۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
یک میلیارد تومان سرمایه مورد نیاز به ازای تولید هر تن آبزی| ۳۰ طرح راکد در اردبیل احیا می شود
مدیرکل شیلات استان اردبیل مطرح کرد؛

یک میلیارد تومان سرمایه مورد نیاز به ازای تولید هر تن آبزی| ۳۰ طرح راکد در اردبیل احیا می شود

اردبیل - تیزرو، مدیرکل شیلات استان اردبیل گفت: میزان سرمایه مورد نیاز به ازای هر تن تولید آبزیان بین ۸۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان است.

سیف‌اله تیزرو در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: استان اردبیل با داشتن ظرفیت منابع آبی و اقلیم و آب و هوای مناسب یکی از استان‌های مستعد در پرورش ماهیان گرمابی و سردابی است که از قزل‌آلای رنگین‌کمان گرفته تا کپور و آمور در استخرهای پرورش ماهی استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شوند.

وی به غنای منابع آبی استان از ارس تا قزل‌اوزن را یادآور شد و تصریح کرد:‌ پرورش گونه‌ ماهیان خاویاری در این دو منبع آب در حال انجام است و با برنامه‌ریزی مناسب سعی می‌کنیم آبزیانی با وزن مناسب در این منابع آب تولید و روانه بازار مصرف شود.

مدیرکل شیلات استان اردبیل حمایت همه‌جانبه از پرورش‌دهندگان و تولیدکنندگان آبزیان را در سطح استان یادآور شد و گفت: تولید استان در سال جاری به ۶۰۰ تن افزایش یافته و امیدواریم با ورود ۳۰ طرح نیمه‌تمام و راکد به چرخه تولید این ظرفیت تا ۸۰۰ تن افزایش پیدا کند.

سرمایه‌گذاران از تسهیلات ۱۵ درصدی سرمایه در گردش استقبال نمی کنند
تیزرو مهمترین مشکل سرمایه‌گذاران این بخش را کمبود نقدینگی و عدم پرداخت تسهیلات با نرخ سود مناسب اعلام کرد و افزود: به هیچ وجه سرمایه‌گذاران از پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به نرخ ۱۲ تا ۱۵ درصد استقبال نکرده و حاضر به دریافت این تسهیلات نیستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: امیدواریم دولت جدید و وزارت جهاد کشاورزی تدابیری بیندیشد تا تولیدکنندگان در عرصه‌های مختلف تسهیلات با نرخ سود چهار درصد را دریافت کنند که البته بنیاد علوی و کمیته امداد در مناطق محروم پرداخت تسهیلات با نرخ سود چهار درصد را در اولویت قرار داده است.

تیزرو روان‌سازی صدور مجوزها را با همکاری سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی یادآور شد و اضافه کرد: در استان اردبیل پرداخت تسهیلات در مناطق محروم با نرخ سود ۱۲ درصد و سایر مناطق با نرخ سود ۱۵ درصد در حال انجام است که البته برای طرح‌های ایجادی این تسهیلات پنج ساله با یک سال استراحت و خواب پرداخت می‌شود.

عمده مراکز پرورش آبزیان اردبیل استخرهای دو منظوره است
وی بیان کرد: در استان اردبیل عمده مراکز پرورش آبزیان استخرهای دو منظوره است و میزان سرمایه مورد نیاز به ازای هر تن تولید آبزیان بین ۸۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان است که قطعا علاقمندان می‌توانند در این زمینه به راحتی سرمایه‌گذاری‌ها را با ۲۰ درصد آورده و ۸۰ درصد تسهیلات پرداختی انجام دهند.

تیزرو ادامه داد: ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در سال جاری از سوی بانک‌ها برای طرح‌های توسعه‌ای شیلات در نظر گرفته شده که بخشی از آنها نیز در نیمه اول امسال پرداخت شده است.

مدیرکل شیلات استان اردبیل به بالا بودن قیمت ماهی در بازار به دلیل خشکسالی و افزایش قیمت نهاده‌ها اشاره کرد و گفت: هر چند سرانه مصرف ماهی در استان ۱۱ کیلوگرم است اما استان اردبیل واردکننده انواع آبزیان است و به هیچ وجه تولید این استان کفاف نیاز بازار را نمی‌کند.

وی با اذعان به کاهش خرید مردم به دلیل گرانی ماهی افزود: امیدواریم با تعدیل شدن قیمت آبزیان، عموم هموطنان بتوانند از گوشت مناسب و مقوی آبزیان استفاده کنند تا شرایط مناسبی را در توسعه بخش‌های تولیدی شاهد باشیم.

کد خبر: ۱۰۸٬۲۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha