۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
اعتماد بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در عرصه انرژی از دست رفته است
رئیس اتاق ایران:

اعتماد بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در عرصه انرژی از دست رفته است

رئیس اتاق ایران می‌گوید: حل چالش برق بدون توجه به ظرفیت بخش خصوصی میسر نیست؛ اما بخش خصوصی اعتمادش را برای سرمایه‌گذاری در عرصه انرژی از دست داده است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به بحران تأمین انرژی به‌ویژه در بخش برق و گاز برای کشو، گفت: حل چالش تأمین و تولید برق، منهای توجه به ظرفیت بخش خصوصی ممکن و میسر نخواهد بود. البته که بارها به مسئولان امر اعلام کردیم؛ بخش خصوصی اعتمادش را برای سرمایه‌گذاری در عرصه انرژی از دست داده و با توجه به خسارت‌ها و مشکلاتی که پیش‌ازاین متحمل شده، دیگر رغبتی به ادامه فعالیت در این حوزه ندارد.

غلامحسین شافعی، در سی و دومین جلسه هیات نمایندگان اتاق مشهد، افزود: دولت همین حالا رقم بالایی را به پیمانکاران بخش خصوصی فعال در عرصه انرژی بدهکار است و روند نرخ‌گذاری‌ در این حوزه نیز قابل‌تأمل بوده و دلیل دیگری برای بی‌انگیزگی بخش خصوصی است.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: سال‌هاست دولت در روند صادرات برق به کشورهایی نظیر عراق و... با مشکل تسویه مطالباتش مواجه است. در مقابل آمارهای صادرات غیرنفتی نشان می‌دهد که بخش خصوصی همیشه قادر بوده کالای موردنیاز خود را صادر کرده و بهای آن را اخذ کند. چنانچه در سنوات گذشته موضوع صادرات انرژی به بخش خصوصی سپرده می‌شد، امروز با این حجم مطالبات انباشت شده مواجه نبودیم.

شافعی در بخش دیگری از اظهارات خود، اشاره‌ای به آخرین تحولات سیاسی در افغانستان داشت و گفت: این کشور همسایه در موج جدیدی از تلاطمات گرفتار آمده است. از سوی دیگر، تعاملات اقتصادی ما با افغانستان که طی سال‌های گذشته به اتکای اشتراکات فرهنگی و زبانی در جریان بوده، حالا هم نباید از دست برود. البته باید بپذیریم که با تغییر بازیگران خارجی حاضر در عرصه سیاست این کشور، تلاش مضاعف برای حفظ تداوم تعاملات مذکور یک ضرورت است.

او تأکید کرد: از کمیسیون‌های تخصصی اتاق مشهد و صاحب‌نظران حوزه افغانستان در خطه خراسان تقاضا داریم تا با بررسی شرایط موجود، پیشنهادات خود را پیرامون رویکردهای آتی دولت در بحث دیپلماسی اقتصادی با افغانستان ارائه کنند. تا به امروز عمده روابط اقتصادی دو کشور بر پایه تعاملات بخش خصوصی طرفین بوده و باید در برنامه‌ریزی‌های بعدی نیز به این مهم توجه شود.

روند توزیع واکسن در بخش تولید، مطلوب نیست
رئیس اتاق ایران گفت: بخش تولید و اقتصاد، باید در اولویت واکسیناسیون قرار می‌گرفت چراکه محصول خطوط تولیدی عمدتاً به مصرف مستقیم جامعه می‌رسد اما به‌رغم همه شعارهایی که مسئولان دولتی در حمایت از این عرصه بیان می‌کنند، بخش مذکور مورد بی‌مهری قرار گرفت.

شافعی با انتقاد از بی‌توجهی به بخش صنعت و تولید در روند توزیع واکسن میان رده‌های شغلی مختلف، عنوان کرد: بعضاً رعایت پروتکل‌ها در خطوط تولید، نظر به شرایط خاص آن بسیار دشوار است و محصولات این بخش نیز معمولاً به‌صورت مستقیم روانه بازار می‌شود، طبیعتاً در سیاست‌گذاری‌ نهادهای متولی باید به‌ضرورت‌ مذکور توجه بیشتری صورت می‌گرفت. از طرفی قشر کارگر، به‌عنوان یکی از گروه‌های مهم اجتماعی که به‌غایت در شرایط موجود اقتصادی، فشار و مشکل تحمل می‌کند؛ در این موضوع اولویت مضاعفی دارد. علی‌رغم مکاتبات فراوان و طرح تقاضا، روند توزیع واکسن در بخش تولید، مطلوب نیست و در این رابطه نگرانی‌های فراوانی وجود دارد.

او همچنین با تقدیر از تلاش‌های بخش خصوصی برای کمک و حمایت از سیستم درمانی کشور در بزنگاه شیوع و اوج‌گیری بیماری کرونا، تصریح کرد: خیران اقتصادی در تأمین اقلام موردنیاز سیستم درمانی و بهداشتی، مشارکت زیادی داشتند. همچنین تلاش‌های انجمن مدیران صنایع خراسان در جهت پیگیری برای انجام واکسیناسیون در شهرک‌های صنعتی مشهد، جای تقدیر دارد. از سوی دیگر، اتاق ایران نیز در مشورت با دانشگاه علوم پزشکی و در هماهنگی با استانداری خراسان رضوی، ۴ میلیارد تومان کمک فوری را در قالب اقلام لازم برای سیستم درمانی این خطه اهدا کرد که عمدتاً به خرید کپسول اکسیژن اختصاص یافت و به مراجع مربوطه تحویل شد.

ضرورت تیزبینی مسئولان اقتصادی برای تنزل نگران‌کننده اقتصاد
رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران در بخشی از سخنان خود به رتبه ایران در سطح جهان از منظر شاخص تولید ناخالص داخلی (GDP) و به استناد گزارش بانک جهانی پرداخت و افزود: بر اساس آخرین به‌روزرسانی گزارش بانک جهانی در تیرماه ۱۴۰۰، شاهد آن هستیم که تولید ناخالص داخلی ایران که در سال ۹۶ (به قیمت جاری) ۴۴۵ میلیارد دلار بوده، با ۵۷ درصد کاهش به ۱۹۱ میلیارد دلار در سال ۹۹ تنزل پیدا کرده است.

شافعی ادامه داد: کاهش تولید ناخالص داخلی به بیش از نصف در این مدت، رتبه کشورمان را نیز از جایگاه ۲۶ اقتصاد جهان در ۲۰۱۷ به پله پنجاه و یکم تقلیل داده است. البته باید اذعان کنیم که شاخص مذکور به‌تنهایی کفایت لازم را برای ترسیم سیمای اقتصاد کشور ندارد اما این آمارها، هشدارهای جدی برای آینده اقتصاد ایران دارد که تأکیدی بر ضرورت بازنگری در سیاست‌گذاری‌های موجود است و دولت جدید باید این هشدارها را جدی بگیرد.

او متذکر شد: دولت سیزدهم و تیم اقتصادی جدید باید این مؤلفه‌ها را با تیزبینی رصد کنند و برای تغییر وضعیت موجود چاره‌ای بیندیشند. بخشی از اقدامات اصلاحی در بدنه اقتصاد کشور باید متمرکز بر انتخاب معاونان شایسته در وزارتخانه‌های اقتصادی و مدیران اصلح و کارآمد در رده میانی باشد. بخش خصوصی عمدتاً در تعاملات خود با این افراد در ارتباط بوده و توأمان این مدیران نیز اثرگذاری بالایی بر روند سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دارند چراکه در ارتباط بیشتر و ملموس‌تر با مشکلات اقتصادی کشور هستند.

گلایه از تداوم ناترازی بانک‌ها در خراسان رضوی
رئیس اتاق مشهد در بخشی از این جلسه، به ناترازی منابع و مصارف بانکی در استان خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: نسبت جذب سپرده به ارائه تسهیلات بانکی در این استان، یک روند مأیوس‌کننده را حکایت می‌کند. در حال حاضر عنوان می‌شود که نسبت منابع به مصارف بانکی به ۶۱ درصد رسیده و این یعنی همچنان ۳۹ درصد از منابع خراسان رضوی در داخل این استان جذب نمی‌شود. متوسط کشوری این شاخص و جایگاه استان‌هایی نظیر تهران به‌مراتب بیشتر بوده و همین مسئله نیز زمینه نگرانی و گلایه بخش خصوصی را فراهم نموده است.

شافعی خاطرنشان کرد: این موضوع را بارها در جلساتی نظیر شورای گفت‌وگو و یا در نشست‌های مشترک با مسئولان بانکی این خطه مطرح کرده و خواستار اصلاح وضع موجود شده‌ایم. به نظر می‌رسد که سامان دادن به این ناترازی، از توان مسئولان استانی خارج بوده و موضوع باید در سطح ملی بررسی و رسیدگی شود. از کمیسیون‌های مربوطه در اتاق مشهد درخواست داریم تا بسته‌ای از پیشنهادات را در این رابطه تهیه و ارائه کنند و متقابلاً ما نیز موضوع را در مراجع ملی، پیگیری خواهیم کرد.

بخش پایانی اظهارات شافعی به بزرگداشت یاد و خاطره، چهره نامدار و ماندگار صنعت خراسان مرحوم «حسین احمدی سلیمانی» اختصاص داشت. او، این خادم صنعت را انسانی سالم، صالح و وطن‌پرست توصیف کرد و گفت: سال‌ها تلاش و کوشش ایشان در بخش اقتصاد و صنعت استان، تحولاتی بزرگ را رقم زد و پایه‌گذار اقدامات ارزشمندی بود. دریغ که خدمات انسان‌های شریف و خدوم، تنها پس از مرگ آن‌ها برای جامعه روایت می‌شود و کمتر در عرصه حیات، قدردان تلاش‌های این چهره‌های بزرگ هستیم.

کد خبر: ۱۰۸٬۶۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha