۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
تولید خودروسازان کمتر از برنامه نیم سال| ابهام در تحقق تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو
بازار گزارش می‌دهد

تولید خودروسازان کمتر از برنامه نیم سال| ابهام در تحقق تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو

از ابتدای سال جاری ایران خودرو ۱۸۸ هزار و ۳۸۹ دستگاه و سایپا ۱۷۳ هزار و ۳۱۱ خودرو سواری تا پایان مرداد ماه تولید داشته اند.

بازار؛ گروه خودرو: زیان تولید و انباشته شرکت‌های ایران خودرو سایپا بر اساس صورت‌های مالی منتشره در سال ۹۹ به ۸۳ هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم طی گفتگوی منتشر شده «بازار» با آرش محبی‌ نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان نیز در اواسط تابستان جاری گذشته است. بر این اساس به گفته احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان این احتمال وجود دارد که دو خودروساز بزرگ کشور در صورت ادامه زیان دهی مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شوند.

نکته قابل توجه در اینجاست که از زمان سکان داری فاطمی امین در وزارت صمت تاکنون تغییراتی برای بهبود شرایط تولید و فروش خودروسازان در نظر گرفته نشده است. در این گزارش به بررسی آمار تولید و فروش خودروسازان مذکور از ابتدای سال و در دو ماهه اخیر خواهیم پرداخت.

گروه صنعتی ایران‌ خودرو در پنج ماهه نخست سال جاری ۱۸۸ هزار و ۳۸۹ دستگاه تولید داشته است که این رقم در ماه مرداد ۳۱ هزار و ۲۴۶ دستگاه بوده است که این آمار نسبت به سال گذشته افت ۱.۵ درصد را نشان می‌ دهد که به دلیل ایجاد خودروهای کف و کاهش نقدینگی است

آمار تولید و فروش ایران خودرو در دو ماه اخیر
کمبود نقدینگی، زیان انباشته و بدهی خودروسازان به زنجیره تامین به عنوان سه ضلع اصلی مشکلات جاری خودروسازان کشور معرفی می شود. معضلاتی که نه تنها خودروسازان را با چالش مواجه کرده بلکه با افزایش هزینه‌های تولید و بالا رفتن بهای خودرو قدرت خرید مشتریان را به پایین ‌ترین سطح ممکن رسانده است.

در بررسی صورت مالی گروه صنعتی ایران‌ خودرو مربوط به پنج ماهه نخست سال جاری که سایت کدال منتشر کرده، این خودروساز ۱۸۸ هزار و ۳۸۹ دستگاه تولید داشته است. در ماه مرداد سال جاری این خودروساز ۳۱ هزار و ۲۴۶ دستگاه تولید را ثبت کرده است. این آمار نسبت به سال گذشته افت ۱.۵ درصد را نشان می‌دهد که به دلیل ایجاد خودروهای کف و کاهش نقدینگی رخ داده است.

در این میان هایما و تارا کمترین میزان تولید و فروش را در لیست مربوط به ماه مرداد دارند. این درحالی است از ابتدای سال مالی تا تیرماه سال جاری، این خودروساز تولید محصولاتی از جمله دانگ فنگ، رنو تندر ۹۰ و پژو ۲۰۰۸ را در لیست برنامه‌های خود داشته است. اما تولید همین محصولات در مرداد ماه بر اساس آمار منتشر شده صفر بوده است!

نکته قابل توجه این است که به رغم اینکه ایران ‌خودرو همواره به این موضوع اصرار دارد که دانگ فنگ یک شریک تجاری قابل قبول است، اما به نظر می رسد با عملکرد در تولید محصول نمی‌توان چندان امیدی به ادامه حرکت با این خودروساز چینی داشت.

سایپا به نسبت گروه صنعتی ایران خودرو از زیان انباشت کمتری برخوردار است. این خودرو ساز بر اساس آمار منتشر شده در پنج ماهه نخست سال جاری ۱۷۳ هزار و ۳۱۱ دستگاه خودرو تولید داشته و در ماه مرداد سال جاری با تولید ۲۷ هزار و ۸۱۹ دستگاه خودرو توانسته به رشد ۱۲ درصدی نسبت به سال گذشته دست یابد

کارنامه تولید و فروش تیر و مرداد سایپا
زیان انباشته خودروسازان نه تنها منجر به کاهش عرضه خودرو به بازار شده بلکه قیمت محصولات در بازار را نیز افزایش داده است. سایپا به نسبت گروه صنعتی ایران خودرو از زیان انباشت کمتری برخوردار است. این خودروساز بر اساس آمار منتشر شده در پنج ماهه نخست سال جاری ۱۷۳ هزار و ۳۱۱ دستگاه خودرو تولید داشته است. این خودروساز در ماه مرداد سال جاری ۲۷ هزار و ۸۱۹ دستگاه خودرو تولید کرده که رشد ۱۲ درصدی را نسبت به سال گذشته در کارنامه خود ثبت کرده است.

در مدت عنوان شده کمترین تیراژ تولید به محصولاتی چون خودرو شاهین و وانت پراید مربوط می‌شود. در تیرماه سال جاری این خودروساز ۵۰ دستگاه خودرو سواری پراید فروش داشته است. این درحالی است که تولید این محصول متوقف شده، اما همچنان در لیست فروش دومین خودروساز کشور وجود دارد. نکته قابل توجه در اینجاست که ساپیا برخلاف ایران‌ خودرو، از ابتدای سال مالی تا پایان مردادماه ۴۹۸ دستگاه خودرو را برای صادرات به فروش رسانده است.

با توجه به اینکه دو خودروساز بزرگ کشور در پنج ماهه نخست سال جاری تنها توانستند ۳۶۱ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو تولید داشته باشند، به نظر می رسد از برنامه‌ای که در ابتدا سال جاری وزارت صمت اعلام کرده است باز خواهند ماند. براساس اعلام وزارت صمت در فروردین ماه سال جاری، هدف گذاری تولید برای سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو است

عقب ماندگی از برنامه تولید سال جاری
با توجه به اینکه دو خودروساز بزرگ کشور در پنج ماهه نخست سال جاری تنها توانستند ۳۶۱ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو تولید داشته باشند، به نظر می رسد از برنامه‌ای که در ابتدا سال جاری وزارت صمت اعلام کرده است باز خواهند ماند. براساس اعلام وزارت صمت در فروردین ماه سال جاری، هدف گذاری تولید برای سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو است. از این مقدار ایران خودرو و سایپا باید یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید داشته باشند.

بنابراین اگر عدد تولید شده توسط خودروسازان را تاکنون با هدف تولید وزارت صمت که اعلام کرده بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که امسال خودروسازان به هدف تولید دست نخواهند یافت و با انحراف معیار تولید مواجه خواهند شد. زیرا کمبود نقدینگی در قطعه سازی‌ها روزبه روز افزایش می‌یابد و ممکن است منجر به توقف برخی از تولید قطعه سازان شود. از سویی آمار خودروهای کف با افزایش روز افزون مواجه بوده و اکنون مرز ۱۰۰ هزار دستگاه در دو واحد خودروسازی را رد کرده است.

با توجه به اینکه وزیر صمت جدید سکان هدایت خودروسازی را عهده دار شده است، تاکنون برنامه شفافی برای عملیاتی کردن وعده‌های خود اجرا نکرده است. وزیر صمت وعده افزایش ۱۰۰ هزار دستگاهی علاوه بر برنامه اعلام شده سال جاری را بیان کرده است. با این تفاسیر حتی اگر خودروسازان به برنامه سال ۱۴۰۰ دست یابند که هنوز بر اساس زمان بندی بعید به نظر می‌رسد اما باز هم وعده وزیر صمت محقق نمی شود.  

کد خبر: ۱۰۸٬۳۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha