایران در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای درآمد. اهمیت عضویت دائم ایران در این سازمان چیست؟
عضویت دایم ایران در سازمان همکاری شانگهای اهمیت قابل توجهی برای تهران دارد زیرا این سازمان پتانسیل تبدیل شدن به یک سازمان منطقه ای قوی را دارد زیرا چین رقیب اصلی ایالات متحده امریکا عضو اصلی و بنیان گذار آن است.

*عضویت در این سازمان چه منافع اقتصادی می تواند برای ایران به همراه داشته باشد؟
با توجه به این واقعیت که اقتصاد ایران تحت تاثیر تحریم های آمریکا به شدت آسیب دیده عضویت در پیمان و سازمان های منطقه ای می تواند منافع اقتصادی برای آن داشته باشد. از طرفی عضویت ایران در این سازمان برای کشورهای عضو سازمان نیز مهم است زیرا ایران یک کشور مهم و صادرکننده انرژی بوده و از موقعیت ژئوپلیتیکی خوبی برخوردار است.

*«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از آغاز روند عضویت کامل ایران در این سازمان حمایت کرد و گفت: ما همیشه از مشارکت تمام عیار ایران در فعالیت‌های سازمان همکاری شانگهای به دلیل این که ایران نقش مهمی در منطقه اورآسیا ایفا کرده و مدت زمان طولانی با این سازمان همکاری مثبتی دارد، حمایت می‌کنیم. پیوستن ایران بدون شک به افزایش بیشتر اقتدار بین المللی سازمان کمک خواهد کرد. عضویت ایران چه مزایایی برای روسیه خواهد داشت؟
روسیه روابط اقتصادی سیاسی و نظامی خوبی با ایران دارد و طبیعی است از عضویت ایران به علت موقعیت بسیار خوب ایران و قدرت و توان آن در منطقه در سازمانهای منطقه ای حمایت کند.

*دولت ابراهیم رئیسی تآکید خاصی بر آسیامحوری در سیاست خارجی خود دارد و دیدگاه حاکم بر این دولت این است که کانون قدرت در نظام بین الملل از آمریکا و اروپا به سمت آسیا و کشورهایی چون روسیه و چین تغییر مرکز ثقل داده است. ارزیابی شما چیست؟
در عصر کنونی با توجه به قدرت روز افزون چین در عرصه بین المللی، الزامات سیاسی کشورهای آسیایی را وادار به ارتباط بیشتر با چین می کند. تقریبا اکثر کشورهای منطقه خاورمیانه خواهان ارتباط بیشتر با چین هستند از جمله عربستان متحد اصلی امریکا در منطقه. گرایش به آسیا محوری در سیاست خارجی ایران سیاست مناسبی بوده که دولت جدید ایران در پیش گرفته است.

*آیا عضویت دائم ایران در این سازمان می تواند مشارکت ایران را در پروژه «یک کمربند-یک جاده» جدی تر کند؟
طرح «یک کمربند یک جاده» ابتکار وسیعی بوده که از ایران می گذرد. لذا ایران از طریق آن می تواند به منافع اقتصادی دست یافته و صادرات خود را رونق دهد. بنابراین در این طرح به طور جدی مشارکت می کند.

در پاسخ به سوال شما باید گفت بله عضویت  ایران در سازمان شانگهای باعث مشارکت جدی آن در طرح یک کمربند یک جاده خواهد شد زیرا چین طراح این ابتکار، عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای بوده و قطعا جهت توسعه طرح خود در سازمان تلاش می کند.

کد خبر: ۱۰۸٬۷۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha