۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
افت شاخص بورس طبیعی است| چرخش روزانه نقدینگی بین صنایع مختلف
تحلیل روزانه بورس؛

افت شاخص بورس طبیعی است| چرخش روزانه نقدینگی بین صنایع مختلف

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه روند اصلاحی شاخص کل بازار طبیعی است، مطرح کرد: نقدینگی موجود در بازار در حال حاضر بین صنایع مختلف گردش دارد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ پس از مدتی طولانی که بورس پس از انتخابات با روند صعودی به کار خود ادامه داده بود، بورس وارد فاز نزولی شده است؛ مسئله‌ای که سرمایه‌گذاران این بازار را نگران کرده، اما از نظر کارشناسان طبیعی است. شاخص کل تا پایان معاملات، ۲۹ هزار و ۷۴۲ واحد افت کرد تا به یک میلیون و ۴۲۰ هزار و ۴۸۳ واحد رسید. کارشناسان این بازار بر این عقیده‌اند که افت شاخص به دلیل کاهش قیمت دلار و برخی از قیمت‌های جهانی در روزهای اخیر است.

شاخص کل با معیار هم‌وزن مدتی است با شاخص کل هم‌مسیر شده است و این مسئله نشان می‌دهد که دوران واگرایی دو شاخص اصلی بورس کاهش یافته است. این شاخص در پایان معاملات، با کاهش ۸ هزار و ۹۳۸ واحدی، ۴۳۱ هزار و ۲ واحد را ثبت کرد. به دنبال منفی شدن بازار و افزایش فشار فروش سهام در بازار، شاخص فلزات اساسی هم نسبت به روز قبل ۲۱ هزار و ۴۰۰ واحد پایین‌تر آمد و رقم یک میلیون و ۹۵ هزار و ۶۳۲ واحد را نشان داد.

نمادهای «کیمیاتک»، «شستا»، «سپید»، «خودرو»، «خساپا»، «برکت» و «فولاد» مانند دیروز امروز هم تراکنش بیشتری نسبت به بقیه سهم‌ها داشتند. «فارس»، «فولاد»، «فملی»، «کگل»، «کچاد»، «ومعادن» و «وامید» بیشترین تأثیر را روی شاخص گذاشتند و باعث شدند که شاخص امروز منفی باشد. سه گروه روز گذشته یعنی خودرو، فلزات اساسی و شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

نمادهای فولادی هم امروز به طور کامل منفی بودند، اما علاوه بر «فولاد» که روی افت شاخص تأثیر بسزایی داشت، نمادهای «کویر»، «فنورد» و «فولاژ» نیز افت قیمت شدیدی را تجربه کردند. نمادهای «کگل» و «کچاد»، دو شرکت بزرگ معدنی در زمینه فولاد و سنگ آهن هم کاهش قیمت داشتند. در بازار فرابورس هم نماد «ذوب» نزدیک به ۳ درصد افت کرد.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با افت شاخص بورس اظهار کرد: با توجه به اینکه در چند وقت گذشته سهام شاخص ساز بازار به دلیل افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت ها در بازار جهانی و محصولات شرکت های پتروشیمی و فلزات اساسی رشد قابل توجهی را تجربه کردند؛ بنابراین روند اصلاحی بازار در هفته اخیر طبیعی بود و سهامداران نباید نگران روند ایجاد شده در معاملات اخیر بازار باشند.

وی در ادامه صحبت‌های خود مطرح کرد: سهام اغلب شرکت های بزرگ و شاخص ساز بازار برای مدتی تحت تاثیر وضعیت قیمت های جهانی در مدار صعودی قرار گرفتند اما  هفته گذشته با توجه به رشدی که تجربه کردند وارد فاز اصلاحی شدند که این امر طبیعی بود و در روند هفته گذشته معاملات بورس، شرکت های کوچکتر و تک سهم هایی بودند که روند خود را از مسیر معاملات بازار جدا کردند و بازدهی مثبتی را در اختیار سهامداران قرار دادند.

این کارشناس بازار سرمایه افت شاخص را جو روانی دانست و گفت: نرخ ارز به دلیل زمزمه های ایجاد شده درخصوص انجام مجدد مذاکرات برجام و نیز احتمال ایجاد توافق، بر مدار اصلاحی قرار گرفت، در اواسط هفته بازار سهام تحت تاثیر وجود نوسان در نرخ دلار با روند صعودی همراه شد، اما معاملات بورس در روزهای پایانی هفته دوباره تغییر مسیر داد و وارد فاز اصلاحی شد و این روند به این هفته منتقل شده است.

شفیعی ناطق در پیش‌بینی روند معاملات تصریح کرد: ادامه روند بازار منوط به دو مولفه اصلی در پیش‌بینی‌ها است که باید به طور حتم در نظر گرفته شوند. مولفه نخست به شرایط کلی اقتصاد کلان باز می گردد که از یک طرف  یعنی دولت و بازیگران اصلی حاضر در دولت تعیین کننده این شرایط هستند و از طرف دیگر هم عواملی پیش روی بازار قرار دارد که تعیین مسیر آنها در اختیار بازیگران اصلی اقتصادی کشور  نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مولفه دیگر مربوط به ورود پول و نیز مرتبط با بازار سرمایه است. بازار سرمایه در شرایط فعلی معاملات خود را با حجم معقولی از پول ادامه می دهد که این میزان از نقدینگی در حال چرخش بین صنایع مختلف است.

کد خبر: ۱۰۸٬۳۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha