۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
موجودی کدام سدها در حالت بحرانی است؟| وضعیت نگران کننده ذخایر آبی سیستان

موجودی کدام سدها در حالت بحرانی است؟| وضعیت نگران کننده ذخایر آبی سیستان

ذخایر آبی سیستان و بلوچستان در وضعیت نگران کننده ای قرار دارد. موجودی سد «چاه نیمه ۴»حدود ۱۳۶ میلیون مترمکعب بوده که نشان دهنده کاهش ۷۶ درصدی و ذخایر سد «نیمه چاه ۱ و ۲» هم ۶۷ درصد کمتر شده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: حال سدهای کشور این روزها اصلا خوب نیست. آمارهای اعلامی از کاهش ۴۷ درصدی ورودی مخازن سد های کشور خبر می دهد. از آن طرف رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی هم هشدار داده که پاییز گرم و کم بارانی را در پیش داریم. حمیدرضا کشفی معاون راهبری و نظارت بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور هم گفته که پاییزی خشک‌تر از تابستان در راه است. به نظر می رسد که تنش آبی که امسال ۳۰۳ شهر کشور را درگیر خود کرده بود، حالا حالا تمام شدنی نیست. برخی از استان های کشور اما وضعیت نگران کننده تری دارند. به عنوان مثال در سدهای استان سیستان و بلوچستان با کاهش ۷۶ درصدی مواجه هستیم.

وضعیت ذخایر سدهای استان سیستان و بلوچستان اصلا خوب نیست. به عنوان مثال موجودی سد چاه نیمه ۴  ۱۳۶ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۷۶ درصد کاهش را نشان می دهد. ذخایر سد نیمه چاه نیمه ۱ و ۲ هم نسبت به پارسال ۶۷ درصد کمتر شده است

شرایط کدام سدها بحرانی است
تنها ۳۹ درصد از  ۵۰.۵ میلیارد مترمکعب مخازن سدهای کشور پر است.  

آمارهای اعلامی نشان می دهد که بدترین وضعیت مربوط به سدهای استان سیستان و بلوچستان است. امسال تنها ۱۶ درصد مخزن سد چاه نیمه ۴ پر شده است. جالب است که بدانید موجودی این سد هم اکنون ۱۳۶ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۷۶ درصد کاهش را نشان می دهد.

اما موجودی سد چاه نیمه ۱ و ۲ هم با افت حدود ۶۷ درصدی به ۶۹ میلیون مترمکعب رسیده است. سد چاه نیمه ۳ این استان هم حدود ۱۵۷ میلیون مترمکعب موجودی دارد که نسبت به پارسال ۴۰ درصد کاهش را نشان می دهد.

هرمزگان دیگر استانی است که ذخایر آبی آن در وضعیت نگران کننده ای به سر می برد. گزارش های مدیریت منابع آب ایران نشان می دهد که امسال تنها ۱۸ درصد سد شمیل و نیان پر شده است. موجودی این سد که کاهش ۷۰ درصدی را نسبت به پارسال تجربه کرده حالا فقط ۱۸ میلیون مترمکعب است. سد استقلال هرمزگان هم کاهش ۵۴ درصدی را در ذخایر خود تجربه کرده است. ذخیره آبی این سد حدود ۷۳ میلیون مترمکعب برآورد می شود.

موجودی سد دوستی استان خراسان رضوی هم ۵۲ درصد کمتر از پارسال است. این سد هم اکنون تنها ۳۵۰ میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد.

تامین آب خوزستان که این روزها بیشتر از هر زمانی در دستور کار مسئولین دولت قرار گرفته به نظر می رسد که به این راحتی ها ممکن نباشد. آمارها نشان می دهد که ذخیره آبی فعلی سدهای خوزستان ۱ میلیارد و ۸۲۰ میلیون متر مکعب برآورد می‌شود.   این در حالی است که  کشت پاییزه خوزستان واقع در مساحت کشت ۸۷۸ هزار و ۱۲۵ هکتار به ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب نیاز داشته باشد. این در حالیست که

این روزها خشکسالی دیگر محدود به شهرهای جنوبی و مرکزی کشور نمی شود و شهرهای شمالی را دربرگرفته است. هم اکنون موجودی سد سفید رود استان گیلان نسبت به پارسال ۴۶ درصد کمتر است

خشکسالی به شهرهای شمالی هم رسید
این روزها خشکسالی دیگر محدود به شهرهای جنوبی و مرکزی کشور نمی شود و شهرهای شمالی را دربرگرفته است. آمارهای اعلامی نشان می دهد که  سدهای استان های شمالی هم وضعیت چندان خوبی ندارند. جالب است که بدانید هم اکنون موجودی سد سفید رود استان گیلان نسبت به پارسال ۴۶ درصد کمتر است. گزارش های اعلامی از موجودی ۱۴۰ میلیون مترمکعبی این سد خبر  می دهد.

اما موجودی سدهای پنچگانه تهران هم ۵۱۴ میلیون مترمکعب اعلام شده که نشان دهنده کاهش ۳۸ درصدی در مقایسه با سال گذشته است.

ذخیره کدام سدها بیشتر شد
در این میان هم موجودی برخی از سدها نسبت به پارسال بیشتر شده است. جالب است که بدانید که سد رئیسعلی دلواری هم اکنون ۳۴۶ میلیون مترمکعب ذخایر آبی دارد که در مقایسه با پارسال حدود ۲۹ درصد افزایش یافته است. همچنین ذخایر سد یامچی اردبیل با رشد حدود ۲۱ درصدی به ۱۸ میلیون مترمکعب رسیده است. سد زاینده رود هم ۲۳۴ میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد افزایش را نشان می دهند.

کد خبر: ۱۰۸٬۳۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha