۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۰
مرکبات مازندران؛ تولید جهانی با بازارهای محلی| خیز برای صادرات ۵۰۰ هزار تنی
بازار گزارش می‌دهد؛

مرکبات مازندران؛ تولید جهانی با بازارهای محلی| خیز برای صادرات ۵۰۰ هزار تنی

جویبار- با آنکه مازندران در تولیدات مرکبات رتبه بالا و جهانی دارد اما بازارهایش محلی و منطقه ای بوده و تا جهانی شدن راه درازی در پیش است.

بازار؛ گروه استان‌ها: آمار و ارقام سال‌های قبل حکایت از آن دارد که ۱۰ تا ۱۲ درصد مرکبات تولیدی مازندران از مرزهای کشور خارج می‌شود و به بازارهای جهانی و خارجی می‌رسد.

این درحالی که سالانه بین ۲.۵ تا دو میلیون و۷۰۰ هزار تن محصول مرکبات در مازندران تولید می‌شود و رسیدن محصول به بازارهای جهانی، برنامه هرساله ای است که تاکنون کامل محقق نشده است.

امسال مازندران برای صادرات ۵۰۰ هزار تن مرکبات به کشورهای خارجی و جهانی خیز و گام برداشته است و رفع موانع فراروی و توجه به استانداردهای جهانی در تحقق اهداف طراحی شده الزامی به نظر می‌رسد.

مدیرعامل پایانه صادراتی مرکبات مازندران با بیان اینکه ظرفیت کافی برای جذب نارنگی و مرکبات وجود دارد، افزود: در حال حاضر شرایط فنی برای جذب نارنگی وجود ندارد زیرا از نظر بازارهای بین المللی، قند نارنگی و مرکبات باید کامل شود.

آمادگی کامل برای حضور در بازارهای جهانی را داریم
خلیل قلی زاده در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه پایانه صادراتی اواخر سال قبل راه اندازی شده است، گفت: امسال آمادگی را داریم که با تمام ظرفیت در عرضه محصولات کشاورزی حضور داشته باشیم.

مرکبات مازندران؛ تولید جهانی با بازارهای محلی| خیز برای صادرات ۵۰۰ هزار تنی

وی با عنوان اینکه تولید مرکبات ایران جزو رنکینگ‌های بالای جهانی است، ادامه داد: ایران با ۴.۵ میلیون تن تولید جزو هفت کشور اول دنیا است و از این میزان ۲.۷ میلیون تن در مازندران تولید می‌شود.

قلی زاده یادآور شد: مازندران از بزرگترین تولیدکنندگان مرکبات در دنیا محسوب می‌شود و وقتی تولید زیاد است باید در زمان مناسب به بازار عرضه شود.

مدیرعامل پایانه صادراتی مرکبات مازندران یادآور شد: کشور روسیه سالانه ۸۰۰ هزار تن نارنگی خریداری می‌کند و برای ورود محصولات به بازار این کشور باید الزاماتی را درنظر گیریم و وقتی قند میوه کامل نباشد، سبب از دست دادن بازار می‌شود.

کشور روسیه سالانه ۸۰۰ هزار تن نارنگی خریداری می‌کند و برای ورود محصولات به بازار این کشور باید الزاماتی را درنظر بگیریم و وقتی قند میوه کامل نباشد، سبب از دست دادن بازار می‌شود

وی گفت: عرضه مرکبات نارس سبب می‌شود تا بازار فروش انبوه لطمه خورد و باید درنظر بگیریم که تولید ما جهانی است از این رو ساماندهی آن برنامه‌های خاص خود را می‌خواهد.

قلی زاده با بیان اینکه تجار و بازرگانان میوه را از سر باغ و یا مرز خریداری و به بازارهای هدف عرضه می‌کنند، افزود: اکنون شیوه‌های حضور در بازارهای جهانی مناسب نیست و ما در صورتی که تأمین نقدینگی مناسب داشته باشیم برنامه‌هایی برای حضور منسجم در بازارها را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه ظرفیت اسمی بالایی در پایانه داریم، گفت: امیدواریم به ظرفیت علمی نیز دست یابیم.

نتوانستیم در بازارها ماندگار شویم
در حال حاضر به رغم تولید بالای محصول در مازندران بخش عمده آن به صورت تازه خوری مصرف می‌شود و درصد کمی صادر و بخشی هم در انبارها ضایع و فاسد می‌شود. همچنین درصدی از مرکبات در قالب تنظیم بازار میوه شب عید به دولت فروخته می‌شود و باغداران هرسال از فروش محصول به دولت پشیمان تر از قبل هستند.

محمدرضا شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با تاکید بر تشکیل کنسرسیوم صادراتی اظهار داشت: باید محصولی به دنیا عرضه کنیم که از نظر کیفیت و کمیت درجه بالایی داشته باشیم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه هفتمین کشور تولیدکننده مرکبات در جهان هستیم، گفت: تولید مرکبات در کشور پنج میلیون تن اما میزان صادرات آن ۲۰۰ هزار تن است و این نشان می‌دهد که نتوانستیم بازارهای جهانی را تصاحب کنیم.

شعبانی ادامه داد: ما متأسفانه یکسال بازار صادراتی دنیا را می‌گیریم و سال بعد آن را از دست می‌دهیم و این نشان می‌دهد که روش‌های بسته بندی، سورتینگ و غیره سبب شده نتوانستیم در بازارها ماندگار شویم.

وی تصریح کرد: برای ماندگاری در بازارهای صادراتی دنیا باید همه اعم از باغدار و مسئولان پای کار بیایند و این انتظار را از وزارت جهاد کشاورزی داریم که برای بازار پنج میلیون تن مرکبات در کشور برنامه ریزی کند.

شعبانی با تاکید بر مدیریت جامع و کامل بازار مرکبات تصریح کرد: انتظار داریم دولت موانع فرا روی حضور در بازارهای جهانی و منطقه‌ای با برنامه ریزی درست و جامع از سوی مسئولان و متولیان امر رفع شود.

اوضاع احوال تولید مرکبات در مازندران خوب است و مازندران برای تولید ۲.۷ میلیونی و صادرات ۵۰۰ هزار تنی گام برداشته است، عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: علی رغم نگرانی‌هایی که در زمینه تولید مرکبات وجود داشت، در حال حاضر تغییر چندانی نسبت به سال قبل مشاهده نمی‌شود اما برخی از باغداران دغدغه تولید دارند.

وی با اشاره به اینکه در تولید نارنگی افزایش عملکرد محصول را شاهد هستیم، گفت: پیش بینی می‌شود میزان تولید محصول امسال از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن فراتر رود.

وی با بیان اینکه نگران عرضه نارنگی در بازار نیستیم، تاکید کرد: نارنگی باید به شکل طبیعی وارد بازار و از رنگ افزایی و سبز زدایی پرهیز شود.

شهیدی یادآور شد: اگر نارنگی به شکل سبز برداشت می‌شود، به شکل سبز وارد بازار شود تا مصرف کننده براساس ذائقه خود آن را خریداری کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: سبز زدایی مرکبات به تولید و بازار لطمه می‌زند.

قادر به صادرات ۵۰۰ هزار تن مرکبات هستیم
وی با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان برای پایانه صادراتی مرکبات در جویبار سرمایه گذاری شده است، گفت: تلاش گسترده‌ای برای اشتغال زایی و تقویت اقتصاد استان در این پایانه صورت گرفته است.

مرکبات مازندران؛ تولید جهانی با بازارهای محلی| خیز برای صادرات ۵۰۰ هزار تنی

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد تولید مرکبات کشور در مازندران انجام می‌شود، گفت: وجود پایانه‌های صادراتی نظیر جویبار که در آن استانداردهای لازم رعایت شده است، نقطه امیدی برای استان محسوب می‌شود.

شهیدی فر با بیان اینکه چهار پایانه گل و گیاه، برنج، صادراتی شیلاتی و گل و گیاه در غرب استان در استان احداث شده است، گفت: در زمینه سورتینگ نیز ظرفیت‌های خوبی در استان ایجاد شده است و امیدواریم صادرات خوبی را امسال داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه سال قبل از ۴۵۰ هزار تن صادرات مرکبات در کشور ۳۵۰ هزار تن مربوط به استان بوده است، گفت: امسال می‌توانیم ۵۰۰ هزار تن محصول مرکبات و کیوی صادر کنیم.

وی یادآور شد: در صورتی می‌توانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم که باغداران و تجارت و پایانه‌های استان به استانداردهای لازم در حوزه صادراتی توجه کنند تا از فرصت کشورهای حاشیه خزر و خلیج فارس برای ورود به بازارهای جهانی بهره گیری کنیم.

وی با عنوان اینکه مرکبات و کیوی استان از سالم‌ترین محصولات به شمار می‌روند، گفت: محصولات استان مرغوبیت خوبی دارند و امیدواریم با تلاش بخش‌های مختلف به اهداف صادراتی دست یابیم.

تحقق اهداف صادراتی در مازندران نیازمند رفع موانع فراروی از جمله تأمین کانتینرهای یخچال دار، حل معضل حمل و نقل، موانع گمرکی و غیره است تا مرکبات آبدار مازندران به بازارهای جهانی برسد.

کد خبر: ۱۰۸٬۲۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha