۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
حضور ایران در «کمربند-جاده» جدی تر می شود| منافع خوب اقتصادی با عضویت در شانگهای
استاد دانشگاه سانفراسیسکو آمریکا در گفتگو با بازار:

حضور ایران در «کمربند-جاده» جدی تر می شود| منافع خوب اقتصادی با عضویت در شانگهای

«رابرت اسمیت» معتقد است که ایران یکی از مهمترین کشورها در مسیر «یک کمربند یک جاده» است و با عضویت دائم ایران در شانگهای روابط تهران با کشورهای این حوزه گسترش می یابد.

بازار؛ گروه بین الملل: «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران در نخستین سفر خارجی خود در روز پنجشنبه ۲۵ شهریور وارد دوشنبه پایتخت تاجیکستان شد و در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای شرکت کرد.  نتیجه این نشست دو روزه برای جمهوری اسلامی که تا پیش از این تنها به عنوان عضو ناظر معرفی می شد، این بود که سرانجام به تایید سران در این سازمان رسید.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه در پست توییتری خود اعلام کرد: « با کمال خرسندی باید بگویم که اکنون سند عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه با حضور رییس جمهور محترم کشورمان به تایید سران رسید».

وی همچنین افزود:‌ «این عضویت راهبردی تاثیر مهمی بر روند همکاری های همه جانبه ایران در راستای سیاست همسایگی و آسیا محور دارد».

ایران از سال ۲۰۰۵ عضو ناظر این سازمان بوده و در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ برای عضویت کامل درخواست داده بود، اما به خاطر تحریم‌های سازمان ملل که در آن زمان اعمال شده بود این تلاش‌ها به سرانجام نرسید تا اینکه در روز جمعه ۲۶ شهریور ماه،  ایران بطور رسمی به عضویت کامل اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای درآمد.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «رابرت اسمیت» استاد دانشگاه سانفرانسیسکو آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*جمهوری اسلامی ایران در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای درآمد. اهمیت عضویت دائم ایران در این سازمان چیست؟
عضویت ایران در این سازمان منطقه ای نشان دهنده نفوذ و اهمیت ژئوپلیتیک ایران در منطقه آسیا است و می تواند شرایط اقتصادی و سیاسی ایران در منطقه را تغییر دهد.

*عضویت در این سازمان چه منافع اقتصادی می تواند برای ایران به همراه داشته باشد؟
همانطور که قبلا گفته ام عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای منافع اقتصادی خوبی برای ایران در پی خواهد داشت و می تواند شرایط اقتصادی ایران که تحت تاثیر تحریم های آمریکا قرار گرفته را بهبود بخشد.

*«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از آغاز روند عضویت کامل ایران در این سازمان حمایت کرد و گفت: ما همیشه از مشارکت تمام عیار ایران در فعالیت‌های سازمان همکاری شانگهای به دلیل این که ایران نقش مهمی در منطقه اورآسیا ایفا کرده و مدت زمان طولانی با این سازمان همکاری مثبتی دارد، حمایت می‌کنیم. پیوستن ایران بدون شک به افزایش بیشتر اقتدار بین المللی سازمان کمک خواهد کرد. عضویت ایران چه مزایایی برای روسیه خواهد داشت؟
سعی مسکو همواره افزایش نفوذ در منطقه آسیا و جلوگیری از نفوذ آمریکا در این قاره بوده است. به نوعی روسیه همیشه تلاش می کند روابط خود را با کشورهای آسیایی از جمله ایران حفظ کند. همچنین مسکو از طریق ایران می تواند به بازارهای بین المللی جهت تجارت دسترسی بیشتری داشته باشد.

*دولت ابراهیم رئیسی تآکید خاصی بر آسیامحوری در سیاست خارجی خود دارد و دیدگاه حاکم بر این دولت این است که کانون قدرت در نظام بین الملل از آمریکا و اروپا به سمت آسیا و کشورهایی چون روسیه و چین تغییر مرکز ثقل داده است. ارزیابی شما چیست؟
ایران به علت اصل غرب ستیزی و آمریکاستیزی خود همواره بر دوستی و حفظ روابط خود با کشورهای آسیایی از جمله چین و روسیه تاکید داشته است. اعمال تحریم های یک جانبه امریکا علیه تهران و خروج یک جانبه از برجام منجر به گرایش بیشتر ایران به سمت چین و روسیه شده است.

*آیا عضویت دائم ایران در این سازمان می تواند مشارکت ایران را در پروژه «یک کمربند-یک جاده» جدی تر کند؟
ایران یکی از مهمترین کشورها در مسیر طرح یک کمربند یک جاده چین می باشد. با عضویت دائم ایران در این سازمان منطقه ای طبعا روابط ایران با کشورهای حوزه طرح یک کمربند یک جاده بیشتر شده و تلاش بیشتری در این راستا صورت خواهد گرفت.

کد خبر: ۱۰۸٬۶۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha