۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
ایران درمیان ۸ غرفه دیدنی اکسپو ۲۰۲۰
نشریه آرشیتکت دایجست معرفی کرد

ایران درمیان ۸ غرفه دیدنی اکسپو ۲۰۲۰

نشریه آرشیتکت دایجست (architectural digest) در مطلبی ۸ پاویون در اکسپو ۲۰۲۰ دبی را از نگاه معماری مهم ارزیابی کرده که یکی از آنها پاویون ایران است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ در دبی از اول اکتبر ۲۰۲۱ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد. نشریه architectural digest در مقاله‌ای به این رویداد پرداخته و نوشته است: با پشت سر گذاشتن چالش‌های بی‌شمار ناشی از ویروس کرونا، در نهایت نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰، در دبی قرار است در ۱ اکتبر ۲۰۲۱ (۱۷ روز دیگر – ۹ مهر ماه) برای عموم آزاد شود - درست با یک سال تأخیر.

موضوع این نمایشگاه «اتصال ذهن‌ها، خلق آینده» است و بر اهمیت ایجاد راه‌حل‌های پایدار برای آسیب‌های زیست‌محیطی فعلی جهان تأکید دارد و همکاری فرهنگی را به‌عنوان ابزاری برای مقابله با مشکلات جهان و حرکت به مرحله بعدی پیشنهاد می‌دهد که در آن فناوری، پایداری، صنایع‌دستی و میراث فرهنگی دست در دست هم دارند.

این رسانه تخصصی معماری در ادامه به معرفی پاویون منتخب از نگاه نویسنده می‌پردازد:

پاویون ایران (عمارت شهرزاد)
با الهام از هزار و یک شب، مجموعه مشهور قصه‌های عامیانه خاورمیانه است که در دوران طلایی اسلامی گردآوری شده و همچنین یک اثر ادبی در فرهنگ ایرانی.

غرفه ایران، توسط شرکت معماری ایرانی «گروه طراحی شیفت پی Shift Process Practice طراحی شده و شامل چندین پاکت فضایی در یک محوطه به‌جای ساختمانی یکپارچه است. ساختمان (عمارت شهرزاد)، هر یک به‌عنوان عامل برای ارائه بخشی از تاریخ معاصر ایران عمل می‌کند. هر فضا ساختاری شامل یک پاکت آبی است که سپس در پرده‌ای از مهره‌های برنزی رنگ پیچیده شده است-استعاره ای که از تضاد بین آسمان و زمین حکایت می‌کند.

پاویون ایران به‌جای یک ساختار محکم، یک شبکه ریزوماتیک از ارتباطات است که روایت‌های متفاوتی از تاریخ معاصر ایران ارائه می‌دهد. بااین‌حال، روایت مبهم است، از جهاتی مانند تاریخ پرآشوب خود کشور. این بستگی به مسیر خاصی دارد که بازدیدکنندگان تصمیم می‌گیرند در پیش بگیرند که نشان‌دهنده نسخه خاص خود از تاریخ معاصر ایران است.

با سایبانی وسیع به عرض ۱۳۰ متر و پوشیده از ۱۰۵۵ پنل خورشیدی، که در نگاه اول ممکن است شبیه بشقاب پرنده‌هایی با طراحی زیبا باشد که به‌تازگی بر روی سیاره زمین فرود آمده‌اند.

این اثر معماری امیدوار است که الگویی برای طراحی پایدار باشد که از آب و انرژی بی‌نیاز است. این اثر زیبا که توسط معماران انگلیسی گریم شاو «Grimshaw» طراحی شده می‌تواند با پنل‌های خورشیدی چهار گیگاوات انرژی جایگزین در سال تولید کند که این میزان برق برای شارژ بیش از ۹۰۰۰۰۰ تلفن همراه کافی باشد. غرفه پایداری Terra که با قیمت بالای ۲۷۲ میلیون دلار ساخته شده است، به‌اندازه‌ای که نیاز دارد انرژی تولید می‌کند. پنل‌ها، که می‌توانند به‌عنوان نخل‌های آینده‌نگر استعاری نیز تلقی شوند، از ماسه‌های بیابانی در سراسر نمایشگاه Expo ۲۰۲۰ بلند می‌شوند.

کد خبر: ۱۰۸٬۰۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha