۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
مزایای اقتصادی عضویت در سازمان همکاری شانگهای چیست؟
بازار بررسی می کند

مزایای اقتصادی عضویت در سازمان همکاری شانگهای چیست؟

روز گذشته خبر عضویت ایران در سازمان شانگهای مطرح شد. خبری که رسانه های غربی از آن به عنوان تغییری بزرگ در رویکرد تجاری و اقتصادی ایران نام بردند.

بازار؛ گروه بین الملل: روز گذشته رسما خبر عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای منتشر شد. عضویتی که  رسانه های غربی از آن به عنوان گام مهمی برای توسعه اقتصادی ایران نام بردند. ایران درخواست  برای عضویت در این سازمان را سالهای قبل مطرح کرده بود و بالاخره توانست در اخرین روزهای شهریور سال ۱۴۰۰ به عنوان عضو اصلی وارد این سازمان شود.

اما سوال مهم این است که سازمان همکاری شانگهای چیست و عضویت در آن چه مزایایی برای اقتصاد ایران به عنوان یک عضو اصلی دارد؟

سازمان همکاری شانگهای در سال ۱۹۹۶ میلادی و با تصمیم رهبران پنج کشور روسیه و چین و قزاقستان  قرقیزستان و تاجیکستان تحت عنوان «شانگهای ۵» کارش را شروع کرد. در ان زمان هدف اصلی شکل گیری این سازمان مبارزه با تروریسم و توسعه روابط اقتصاری بین کشورهای عضو این گروه بود.

به تدریج بر شمار اعضای اصلی و اعضای ناظر آن افزوده شد و هم اکنون نه عضو اصلی و سه عضو ناظر دارد و شمار زیادی از کشورهای منطقه برای عضویت در این سازمان درخواست ارایه داده اند.

در سال ۲۰۰۱ میلادی رسما نام سازمان همکاری شانگهای برای «شانگهای ۵» انتخاب شد و در روز ۱۹ سپتامبر سال ۲۰۰۳ میلادی فعالیت خود را به طور رسمی با نام تازه شروع کرد. این سازمان هم اکنون ۹ عضو رسمی دارد که کشورهای هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان و ایران هستند و کشورهای افغانستان و بلاروس و مغولستان هم نقش عضو ناظر را در این سازمان دارند.

 هدف اصلی شکل گیری این سازمان تقویت اعتماد دوجانبه بین اعضای این سازمان و بهبور یا تقویت روابط بین اعضا اعلام شده است. مساله ای که در دنیای امروز و با توجه به روابط پیچیده تجاری بین کشورها می تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد و  زمینه را برای کسب سود کلان اقتصادی برای اعضا فراهم کند. از مهمترین مزایای این عضویت می توان به افزایش سرمایه گذاری دو جانبه و چند جانبه اعضا در توسعه زیر ساختهای تجاری و اقتصادی و صنعتی دیگر اعضا اشاره کرد  که خود می تواند زمینه ساز رشد اقتصادی  بیشتری شود.

در وب سایت این سازمان آمده است: «توسعه روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی و تاکید بر گسترش تعاملات علمی، تکنولوژیکی و فرهنگی و اموزشی از اهداف شکل گیری این سازمان بود.»

در وب سایت رسمی این سازمان در مورد همکاری اعضای دایم این سازمان با هم برای توسعه زیر ساختهای حوزه انرژی، حمل و نقل، گردشگری و در نهایت از محیط زیست هم تاکید شده است. در سپتامبر ۲۰۰۳  روسای اعضای سازمان همکاریهای شانگهای یک سند مهم همکارهای  اقتصادی و تجاری چند جانبه را امضا کردند و متعهد شدند با توسعه اعضای دایم این سازمان، تمامی منافع اقتصادی و تجاری ناشی از ان نصیب تمامی اعضا شود.

بر مبنای این سند همکاریهای اقتصادی که سندی بلند مدت است و از جمله مهمترین مزایای اقتصادی عضویت در سازمان همکاری شانگهای محسوب می شود می توان به ایجاد منطقه آزاد تجاری بین کشورهای عضو این سازمان اشاره کرد که فرصت تجارت و کسب منفعت از این فضا را برای تمامی اعضا فراهم خواهد کرد. از طرف دیگر زمینه سازی برای تقویت فضای سرمایه گذاری در  کشورهای عضو این سازمان هم از مزایای این عضویت است.

کنسول تجاری سازمان همکاری شانگهای در روز ۱۴ ژوین سال ۲۰۰۶ رسما راه اندازی شد که یک سازمان غیر دولتی است و با هدف توسعه روابط بین اعضای این سازمان ایجاد شده است.

هدف اصلی شکل گیری این کنسول را توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری بین اعضا می توان دانست. زمینه سازی برای ایجاد بستر مناسب برای انجام مذاکرات دو جانبه و چند جانبه در حوزه تجارت و اقتصاد از دیگر اهداف شکل گیری این کنسول بود.

کد خبر: ۱۰۸٬۰۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha