۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴
اولین فناوری «هولوگرافیک»  قابل لمس رونمایی شد

اولین فناوری «هولوگرافیک» قابل لمس رونمایی شد

مهندسین دانشگاه گلاسکو اولین فناوری هولوگرافیک سه بعدی را رونمایی کردند؛ این فناوری از ماهیت فیزیکی برخوردار بوده و کاملا قابل لمس است.

به گزارش بازار به نقل از «avinteractive »، یکی از منابع الهام بخش بسیاری از اختراعات امروزی فیلم های علمی تخیلی هستند که سرآغاز برخی از ایده های دنیای فناوری و تکنولوژی بوده اند؛ تصاویر دیجیتالی سه بعدی،   هوش های مصنوعی مستقل از انسان و ربات های شناور  بین آسمان و زمین همگی نمودی از ذهن خلاقانه نویسندگانی هستند که اکنون با مدد مهندسین توانمند به واقعیت تبدیل شده اند.

یکی از هیجان انگیز ترین بخش فیلم های علمی تخیلی وجود یک پدیده چند بعدی قابل لمس  اما در عین حال فرا  زمینی بود که مجموعه ای از اطلاعات و تصاویر را از وسط ناکجا آباد پیش روی بیننده ظاهر می کرد و با مخاطب خود شروع به تعامل می نمود؛ این  پدیده که زمانی خرق عادتی بیش نبود اکنون با نام هولوگرافی به واقعیت پیوسته و به نظر می رسد پیش درآمدی برای یک انقلاب در حوزه ارتباطات باشد

یکی از هیجان انگیز ترین بخش فیلم های علمی تخیلی وجود یک پدیده چند بعدی قابل لمس  اما در عین حال فرا  زمینی بود که مجموعه ای از اطلاعات و تصاویر را از وسط ناکجا آباد پیش روی بیننده ظاهر می کرد و با مخاطب خود شروع به تعامل می نمود؛ این  پدیده که زمانی خرق عادتی بیش نبود اکنون با نام هولوگرافی به واقعیت پیوسته و به نظر می رسد پیش درآمدی برای یک انقلاب در حوزه ارتباطات باشد.

این فناوری از سوی مهندسین دانشگاه گلاسکو طراحی شده است و همانند سایر اجسام زمینی قابل لمس بوده و  همانند یک توپ بسکتبال به جهات مختلف نیز چرخش خواهد داشت؛  این هولوگرافی  از ماهیت کاملا فیزیکی برخوردار است و به راحتی توسط  انگشتان افراد حس می شود. به طور کلی می توان گفت، هولوگرافی پروسه ای است که طی این فرآیند اطلاعات به صورت سه بعدی ضبط می شود و بعد با ذخیره سازی آنها امکان دیدن مجدد به صورت سه بعدی فراهم می شود.

سیستمی که این فناوری را ممکن می سازد، ایروهپتیکس نام دارد و متشکل حسگر Leap Motion و یک نمایشگر سه بعدی شبه هولوگرافیک است که به نوعی از جت های هوایی مجهز می باشد و به کاربران امکان لمس یک پدیده کامل فیزیکی سه بعدی را می دهد.  بازخورد لمسی حاصل از جت‌های هوا بر اساس سطح مجازی توپ بسکتبال تنظیم شده است و به کاربران این امکان را می‌دهد تا شکلِ گِرد توپ را احساس کنند

سیستمی که این فناوری را ممکن می سازد، ایروهپتیکس نام دارد و متشکل حسگر Leap Motion و یک نمایشگر سه بعدی شبه هولوگرافیک است که به نوعی از جت های هوایی مجهز می باشد و به کاربران امکان لمس یک پدیده کامل فیزیکی سه بعدی را می دهد.  بازخورد لمسی حاصل از جت‌های هوا بر اساس سطح مجازی توپ بسکتبال تنظیم شده است و به کاربران این امکان را می‌دهد تا شکلِ گِرد توپ را احساس کنند.

اولین فناوری «هولوگرافیک»  قابل لمس رونمایی شد

دکتر  راویندر داهیا مدیر این پروژه می‌گوید: در فناوری هولوگرافی منظره بازسازی شده را از زوایای متعدد می‌توان دید و ناظر با حرکت دادن سر خود اثر ناشی از اختلاف منظر معین جابجایی روشن نسبت به هم در اثر جابجایی ناظر را حس خواهد کرد؛ جت های هوایی  که این مهم را به واقعیت تبدیل می کنند، حس لمس را در انگشتان، دست‌ها و مچ دست افراد ایجاد می‌کنند. با گذشت زمان، این فناوری می‌تواند به کاربران این امکان را  دهد تا با یک نماد مجازی از دوست خود در آن سوی جهان ملاقات کنید و واقعاً دست دادن با او را احساس کند.

وی افزود: این فناوری بر یک نازل ثابت تکیه دارد که در پاسخ به حرکات دست‌ها، هوا را با نیروی مناسب به سمت دست کاربر می‌دمد. این توپ را می توان به هر شکلی لمس کرد و حتی به هر سمتی به حرکت درآورد. تصویر هولوگرافی ظاهری سه بعدی دارد، زیرا درک قطعی از عمق را به ناظر می‌دهد. این به این دلیل است که کل میدان نوری، که در ابتدا توسط جسم پراکنده شده بود، بازسازی می‌شود.

 بدیهی است که یک فناوری هولوگراف می‌تواند اطلاعات بسیار بیشتری از یک شی یا صحنه را نسبت به یک تصویر دو بعدی شامل شود؛ محققان در حال حاضر به دنبال تغییر دمای جریان هوای این سیستم هستند تا کاربران بتوانند سطوح گرم یا سرد را احساس کرده و همچنین امکان افزودن بو به جریان هوا را بررسی می‌کنند تا با ترکیب همه این عناصر  یک تجربه همه‌ جانبه و واقعی‌تر را برای بیننده ایجاد می‌کند.

تیم طراح این فناوری معتقد است که هولوگرافیک  را می‌توان در بازی‌های ویدئویی بدون نیاز به پوشیدن لباس‌ها و حمل تجهیزات سنگین وارد کرد  و مهم تر اینکه از این فناوری می توانند  در صنعت پزشکی نیز استفاده نمود به گونه ای که  پزشکان برای درمان بهتر بیماران بتوانند به بخشهایی از بدن وی دسترسی پیدا کنند و تصاویر واقعی از آنچه اتفاق می افتد را در اختیار داشته باشند.

کد خبر: ۱۰۸٬۶۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha