۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲
امکان پلاک‌گذاری ماشین‌آلات کشاورزی در مبدأ بررسی شد
در نشست کارگروه تخصصی کمیته حمایت از کسب‌وکار؛

امکان پلاک‌گذاری ماشین‌آلات کشاورزی در مبدأ بررسی شد

اعضای اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماشین‌ها و ادوات کشاورزی ایران معقتدند طبق قانون، ماشین‌آلات کشاورزی جزو خودرو محسوب نمی‌شوند و نباید مبدا شماره‌گذاری باشند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، در نشست اخیر کمیته حمایت از کسب‌وکار موضوع شماره‌گذاری ماشین‌آلات کشاورزی در مبدل مورد بررسی قرار گرفت. اعضای اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماشین‌ها و ادوات کشاورزی ایران معقتدند طبق قانون، تراکتور و سایر ادوات کشاورزی جزو خودرو محسوب نمی‌شوند و نباید مبدا شماره‌گذاری تلقی شوند.

در این نشست که نمایندگانی از پلیس راهور ناجا، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد و اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماشین‌ها و ادوات کشاورزی ایران حضور داشتند، مقرر شد دبیرخانه کمیته از معاونت حقوقی ریاست جمهوری درباره  صحت تفسیر آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی مصوب ۱۳۸۴ از قانون درباره خودرو بودن تراکتور و سایر اداوات، استعلام بگیرد.

از سویی اگر قرار باشد شماره‌گذاری انواع ماشین‌آلات کشاورزی در مبدا صورت نگیرد باید راهکار دقیق و مشخصی برای این مسئله ارائه داد؛ به هر حال قابلیت ردیابی این ادوات باید دیده شود. بنابراین قرار شد اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماشین‌ها و ادوات کشاورزی ایران پیشنهاد عملی خود را درباره شیوه شماره‌گذاری ارائه دهد.

در تشریح این مسئله محسن عامری، مدیر دبیرخانه کمیته حمیات از کسب‌وکار با تاکید بر اهمیت شماره‌گذاری تراکتور و سایر ماشین‌آلات کشاورزی به منظور قابلیت ردیابی آن و ساماندهی این بازار گفت: مشکل موجود مربوط به پلاک‌گذاری نیست بلکه شیوه پلاک‌گذاری مورد توجه است. در حال حاضر ۲۰۰ هزار تراکتور هنوز پلاک‌گذاری نشده‌اند و باید علت آن ریشه‌یابی شود. شاید مشکلاتی در این بین وجود دارد که بر اساس آن، تولیدکنندگان نمی‌توانند مجوز استاندارد را بگیرند و به عنوان مبدا پلاک‌گذاری عمل کنند.

بر اساس اظهارات او در این نشست دنبال مدیریت سوخت و ساماندهی ناوگان ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی هستیم، به گونه‌ای که تولیدکنندگان کوچک هم امکان رقابت و تولید داشته باشند.

عامری ادامه داد: در این رابطه یک بحث حقوقی مطرح است و به استناد قانون به نظرمی‌رسد آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی که تراکتور را به عنوان خودرو می‌بیند، فراتر از قانون رفته است. همان‌طور که اعلام شد وزارت صنعت، معدن و تجارت ۲۰ مرداد طی مکاتبه‌ای اعلام می‌کند که ماشین‌الات کشاورزی مشمول قانون خودرو نیستند. این مغایرت اصلی است و باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

 در این رابطه حسین صالحی، رئیس هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماشین‌ها و ادوات کشاورزی ایران تصریح کرد: اگر بپذیریم که تراکتور خودرو نیست همه مشکلات حل می‌شود. کدام قانون تولیدکننده را درگیر مجوزدهی و پلاک‌گذاری و مسائل مالکیت می‌کند؟ این برداشت نادرست از قانون است و باید اصلاح شود. باید توجه داشت فرآیندی که برای شماره‌گذاری خودرو انجام می‌شود قابل اجرا برای ادوات کشاورزی به ویژه تراکتور نیست.

بر اساس اظهارات او تاکنون هیچ کدام از تولیدکنندگان ماشین‌الات کشاورزی در بخش خصوصی موفق به دریافت استاندارد تعیین نوع تراکتور نشده‌اند. متاسفانه انحصارگری در این صنعت وجود دارد و تنها تولیدات یک شرکت بزرگ در ایران با دریافت استانداردهای تعیین شده قادر به دریافت پلاک است.

پیمان پیرایش، مدیرکل صنایع فلزی سازمان استاندارد با نگاهی به قانون ارتقای کیفی تاکید می‌کند که تراکتور، خودرو محسوب نمی‌شود هرچند طبق ماده ۳ همان قانون، کلیه تولیدات صنعتی باید استانداردهای لازم را دریافت کنند. از سال ۹۲ در طرحی تراکتور مشمول استاندارد اجباری شد و از آن زمان ۴۰۰ هزار دستگاه شماره‌گذاری شده است. حال بای دید چرا به یکباره این استانداردها به عنوان مانع خود را نشان دادند.

بر اساس اظهارات او از مجموعه ۴۰ استاندارد جهانی تعیین نوع تراکتور، ۲۴ استاندارد در نظر گرفته شده که ۸ مورد آن مربوط به موارد خاص می‌شود و در ایران تولید نمی‌شود و ۱۶ مورد می‌ماند. بدین ترتیب اینکه عنوان می‌شود استاندارد یکی از موانع پلاک‌گذاری است، ادعایی مبهم و غیرقابل توجیه است.

مهدی زارعی، عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماشین‌ها و ادوات کشاورزی ایران نیز گفت: تعریف آیین‌نامه راهور ناجا درباره نمونه‌های خودرو، جامع نیست. از طرف دیگر یک تولیدکننده خاص به صورت انحصاری توان فعالیت دارد و تولید سایر تولیدکنندگان به دلیل نبود قطعات استاندارد امکانپذیر نیست. از سویی واردات تراکتور هم ممنوع است.

به اعتقاد این فعال اقتصادی بر اساس ادعاهای موجود، پلاک‌گذاری تراکتور، منجر به کاهش قاچاق سوخت نشده است. سهمیه سوخت تراکتور پلاک شده هم قابل قاچاق است. بهتر است میزان سوخت اختصاص داده شده را با میزان تولید محصولات کشاورزی بسنجیم.

در نهایت با توجه به توضیحات ارائه شده، مقرر شد دبیرخانه کمیته از معاونت حقوقی ریاست جمهوری درباره  صحت تفسیر آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی مصوب ۱۳۸۴ از قانون درباره خودرو بودن تراکتور و سایر اداوات، استعلام بگیرد.

از سویی اگر قرار باشد شماره‌گذاری انواع ماشین‌آلات کشاورزی در مبدا صورت نگیرد باید راهکار دقیق و مشخصی برای این مسئله ارائه داد؛ به هر حال قابلیت ردیابی این ادوات باید دیده شود. بنابراین قرار شد اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماشین‌ها و ادوات کشاورزی ایران پیشنهاد عملی خود را درباره شیوه شماره‌گذاری ارائه دهد.

کد خبر: ۱۰۸٬۲۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha