۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
مزیت های طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار| انحصار برخی مشاغل از اختیار طبقه و گروه خاص خارج می شود؟
«بازار» در گفتگو با کارشناسان بررسی می کند

مزیت های طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار| انحصار برخی مشاغل از اختیار طبقه و گروه خاص خارج می شود؟

رفع مشکلات بازار کار، مقابله با انحصارگرایی، افزایش اشتغالزایی و دسترسی مردم به خدمات ارزان قیمت مورد نیاز از مهم ترین مزیت های طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در مجلس است.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: ایجاد رقابت سالم، بهبود فضای کسب و کار مقابله با انحصار و فساد و ارائه خلاقیت ها و نوآوری ها از دیگر مزیت های این طرح است که در روز ۲۴ شهریورماه سال جاری کلیات آن در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

کارشناسان معتقدند که تصویب طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در مجلس شورای اسلامی بارقه امیدی است تا عده زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی بتوانند بدون اعمال محدودیت بتوانند جذب بازار کار شوند و در تولید ثروت و نوآوری در کشور نقش مهمی را بر عهده بگیرند.

اشتغال یکی از چهار مولفه مهم اقتصادی در همه کشورهای دنیا محسوب می شود که علاوه بر اثرات اقتصادی، تبعات مثبت اجتماعی و سیاسی به دنبال دارد و تولید ثروت و تامین منافع ملی از مزیت های بزرگ اشتغالزایی است.

طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مجلس را باید یک گام بزرگ و موثر دیگری در جهت بهبود فضای کسب و کار در کشور تلقی کرد که بدون تردید این تلاش‌ها به بهبود فضای کسب و کار در کشور منجر خواهد شد

«حمید حاج اسماعیلی» تحلیل گر بازار کار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» معتقد است که طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مجلس را باید یک گام بزرگ و موثر دیگری در جهت بهبود فضای کسب و کار در کشور تلقی کرد که بدون تردید این تلاش‌ها به بهبود فضای کسب و کار در کشور منجر خواهد شد.

این کارشناس بازار کار تاکید کرد: فضای کسب و کار در کشورمان ابهامات زیادی دارد که رفع آن نیازمند تلاش های بسیار گسترده است و این طرح و جزئیات عمومی آن می تواند بخشی از موانع بازار کار را برطرف کند.

تصویب این طرح را در مجلس باید به فال نیک گرفت و آن را باید گام موثری در رونق کسب و کار تلقی کرد
حاج اسماعیلی یادآورشد: تصویب این طرح را در مجلس باید به فال نیک گرفت و آن را باید گام موثری در رونق کسب و کار تلقی کرد هرچند که کلیات این طرح تصویب شده و هنوز جزئیات آن باقی مانده است اما اگر این طرح به درستی و کامل اجرایی شود شاهد انجام کارهای موثر در خصوص توسعه بازار کار در کشور خواهیم بود.

هرچند که تلاش‌هایی در گذشته انجام شده تا فضای کسب و کار بهبود پیدا کند، اما خیلی از کسب و کارها به صورت مبهم و انحصاری در اختیار طبقه و گروه خاصی بود و یا داشتن برخی از مشاغل بوروکراسی بسیار پیچیده و سختی داشت که افراد نمی توانستند وارد این مشاغل شوند

این تحلیل گر بازار کار بیان کرد: هرچند که تلاش‌هایی در گذشته انجام شده تا فضای کسب و کار بهبود پیدا کند، اما خیلی از کسب و کارها به صورت مبهم و انحصاری در اختیار طبقه و گروه خاصی بود و یا داشتن برخی از مشاغل بوروکراسی بسیار پیچیده و سختی داشت که افراد نمی توانستند وارد این مشاغل شوند.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه برای بهبود فضای کسب و کار در کشور باید اقدامات زیادی انجام شود گفت: این طرح در راستای اقدامات گذشته انجام شده زیرا در گذشته ما درگاهی را در وزارت امور اقتصادی و دارایی تعریف کرده بودیم که زیاد از این درگاه استقبال نشد و فرق این درگاه اینترنتی برای ثبت نام و صدور مجوز این است که خیلی از کسب و کارها که انحصاری در اختیار گروه خاصی بود در این طرح برخی رشته های شغلی را مشخص کرده که بسیاری از افراد نمی توانستند از این مشاغل برخوردار شوند.

این کارشناس بازار کار یادآور شد: برای بهبود فضای کسب و کار در کشور باید کارهای زیادی انجام شود زیرا که صدور مجوز همه کار نیست، بلکه این مجوزها که صادر می شود با وجود اینکه مشاغل خاص را خود طرح در نظر گرفته، ولی برخی از آنها با مشکل مواجه خواهند شد و در همین حوزه وکالت و سردفتری که مشخصا در این طرح آمده است، عده ای از افراد برای داشتن این مشاغل باید از فیلترهای زیادی رد شوند و باید مجلس به این مسایل توجه کنند.

هم اکنون با دیدگاه های تنگ نظرانه هنوز هم اجازه نمی دهند و مانع از ورود افراد به مشاغل مختلف می شوند و انتظار داریم با این طرح مجلس جنبه های متعدد صدور مجوزها که موانع بزرگی برای کسب و کار هستند حتما مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گیرد

وی گفت: هم اکنون با دیدگاه های تنگ نظرانه هنوز هم اجازه نمی دهند مانع از ورود افراد به مشاغل مختلف می شوند و انتظار داریم با این طرح مجلس جنبه های متعدد صدور مجوزها که موانع بزرگی برای کسب و کار هستند حتما مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گیرد.

این تحلیل گر بازار کار می گوید: باید اجازه دهیم افرادی که دانش و نمره لازم را دارند، برای اینکه وارد حوزه وکالت و یا سردفتری بشوند به سهولت بتوانند از فیلترها عبور کنند تا مشکلاتی را برای افرادی که در این طرح ها مشارکت می‌کنند برطرف کنیم و این باید در جزئیات طرح مورد نظر در مجلس مورد توجه قرار گیرد.

حاج اسماعیلی بیان کرد: این طرح عرضه را زیاد می کند و هرجا عرضه زیاد شد، خود به خود رونق ایجاد می شود و انگیزه بیشتری به وجود می آید و در واقع این طرح می تواند یک جنب و جوش و یک فعالیت جدی در طبقات مختلف اجتماعی به وجود آورد تا افراد برای تولید ثروت در کشور مشارکت کنند و این چیزی است که ما هم اکنون در بازار کار به شدت به آن نیاز داریم.

هم اکنون جمعیت شاغل کشور با تعداد کار تناسب ندارد و بخش زیادی از جمعیت ما جمعیت فعال به حساب نمی آید و این مشکلات زیادی را به وجود آورده چون در کشورهای توسعه یافته بخش زیادی از مردم جمعیت فعال هستند اما در کشور ما چنین نیست و این طرح می تواند جمعیت فعال کشور را در حوزه کسب و کار بیشتر کند

وی گفت: هم اکنون جمعیت شاغل کشور با تعداد کار تناسب ندارد و بخش زیادی از جمعیت ما جمعیت فعال به حساب نمی آید و این مشکلات زیادی را به وجود آورده چون در کشورهای توسعه یافته بخش زیادی از مردم جمعیت فعال هستند اما در کشور ما چنین نیست و این طرح می تواند جمعیت فعال کشور را در حوزه کسب و کار بیشتر کند.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه این طرح می تواند انگیزه ها را افزایش دهد و این می تواند به نفع مردم و منابع ملی باشد، گفت: این طرح می تواند به نفع شرایط اقتصادی کشور باشد و خلاقیت و نوآوری را در کشور افزایش دهد.

وی گفت: در این شرایط دسترسی به برخی از مشاغل در کشور عادلانه نیست بلکه انحصار باعث شده که افراد به سهولت به این مشاغل دسترسی  نداشته باشند لذا با برداشتن انصار باعث نوآوری و پیشرفت نی شود و با اجرای این طرح ما شاهد خلاقیت های زیادی در کشور خواهیم بود و با ورود افراد به بخش های مختلف کسب و کار رقابت سالم شکل می گیرد و تولید ثروت افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: امیدواریم هر چه زودتر مراحل قانونی این در مجلس و هم در شورای نگهبان دولتی طی شود زیرا ما بریا رسیدن به بهبود فضای کسب و کار در کشور فاصله طولانی داریم و شاهد شرایط سخت اقتصادی و مشکلاتی زیادی در بازار کار کشور هستیم.

با اجرای این طرح مشکلات بازار کار برطرف و فضای کسب و کار به سرعت متحول خواهد شد
این کارشناس بازار کار خاطر نشان کرد: با اجرای این طرح مشکلات بازار کار برطرف و فضای کسب و کار به سرعت متحول خواهد شد و این می تواند در ایجاد انگیزه لازم برای بانیان این طرح و ظرفیت‌های اشتغالزایی را در کشور رونق دهد.

مزیت های طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار | انحصار برخی مشاغل از اختیار طبقه و گروه خاص خارج می شود؟

این طرح در جلسه علنی روز ۲۴ شهریورماه سال جاری با ۲۰۳ رأی موافق، ۲۷ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۳ نمایندگان حاضر به تصویب رسید و به نظر می رسد که تصویب طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار از همه انحصارطلبی‌ها جلوگیری و رقابت جدی در فضای کسب و کار به ارمغان خواهد آورد.

از طرفی «محسن زنگنه» سخنگوی کمیسیون جهش و رونق تولید در جریان بررسی کلیات طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار اظهار داشت: گزارش کمیسیون جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به این کمیسیون ارجاع شد و در جلسه ۸ تیر ماه ۱۴۰۰ با حضور مسوولان و دستگاه‌های ذیربط، دیوان محاسبات ومرکز پژوهش‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با اصلاحاتی در عنوان و متن به تصویب رسید.  

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات گفت: در این طرح دولت ملزم شده تا افراد متقاضی بعد از بارگذاری همه مدارک خود در سامانه به طور خودکار پس از مدت ۳ روز شناسه یکتا دریافت کنند.

به گفته وی، البته کسب و کارهایی که مربوط به امنیت ملی است و یا بهداشت عمومی و اجتماعی و سلامت یا محیط زیست را تحت تأثیر قرار می‌دهد باید به صورت تأیید مجوزهایشان صادر شود لذا هیچ نگرانی و دغدغه‌ای وجود ندارد و کسب و کارها امنیت ملی را تهدید نمی‌کند.

براساس این طرح ایجاد هرگونه محدودیت خارج از چارچوب مصوب در مسیر صدور مجوز برای کسب و کارها حذف شده، به نحوی که موانعی مانند وجود محدودیت در ظرفیت، تعداد، موارد صنفی، فاصله جغرافیایی و اشباع بازار رفع شده است

 نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به تصویب کلیات طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مجلس گفت: براساس این طرح ایجاد هرگونه محدودیت خارج از چارچوب مصوب در مسیر صدور مجوز برای کسب و کارها حذف شده، به نحوی که موانعی مانند وجود محدودیت در ظرفیت، تعداد، موارد صنفی، فاصله جغرافیایی و اشباع بازار رفع شده است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس با تاکید براینکه طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار سه هدف اصلی را دنبال می‌کند، افزود: صدور مجوز تایید محور و ثبت محور، رفع تعارض منافع در برخی فعالیت‌های مرتبط با صدور خدمات قضایی و شفاف‌سازی قراردادهای بانکی با ثبت الکترونیکی تسهیلات از مزایای مهم این طرح هستند که با تصویب نهایی و ابلاغ آن سد بزرگی از مقابل توسعه کسب و کار و رونق تولید برداشته خواهد شد.  

اکنون تعداد زیادی جوان تحصیلکرده در کشور وجود دارد که دولت ناتوان از جذب آنها در بازار کار است
وی با بیان اینکه اکنون تعداد بسیار زیادی جوان تحصیلکرده جویای کار در کشور وجود دارد که دولت ناتوان از جذب آنها در بازار کار است، اظهارداشت: با وجود تحریم‌های خارجی باید روی رفع تحریم‌های داخلی و بوروکراسی‌های خسته کننده متمرکز شد تا با مقررات زدایی و تصویب قوانین تسهیل کننده کسب و کار به دنبال ایجاد رونق تولید در کشور بود.

در حال حاضر یکی از چالش‌های بزرگ کشور وجود جوانان تحصیل‌ کرده و فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار است و کارشناسان معتقدند که با تصویب این طرح از همه انحصارطلبی‌ها جلوگیری و با اشتغالزایی جوانان رقابت خوبی بر فضای کسب و کار کشور حاکم خواهد بود.

در آخرین آمار مربوط به سهولت کسب و کار در کشورهای مختلف جهان، کشورمان به لحاظ شاخص سهولت کسب و کار در میان ۱۹۰ کشور دنیا رتبه ۱۷۸ را دارد و تصویب این طرح که از الزامات این دوره است می تواند زمینه افزایش اشتغالزایی را در کشور بیش از پیش فراهم کند.

کد خبر: ۱۰۸٬۲۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha