۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸
وابستگی اقتصاد اصفهان به زاینده‌رود| افزایش اشتغال در دستور کار است
مقتدایی در گفتگو با بازار مطرح کرد؛

وابستگی اقتصاد اصفهان به زاینده‌رود| افزایش اشتغال در دستور کار است

اصفهان - مقتدایی، نماینده اصفهان در مجلس گفت: خشکی زاینده‌رود که تنها ناشی از اهمال‌ برخی مسئولان است، نه تنها خطرات مختلف مختلفی برای اصفهان آفریده، بلکه بخشی از اقتصاد اصفهان را نیز فلج کرده است.

عباس مقتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با اشاره به بحث زاینده‌رود به عنوان یکی از موضوعات کلیدی مورد پیگیری در سطح ملی اظهار داشت: همه نمایندگان در حال پیگیری جاری شدن زاینده‌رود هستند چراکه برخلاف برخی نظریه‌پردازی‌های مغرضانه، جریان دایمی این رودخانه برای تفریح و سرگرمی نیست بلکه خشکی دست‌ساز این رودخانه آسیب‌های فراوانی برای مردم اصفهان در بر داشته است.

وی با بیان اینکه بخشی از اقتصاد اصفهان از این رویه فلج شده است، گفت: استان اصفهان از قدیم الایام به کشاورزی و باغداری معروف بوده است و هم اکنون نیز سهم زیادی از محصولات کشاورزی، باغی و دامداری کشور را با همین شرایط سخت تامین می کند؛ مشخص نیست دلیل این همه اهمال در جریان احیای این رودخانه چیست.

پیامدهای اقتصادی فرونشست زمین در اصفهان
نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خطر فرونشست زمین به معضلی جدی تبدیل شده است که خود چندین پیامد اقتصادی از جمله مهاجرت را در بر دارد، ابراز کرد: اصفهان شهری صنعتی است و در طول سالهای گذشته تمام منفعت این صنعت برای کشور بوده و این صنایع جز آلودگی سهمی برای اصفهان در بر نداشته است.

وی با بیان اینکه طی جلسات متعدد با مسئولان کشوری تنها در یک مرحله آب در زاینده رود جاری شد، گفت: زاینده رود به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است در حالی که ما به کمتر از جریان دائمی زاینده‌رود قانع نخواهیم شد.

مقتدایی ادامه داد: آبی که از استان اصفهان به سایر استان‌ها رفته به دلیل اینکه مابه ازای آن در گذشته به اصفهان داده نشده است، اکنون باید در خود استان اصفهان بماند.

ضرورت جداسازی آب مصرفی صنایع از زاینده‌رود
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت جداسازی آب مصرفی صنایع از زاینده‌رود گفت: انتقال آب برای صنعت از خلیج فارس وجداسازی آن از آب زاینده رود از دیگر موارد پیگیری برای رفع بحران زاینده‌رود است که قراردادهای آن در حال انجام است و معاهدات آن دنبال می‌شود.

وی خاطر نشان کرد:  استان یزد و مناطقی از کرمان آب را از خلیج فارس برای صنایع خود انتقال داده‌اند و این موضوع امتحان خود را پس داده است؛ از طرفی دیگر استان فارس هم از آب دریای عمان استفاده می‌کند و ما نیز در حال رایزنی با این استان برای انتقال از طریق آن هستیم.

ساماندهی روستاها در برنامه هفتم توسعه
مقتدایی به ساماندهی روستاهای استان اصفهان در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: در بودجه و برنامه هفتم توسعه اقدامات بسیاری در حوزه اشتغال، زیرساخت‌های راه و شهرسازی، بهداشت و درمان برای روستاها تبیین شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حدود ۱۸۰ روستا در اصفهان وجود دارد که مطالبات هرکدام از آنها را استخراج کردیم و در مجلس نیز دنبال می‌کنم.

تامین بخشی از امکانات شهری و امدادی روستاها
وی با اشاره به اینکه چهار فرمانداری در شرق اصفهان اضافه شده است، گفت: این مزیتی است که از طریق آنها می‌توانیم زیرساخت‌های لازم را برای روستاها تامین کنیم؛ البته در جلسه‌ای با معاون وزیر کشور و تمام بخشداران منطقه برگزار کردیم که امکانات شهری وامدادی را فراهم کرده و بخشی از این مطالبه به نتیجه رسیده است.

کد خبر: ۱۰۸٬۵۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha