۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹
قانون «امنیت غذایی»؛ حلال مشکلات کشاورزان
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد

قانون «امنیت غذایی»؛ حلال مشکلات کشاورزان

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: ما در قانون امنیت غذایی، سازمانی را برای حمایت و تنظیم بازار محصولات کشاورزی پیش بینی کردیم و قرار است که این قانون ۱۴ مشکل کشاورزان را حل کند.

به گزارش بازار، حجت الاسلام نقدعلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه دغدغه مهم کمیسیون کشاورزی از ابتدای تشکیل، بحث تجارت و بازار محصولات کشاورزی بوده و هست گفت: حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده نیز از دغدغه های کمیسیون است.

وی افزود: اولین اقدام کمیسیون برای این حوزه، تصویب «قانون خرید تضمینی محصولات اساسی» به ویژه گندم بود؛ در این قانون شورایی تعیین شد تا علاوه بر نهادهای دولتی، خود کشاورزان و صنف کشاورزی و نمایندگان مجلس هم حضور داشته باشند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه این شورا بحث قیمت گذاری را در حمایت از تولیدکننده دنبال می کند گفت: حمایت از مصرف کنندگان و حذف واسطه ها و تقویت تجارت کشاورزی نیز از موضوعاتی بود که طی دو ماه اخیر در قالب «قانون امنیت غذایی و حمایت از محصولات کشاورزی» پیگیر هستیم.

وی در توضیح بیشتر این قانون اظهارکرد: ما در این قانون سازمانی را برای حمایت از کشاورزی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی تحت عنوان «سازمان توسعه تجارت کشاورزی» تعبیه و پیش بینی کردیم و قرار است که این قانون ۱۴ مشکل کشاورزان را حل کند.

حجت الاسلام نقدعلی با اشاره به اینکه تمام راهکارها در این قانون برای بحث بازار و حذف واسطه ها پیش بینی شده گفت: البته این قانون خیلی نفس گیر بود و بعضاً در تصویب آن شاهد مقاومت هایی هم بودیم اما نهایتاً بعد از دو ماه تصویب و به شورای نگهبان ارسال شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از دوگانگی وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی در تصمیم گیری پیرامون محصولات دامی و کشاورزی انتقاد و اظهارکرد: وزیر صمت طبق قولی که به مجلسی ها داد قیمت سیمان به قمیت قبلی برگشت و در حوزه فولاد هم تنزل قیمت داشتیم و در بحث محصولات کشاورزی نیز طوری پیش بینی شده که از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان حمایت شود.

تعزیرات، قیمت میوه را یکسان سازی کند
رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، رئیس انجمن ارگانیک و نماینده اتاق بازرگانی ایران با اذعان به تفاوت قیمت میوه ها در فروشگاه ها و مغازه ها و هایپرهای سطح شهر گفت: پراکندگی قیمتها در سطح شهر برای خیلی از مصرف کنندگان آزاردهنده است و لذا لازم است که تعزیرات حکومتی نظارت خود را از مبدأ کار یعنی میادین بارفروشی شروع کند.

وی یکسان سازی قیمتهای محصولات کشاورزی در سطح شهر توسط تعزیرات حکومتی را ضروری خواند و افزود: برای اینکه در حق تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و میوه فروش ها اجحافی صورت نگیرد باید قیمت ها یکسان سازی و یا اینکه حدأقل به هم نزدیک شوند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی معتقد است که روش تنظیم بازار در سالهای گذشته روش خوبی نبوده و به جز تحمیل هزینه های سنگین بر دوش دولت، عایدی دیگری نداشته و ندارد.

نورانی در رادیو گفت وگو تأکید کرد: دولت به جای سلف خری و ارزان خریدن و ارزان فروختن که نهایتش هم ضرر و زیان است بهتر است که با مشورت و استفاده از نظر نخبگان و خبرگان این کار و نیز تشکل ها، تصمیم گیری و نظارت کند.

رئیس انجمن ارگانیک ایران با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد محصولات کشاورزی، ضایعات است گفت: مسئولان باید پاسخگو باشند و امیدواریم که در دولت سیزدهم این مشکلات حل شود.

نورانی به ابلاغیه مقام معظم رهبری به سران سه قوه درمورد مصرف محصولات سالم و ارگانیک نیز اشاره و اظهارکرد: دولت سیزدهم باید این ابلاغیه را اجرایی کند.
وی با انتقاد از عدم حمایت دستگاه ها از تولید محصولات ارگانیک گفت: متاسفانه هیچ ارگان و دستگاه دولتی برای تولید محصولات سالم یارانه که در نظر نمی گیرد هیچ، بلکه بعضاً سنگ اندازی هم می کنند.

رئیس انجمن ارگانیک ایران مصرف مواد سالم و ارگانیک بدن انسان را واکسینه می کند افزود: تهیه نهاده های مجاز در کشاورزی ارگانیک برای تولیدکننده با دلار ۲۶ هزار تومانی و بسیار سنگین است.

کد خبر: ۱۰۸٬۷۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha